• Nenne2

Hur lång tid tar det för håret att växa en decimeter?

Jag har klippt mitt hår så kort att hela nacken syns och jag ångrar mig enormt mycket. Har haft kort hår ett tag, men då så att hået täcker nacken. Nu vill jag spara ner håret iaf en decimeter. Hur lång tid tar det för håret att växa en decimeter? Hur mycket växer håret i månaden samt hur ofta ska man klippa håret för att få ner det samtidigt som det inte ska gå för långt mellan klippningarna så det blir risigt?

• Svar på tråden Hur lång tid tar det för håret att växa en decimeter?
  • Eisa

Håret växer drygt en dm på ett år.

• barn09

håret växer ca 1 cm i mån

• Nenne2

är det sant. Måste jag vänta ett helt år för att få ner det en decimeter?? Vad tänkte jag på när jag klippte mig. Jaja, det är väl bara att börja spara så smått då :(

• Missimo84

Beror lite på hur fort det växer. Men mellan 6-12 månader. En del kanske har fått ut det på 4,5 månader om det har hår som växer som ogräs

• BabeGrl

Om du klipper topparna var 6-8 vecka så förhindrar du slitna toppar mm
    Jag vet att det finns kosttillskott man kan äta för att få hår och naglar att växa fortare men jag kommer inte ihåg vad det heter, men går du till en kost affär så hjälper dem dig gärna.
    Har hört att om man smöjer in Kallpressad sesamolja i hårbotten och låter det vara över natten för att sedan skölja bort det så växer håret fortare, men jag vet inte om detta är sant så ta mig inte för orden.

Växer ditt hår snabbt eller långsamt har ju en betydelse också, mitt växer ganska så snabbt till en viss längd då stannar det liksom av. Däremot så växer min mammas hår väldigt snabbt och hon måste klippa sig ca va 6 vecka.

Children Are Our World
  • snart mamma igen

jag rakade av mig allt hår på huvudet i november.. o ca 6mån efter hade jag typ en dm
    åt iofsg tabletter som är bra för hår hud o naglar så jag vet inte om de gjorde att de växte bättre.. men tjockare blev de iaf Och jag ångrar inte att jag rakade av allt.. då jag fått så fint o tjockt hår nu

• Micki

Jag har fjort som dig TS..,klippt av mig för mycket under ett infall av önskan att förnya mig,men nu vill jag tillbaka till mitt gamla igen

Mitt hår växer ganska så fort men bara till en viss längd,känns det som iaf..

♥ Amanda ♥
  • Bolaget

Hur fort det växer är väldigt individuellt. Vi var två stycken som skulle "förnya oss" till sommaren och färgade håret den sista juni. Den andra tjejen har nu gjort en utväxtfärgning då man började kunna se skillnad på var hon färgat och hennes naturliga hårfärg.
    Själv har jag redan färgat det två gånger och då har det varit en ordentlig utväxt på säkert 2-3 cm när jag gjort det (inte snyggt men jag kan ju inte färga det varenda vecka) och nu är det dags igen.
    Mitt hår har alltså växt ungefär 6-9 cm på en och en halv månad, hennes ungefär 1-2 cm.

• Gathehielm
    Valdemar Krantz skrev 2014-04-20 18:33:20 följande:
    Håret växer 0,8 CM per dygn
    Nu tror jag att du räknade lite galet.

TS, du kan räkna med ett år ungefär.
  • hedberg

Jag klippte mig senast i somras och vill Spara ut de så fort som möjligt ,har ni något förslag

• Aniiee

3 minuter ungefär..... 

Nej, men mitt hår växer ungefär 0,5 cm i veckan. På riktigt. Klippte av en dm för tre månader sedan, det är snar lika långt igen, 5, cm har det växt ut.. Och jag mäter mitt hår med måttband (jag brukar skänka hår till perukmakare, så jag har koll på min hårlängd)

We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • lillagumman34

Gjort samma misstag. Klippte mig för ca 7-8 veckor sen (aa drygt 2 månader) vill växa ut det ca 10 cm. Mitt hår har redan växt 5 och en halv cm. De växer otroligt snabbt.

Ett tips att växa it håret snabbt är att köra på inversion method. Det man gör är att man börjar sig fram (tittar mot golvet) och masserar hårbotten med fingertopparna. Detta ökar blodcirkulationen = snabbare hårväxt.

Ett annat tips är att ta oliv olja och kokosolja och lägga i hela håret, vänta 1 timme och sedan tvätta av med schampo och balsam.

Hoppas detta hjälpte lite i alla fall.

• Common sense

Ett hårstrå växer vanligtvis mellan 1-1,5 cm i månaden.

• LOTTAS123

Ät näringsrik kost! Viktiga beståndsdelar i hår, naglar och hy är protein och en rad olika mineraler som magnesium, kalcium, järn, zink, natrium och koppar.

Om du baserar din kost på kött, fisk, fågel, ägg, mejeriprodukter, nötter, frön, bönor, frukt, grönsaker, potatis, fullkornsprodukter och olja kommer du automatiskt att få tillräckligt med näring på tallriken.

• Stjarnfall0

Man undrar ju hur det gick för Nenne och hennes ambitioner att slippa kollofrillan och snaggad nacke.

Så här 10 år senare borde hon hunnit spara ut en meter extra. Hoppas fortfarande på henne och kommer fortsätta att bevaka denna tråden dagligen, har en känsla av att vilket år som helst nu kommer en liten update från Nenne :) hoppas trots allt att allt gått väl för henne. Har alltid hållit på underdogs och det kommer jag fortsätta med! Kram!

Svar på tråden Hur lång tid tar det för håret att växa en decimeter?