• SannaSanna

Bara en äggledare kvar, ledsen och deprimerad

Hej, känns som det är jag som skrivit inlägget! kom hem från sjukhuset igår efter att ha opererat bort min vänstra äggledare som jag hade ett x i... känner mig allmönt förvirrad. Ena sekunden ledsen och osäker på framtiden och andra sekunden glad att det upptäcktes och "ordnades" till.

Jag gjorde gravtest för några v sen och blev jätteglad. första försöket och vi lyckades! Men någon v senare fick jag jötte ont! Började blöda. åkte in och fick reda på att det va mf. Åkte hem deppig och ledsen. En v senare fick jag ont igen. Åkte in och fick då veta att det troligtvis va x. Efter många prover och undersökningar fick jag det konstaterat. första läkaren sa att då skulle man bara suga ut "det" och lämna kvar äggledaren. De la in mig. Andra läkaren sa att man skulle ta bort hela äggledaren för om man lömnade äggledaren skulle jag riskera att det skulle bli x igen. Och chanserna attbli gravid skulle inte minska om man tog bort en av dem... Jag skulle få prata med kirurgen innan ingreppet men det blev inte så. när jag vaknade fanns ingen där som kunde säga vad som skett under operationen. först dagen efter fick jag veta att man tagit bort hela äggledaren... läkaren som opererat va inte där och det stod inget i journalen. hon hade dikterat och det skrevs ut först på måndagen!?! fick ingen att prata med och blev lite arg. fick då prata med en annan läkare, men då mer generellt. Blev hemskickad senare på dagen. Nu idag när jag skulle ringa läkaren för att få veta hur mitt läge va blev jag hänvisad runt i flera omgångar och tillslut va "telefontiden slut". så nu får jag vätna till imorgon... tycker detta är superjobbigt! Blev oxå erbjuden en kurator, men jag vill oxå ha mer hård fakta! Hur ont hade ni efter operationen? Fick ni några återbesök bokade?

• SannaSanna

Vixon: Jag har ont som 17! Visst är det bättre men fortfarande väldigt jobbigt att lägga mig eller resa mig. Mest ont runt naveln! Svullen och dan.. Och ja.. tarmarna verkar inte riktigt nöjda... Ringde för att få svar på lite frågor idag. Men det va omöjligt att få prata med någon.. Stod tydligen inget i journalen heller än?! Känns lite så där lagom olustigt detta. Får mer svar här än av sjukvården. Är inte det lite konstigt? Samtidigt, personalen va underbar på avdelningen. Men de kunde ju inte svara på nåt de heller.

Kan du inte ringa dit där du blev opererad och fråga om kurator? Tror nog de skulle erbjuda dig det om du frågade? Jag va på Danderyd och där verkade som det va självklart att alla skulle bli erbjudna det... Mer för att bearbeta det hela. Jag ville dock mer ha svar och hård fakta. det va det värre med tydligen.. ska ringa imorgon igen...

Hoppas du mår bättre!

• SannaSanna

Håller tummarna för alla här! Inklusive mig själv... har fortfarande ganska ont i magen.. men det har ju inte gått så lång tid än. Däremot slutade min "mens liknande blödning" för några dagar sedan. Kändes bra! Men nu har jag fått som menssmärtor... inbillar mig att det är ägglossning på gång, men kan det verkligen gå så fort!?

Siggedigg: Till mig sa de att jag skulle undvika att bada, använda tampong och ha sex i 2 veckor. Sen avrådde de från att bli gravid på 3 månader så att kroppen skulle hinna läka ordentligt. Vill ju prova igen så fort som möjligt men just nu känner jag mig ganska klen så... ja...

De sa till mig att om man inte lyckas på 1 år får man hjälp. Hamnar i någon prioriterad grupp. Kändes bra. Men när jag frågade lite närmare sa de (på Danderyd) att det efter det där året är YTTERLIGARE 2 år innan själva IVF görs för att det är sånna köer? Stämmer detta? Hur har det varit för er?

Som några av er säger. Känns totalt overkligt detta. Ibland måst ejag titta ner på ärren för att förstå att det verkligen hänt... Va det någon av er som "sög ut" x:et?

