reserverad skrev 2009-08-19 02:41:41 följande:
Usch vad det är tråkigt att läsa om ditt hälsobekymmer. Det är bland det värsta jag har läst faktiskt. Jag har en fråga och hoppas att någon har lust att svara. Kan man allstå få tunn slemhinna som en komplikation av en abort? Vad är det som orsakar det isf? Att läkaren är oförsiktig eller en infektion efteråt eller vad? Det är alltså inget som går att reparera om jag förstår rätt? Hur vet man om det är orsakat av en abort eller inte? Jag önskar dig all lycka i framtiden och hoppas du får ditt mirakel. Vad är en hysteroskopi förresten?
Hej Silentwings. Att vi har tunna slemhinnor beror på att vi fått sammanväxtningar i livmodern efter skrapning, även kallat Ashermans syndrom. Skrapning kan ju göras vid både abort och vid missfall, så visst kan man få det även efter en abort. Livmodern har alltså växt ihop vilket gör att ingen ny slemhinna bildas, blir som ärrvävnad. Man kan bli bättre av det genom operation, hysteroskopi, de går då in och lossar sammanväxtningarna. Har man mycket får man oftast operera flera gånger. Anledningen till det som jag förstått är att det skrapas för mycket, att man får en infektion efteråt, eller att man har låga halter av ett hormon, minns inte om det var österogen. Eller så får man det bara ändå. För mig har symptomen visat sig genom att jag inte fått tillbaka mensen efter skrapningen, som var för ett år sedan. Hoppas detta gav lite svar på dina frågor.