Annorlunda kladdkaka sökes!!!
Vill ha recept på annorlunda kladdkakor....
Hade recept på en med Baileys o daim men det har kommit bort. Nån som har det???
+ andra recept med är välkomna!
Vill ha recept på annorlunda kladdkakor....
Hade recept på en med Baileys o daim men det har kommit bort. Nån som har det???
+ andra recept med är välkomna!
Den här kakan har lite besvärliga mått och mängder men den är lätt att baka och såååå värd lite nogrannhet.
Smet:
2 ägg
1 3/4 dl socker
80g smör
80g apelsinkrokant (marabou)
20g mörk choklad
2-3 msk kakao
1 3/4 dl vetemjöl
en nypa salt
en nypa vaniljsocker
Vispa ägg och socker, smält smör och choklad och häll i . Tillsätt kakao, mjöl, salt och vaniljsocker och rör ihop.
Häll i smörad form och baka längst ner i ugnen i 200 grader i ca 20 min (tid beroende på ugn, form och hur kladdig man vill ha den)
Om man vill äta kakan som den är så kan den ätas varm, vill man lyxa med glasyr så måste den svalna först, rekommenderar!
Glasyr:
80g toblerone (godast med vanlig men vackrast med vit)
3 msk grädde
rivet citronskal
Smält chokladen i grädden och riv sedan ner citronskal, häll över kakan och låt svalna.
Serveras gärna med jordgubbar som mixats till puree med lite socker och basilika.
BAILEYS & DAIM KLADDKAKA
Det här behöver du:
3 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
2 msk vaniljsocker
5 msk kakao
½ tsk salt
150 g smält smör eller margarin
(1½ dl hackad daim & 2 msk baileys)
Rör ihop alla ingridienserna, (ej vispa) och häll i en smörad form.
175 grader i ca 20 minuterpå det nedersta gallret. Den ska va lite gungig i mitten när du tar ut den.
Pudra över lite florsocker då den svalnat!
Sen heter det ju ingrEdienser men jag kopierade texten från nätet :-P
Har ett recept med daim.. Är lite som en konfekkaka..Fast kladdig sådan.
200g smör
200g mörk blockchoklad
4 ägg
2 1/2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl daimkulor
Sätt ugnen på 200grader. Smält smöret och dra av kastrullen. bryt ner blockchoklad och låt den smälta. Vispa ägg och socker luftigt. Blande mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör först ner de torra ingredienserna i äggsmeten och sist smöret. Klä en långpanna (20x30 cm) med bakpapper. Bred ut smeten och strö över daimkulor. Grädda mitt i ugnen ca 15 min.
Låt svalna helt och skär i rutor. Servera med grädde.
Sen kan man ju göra en vanlig kladdkaka och blanda i te x
*1 tsk kanel och ev grovhackade valnötter
*1 msk mörk rom
*1 tsk hackad färsk cili eller torkad anchochili
*Rivet skal av 1 apelsin
*Rivet skal av 1 lime
*1 banan i tunna skivor
Har inte testa med någon av smaksättningarna, men daimkakan har jag gjort och den är jättegod!
Vit kladdkaka
100 g margarin
100 g vit choklad
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
rivet skal av en citron
1 msk pressad saft av citron
2 1/2 dl vetemjöl
Smörj en form och strö kokos i den. Smält margarinet i en kastrull och bryt ner chokladen i det smälta margarinet. Blanda i socker, vaniljsocker och ägg. Tillsätt citron och mjöl. Bred ut kakan i formen och grädda mitt i ugn 200 grader ca 12-15 minuter. Pudra över florsocker och servera med hallon.
Sen finns det en sida som heter kladdkaka.nu men den verkar vara tillfälligt stängd.
Va tar ni för formar???
Pajform eller springform???
I nåt sammanhang var det en tävling för ett tag sen om bästa kladdkakan, googlade lite om det!
www.aftonbladet.se/matvin/article1693433.ab
Dumlekladdkaka
100 g smör
1 påse dumlekolor (120g)
2 ägg
3 dl socker
1½ dl mjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
Smält smöret och dumlekolorna så dom också smälter. Vispa ägg och socker pösigt. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.
Häll i smör och dumleblandningen. Häll smeten i en smord och bröad (bröa med kokos eller ströbröd) rund form med löstagbar kant. Grädda i 175 grader i ca 20 min. Servera med vaniljglass eller grädde.
Kladdkaka men marshmallows och marianne
Kladdkakan:
4 msk kakao
1 ½ dl vetemjöl
3 dl strösocker
2 ägg
En nypa salt
100 g smält smör
En stor näve minimarshmallows
Marianne-fluff:
3 dl vispgrädde
1 påse mariannekarameller
Rör ihop ingredienserna till kladdkakan och häll smeten i lämplig form, och grädda i 150 grader i 35 minuter.
Ta ur mariannekaramellerna, lägg i en påse och linda in i en handduk och krossa dem, tex med en kavel.
När all marianne är krossad i små bitar häll i grädden i en kastrull och värm upp till strax innan den börjar koka, den får inte koka!
Häll i mariannekrosset och rör tills det smält helt.
Ställ i gräddblandningen i kylen i minst 6 timmar, eller gärna över natten och vispa sedan upp grädden till ett fluff.
Skär upp kladdkakan i bitar och lägg i botten på ett glas eller liknande,lägg sedan på några marshmallows och sedan en stor klick marianne-fluff.
Toppa med några marshmallows och skär ut en lång stav av kladdkakan.
Servera.
Oj!
Många goa recept har man fått!!!!
Finns det fler
Här är min absoluta favorit, den är helt livsfarlig:
www.recepten.se/recept/kladdkaka_after_eight.html
150gr mörkblockchoklad
200gr valnötter
1,5 dl socker
3ägg
2msk kaffe
köra allt i matberedare till en jämn smet, grädda i 200gr 25 min.
Det ska inte vara mjöl i, vilket GI:are gillar.
Gjorde Baileys och Daim kakan... Mmmm, gott!!!
Tack alla ni som hjälpt mig....
Är det nån som har några fler recept på lut, så varsegoa att lämna de här!!!!