• Sofies värld

Ångrar mig!!!

Hej!

Vi tog våran snart 3-åring ur dagis för snart ett halvår sedan och jag ångrar mig så!!!
    Folk varnade mig att det skulle bli jobbigt med en nyfödd och ett barn hemma men jag lyssnade inte alls.

Min dotter är snart 3 och sonen snart 5 månader. Jag ångrar mig för att jag känner att jag inte räcker till att underhålla henne. Hon tycker inte alls att det är speciellt kul att leka med mamma på lekplatsen varje dag och här är det aldrig några andra barn ute på förmiddagarna eftersom alla går på dagis.

har en vän med en son som leker bra tillsammans, men nu ska hennes son in på dagis för hon ska börja plugga. innan var vi på öppna förskolan två dagar i veckan men nu ska dom dra ner med en dag. jagar aktiviteter men det finns knappt för en 3-åring här!

jag har så dåligt samvete varje dag för att jag tog henne ur dagis. varje dag säger hon att hon vill cykla till skolan! vi ska sätta upp oss i kö igen, men tills dess vet jag inte vad jag ska göra av mitt dåliga samvete alltså!

tack FL för att man kan gnälla av sig=)

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • Svar på tråden Ångrar mig!!!
  • parvati

Kan du inte ställa henne i kö igen eller har du redan gjort det?

• mammamutilltre

Tills ni får plats igen kanske ni kan åka till andra lekplatser? Alltså nu vet jag inte hur ni bor men vi har ex stora lekplatser inne i stan och där är ofta barn, åka till simhallen, finns det kanske nån mamma/barn gympa?

• Sofies värld

Vi har satt upp henne i kö, men hon börjar ju ine innan våren igen. Är på alla möjliga lekplatser, bor inne i stan, men det brukar vara folktomt där när vi r där på förmiddagen. På eftermiddagarna sover vi väldigt länge och sen kommer deras pappa hem, så då är det ju lugnt, det är just förmiddagarna som är svåra att underhålla på.

simhallen funkar inte eftersom hon har så mycket eksem som blir värre av kloret. mammabarn-gympa finns bara för mindre barn.Har anmält oss nu till lekdans på fredagar mellan 09-09.45 men det börjar inte förrän i september.

dagar som idag när jag har haft huvudvärk och varit ljuskänslig är det extra tufft, jag har sååå dåligt samvete för den här saken alltså. Man tror ju att barnen ska ha det så bra av att vara hemma, men i detta fallet känner jag mig som en häxa som tagit ifrån henne alla kompisar hon hade på dagis.

Iseline 4 okt-06, Tor 23 mars-09
  • Suneboll

Involvera henne i dina aktiviteter hemma...baka, laga mat, dammsuga...låt henne få ett eget ansvarsområde.
    Gå till biblioteket kanske kan vara nått.
    Annonsera i affären efter nån annan mamma som är hemma, nån måste ju finnas, kanske du kan hitta ngn här på FL som du kan träffa med barn i samma ålder eller via ng annat föräldraforum.

Kanske du kan erbjuda dig att hämta något barn tidigt en dag/v från dagiset hon gick på för att komma o leka hos er.

• DrKejs

Det finns barn som är hemma, vi träffas regelbundet med en annan familj som har två barn ungefär i dina barns ålder. Själv har jag två småttingar som blir tre vid årsskiftet och som vi kommer att ha hemma ett tag till. Du skriver att du bor i stan, häng med på någon aktivitet! Vi bor i stan, om du med det menar vår kära huvudstad...

• DrKejs
    DrKejs skrev 2009-08-23 23:09:51 följande:
    Det finns barn som är hemma, vi träffas regelbundet med en annan familj som har två barn ungefär i dina barns ålder. Själv har jag två småttingar som blir tre vid årsskiftet och som vi kommer att ha hemma ett tag till. Du skriver att du bor i stan, häng med på någon aktivitet! Vi bor i stan, om du med det menar vår kära huvudstad...
    Ahahaha, nästa gång ska jag titta på presentationen innan... Varberg...

För övrigt håller jag med Suneboll, involvera henne i hushållsarbetet, de tycker att det är kul i den åldern. Baka är riktigt roligt! Dammsuga, torka, diska, riva sallad, mm, mm.
  • stoltmamma06

Du ska inte ha dåligt samvete, sätt henne i verksamhet, att mata bebisen, hämta blöja,plocka kläder, hon kan hjälpa till med att bada bebisen , ge henne damsugare, dina skor och lite smink, spegel så blir det ordning hemma. När ni går ut så får ni bestämma att idag ska vi plocka stenar och sen tvätta dem när vi komemr hem , nästa dag får hon måla dem , låt henne laga mat på låtsas
    Låt fantasi komma och koppla av. Sätt inte för stora krav på dig. Hon tar inge skada av att BARA vara hemma med dig.

• lillvilda

jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete du ville henne bara väl. Det kan absolut vara svårt att sysselsätta barn hemma. Jag vet, jag har haft en 2 åring, 5 åring och bebis hemma. 5 åringen blev nu 6 år och har börjar förskoleklass, bebisen har blivit 1 år.

Jag sysselsätter mina barn i städningen och matlagning, pyssla (när de mindre sover). Ja det är inte alltid så mycket hjälp att få hjälp av barnen men dom tycker ofta att de är väldigt kul att få känna sig nyttiga. Både 2 åringen och 6 åringen hjälper gladeligen till att lägga tvätt i maskinen eller dammsuga eller baka. Vi försöker träffa vänner med barn osv. 6 åringen hade lite svårt när hon skulle gå från förskolansvärld till att vara hemma men efter en tid varvade hon ner, ibörjan kom hon ibland å sa att hon hade tråkigt men då sa jag bara att hon fick hitta på något att göra. Jag anser att det är lite nyttigt att barn kan sysselsätta sig själva och inte hela tiden matas med aktiviteter men det ser man förståss olika på . Men det var onekligen enklare för mig nu när 6 åringen började förskoleklass och jag bara har 2 barn hemma, det kan jag inte sticka under stolen med. Jag har tyvärr inget bra tips att ge. Känn dig inte som en häxa, du ville henne väl. Det går inte alltid att förutse allt. Jag har hittat kontaktnät av föräldrar man kan träffa då å då genom nätet. Man får ta en vecka i taget och fylla den med aktiviteter.

Svar på tråden Ångrar mig!!!