• Mumin80

    Varför kallar folk brösten för tuttar???

    Bröst är bröst. Varför ska man hålla på och använda en massa "hitta-på"-ord när det finns ett fullt fungerande svenskt ord för fenomenet???

    Dessutom blir det ju en massa förvirring när halva landet kallar plastsaken ungarna har i käften för tutt/-e.

    Så folk kan väl för f*siken sluta kalla brösten för tuttar! Kalla saker för det dom heter, inte en massa förskönande omskrivningar.

  • Svar på tråden Varför kallar folk brösten för tuttar???
  • Jloow

    och varför kallar man då napp som det faktiskt heter för tutte?? Bara en fråga...

  • MysTic PrincesS

    Här har det blivit bappen, för nappen (lokalt ord kanske?) en del kör tutte bör både bröst och napp... själv har vi kört med mjölkcentraler, bröst osv... men inget jag går och fundera på så där bara eller irriterar mig på heller...


    Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • kramgo80

    Vaddå "heter" bröst?

    Det är väl knappast en nyhet att det ofta finns flera ord för samma ting eller företeelse. Hört talas om synonymer?

    Följande är klippt från SAOL:
    "tutt s. -en -ar el. tutte -n
    tuttar, mest i pl.;
    bröst(vårta) på kvinna;
    napp"

  • Mumin80

    Tja, med tanke på den andra väldigt populära tråden om varför man inte skulle kunna kalla en napp för tutt så behövde jag avreagera mig lite...

    Det finns liksom två sidor av allting

  • kramgo80

    Jag sa samma sak i den, men "talar" för döva öron.

    Det finns tydligen bara ett rätt sätt att säga.
    Har personligen aldrig själv kallat napp för tutte, men tillräckligt många verkar ju göra det om det har tagits in i SAOL.

  • Trynträ
    mysmika skrev 2009-08-18 16:47:47 följande:
    Eller mens som här på FL heter "Tant Röd".....
    Men mens låter ju så hemskt. Rödakhmererna låter mycket trevligare. Hehe.
Svar på tråden Varför kallar folk brösten för tuttar???