• SannaSanna

Konstigt att vi fått så olika restriktioner... De opererade ju bort en äggledare på mig, men de tyckte inte det behövdes någon uppföljning... har ni kollat ert hcg efter det at tni opererade bort äggledaren?

hade alla ni väldigt ont? jag hade bara ont en dag.. när jag ringde tyckte de inte att jag skulle åka in för det va nog "bara ett missfall"... åkte ändå in dagen efter... de sa missfall men tog hcg.. i v 7 trodde jag men hcg på endast 550.. 2 dagar senare va det dock 750.. visst något fel men missfall hade det ju inte varit.. tog tid innan nästa koll... 900.. några dagar senare kollade de med ultraljud... såg nåt misstänkt.. men annars såg allt bra ut. hcg 1100... läkaren jag pratade med innan sa att de skulle suga ut det eftersom jag inte har barn och vill ha det! Men sen träffade jag kirurgen som sa att det är bättre att ta bort hela ledaren. Men om jag ville skulle de suga ut.. Va den heelt förstörd skulle de ta bort. När jag sen pratade med läkaren i tele sa hon att de tagit bort hela. "Va den helt förstörd" undrade jag och kände hur hoppet om att andra ledaren va bra försvann. "Nej den såg bra ut" säger hon?!?! Varför tog de då bort den?!? Hon skyllde på att det annars hade blivit ärr som ändå skulle ökat risken för x igen... känns lite olustigt. Typ som att det va det enklaste att göra, därför gjorde hon det... Men man måste ju lita på att de vet vad de gör.Hon sa även att man inte vet om den andra är bra eller inte. Att det ser bra ut innebär inte att det är det. OCh chansen att bli gravid minskar när man haft x. Alltså tvärt emot vad den andra läkaren sa.

Varför är det så luddigt?!? Har de ingen statistik?!

Siggedigg: Hålle rmed. all personal på avdelningen va helt fantastisk!! Hoppas de vet om det! De gör verkligen ett toppen jobb!

• SannaSanna

Pyttis: Härligt att höra!!

Och Googla gör man ju hela tiden nu! När de först trodde det va mf fick jag massa info och foldrar och broschyrer etc. Varför ska det va sån skillnad? Mf är jobbigt och hemskt. Men x är ju oxå det. Blir man dessutom av med en äggledare har man ju ännu mer frågor...

Frikadellen: Ska leta upp den. verkar va bra att de gjort en ordnetlig studie på detta! :)

Denna tråd har verkligen varit till hjälp. Tack alla som är här! Ni är verkligen goa.

• SannaSanna

Har en fråga till er som opererat bort en äggledare. Hur länge hade ni ont efteråt? Har gått snart 4 v och jag har rätt ont i magen. ORDENTLIGA mensliknande smärtor... kan det va mens på g? Är orolig över att det är nåt galet eftersom det inte gjorts någon uppföljning...

därför: Jag opererades på Danderyd. Personalen va super bra! Däremot tycker jag att kirurgen eller läkarena i allmänhet va ganska frånvarande. Jag fick besked att de skulle "suga ut" xet. men om de ansåg att det behövdes skulle de ta bort v äggledare. Efter operationen va det ingen som kunde svara på vad de gjort (va klar runt 15 tiden). fick tjata dagen efter för att någon skulle kolla upp det. Men det har att göra med att ingen hade sagt något och att det inte stod i journalen eftersom läkaren dikterade. Jobbigt som 17 va det iallafall. Men personalen som tog hand om en efteråt va som sagt jättebra! Viktigt när man mår dåligt både fysiskt och psykiskt.

• SannaSanna

Ja sköterskorna va bra. Läkarna va bra när jag väl träffade dem. men det va lite det som va det dåliga. jag fick ett snabbt möte med kirurgen innan. men sen gick hon av sitt pass. och det fanns ingen som kunde utläsa nåt ur journalen eftersom hon dikterat. så själva behandlingen i sig va det nog inga problem med. Mest deras rutiner kring hur/när man skriver ner det som läkaren dikterat. Och eg är ju inte det så farligt. Mer att man vill veta vad som hänt. Hade nåt "gått fel" hade läkarna skrivit det och sagt till. Har hört att vissa inte ens får träffa kirurgen före ingreppet så det va väl bra att jag fick det.

Något bestämt om vart du ska opereras?

Svar på tråden Bara en äggledare kvar, ledsen och deprimerad