• anna06

    Skadad/tunn slemhinna - Ashermans

    Hej. Här finns en till som fått slemhinnan förstöd efter skrapning. Skrapades augusti 08. Har gjort två hysteroskopier och ska göra en till i slutet av september. Hade i juni lyckats få en slemhinna på 5 mm. Men då började ägglossningen strula istället. Jag äter Fermanest dag 10-15. Kan var det som strulat till ägglossningen. SKa träffa läkare 2 september för att prata mer om det.

  • anna06

    Hej. Ja jag har också hört talas om flera i samma situation, men många verkar det inte vara. Känner mig ganska ensam med detta. Bor i Göteborg så Sabbatsberg blir det inte, men har hört gott om honom tidigare. Den som opererat mig här ska okcså vara bra, så det är väl bara att hoppas på det. Aloeverajuice coh spikmatta har jag kört. La dock ner det när mensen började strula, tänkte att det kanske kunde vara ett samband iom att det var första månaden med aloeveran. Men denna månad verkar det vara strul igen, så det är ju något annat som spökar. Skulle haft i lördags, ännu inget pågång. Hur ofta går du och mäter slemhinnan? Jag skulle vilja göra det en gång i månaden för att se utvecklingen, men det har jag inte fått. Opererades förra gången i april, fick träffa läkare i juni. Och nu har jag tjatat till mig en tid i sept iom mensstrulet. Kan tillägga att jag även går på akupunktur för att förbättra slemhinna och hela kroppen. Något undervärk på slemhinnan har det inte lätt till. Men jag tycker jag fått mindre biverkningar av hormonerna. (Fick tex också köra med Pergotime till en början.) pengarna rullar iväg, men vad gör man inte. För oss är det syskonförsök, är det din första?

  • anna06

    Hej Lisa

    Det där med anmälan lät intressant. Vad bra för dig att du fått igenom det! Även om det inte är någon egentlig tröst när det ända man vill ha är ett barn så är det ändå skönt med ett erkännande kan jag tänka. + att få ersättning för alla utlägg man får i sitt desperata försök att bli gravid. När jag frågat vad sammanväxtningarna kan bero på får jag bara till svar att det kan bli så, oftast händer det för personer som fått infektioner efter skrapningar, vilket jag inte fick. Ingen vill säga att det beror på skrapningen. Men iom att jag inte fick någon infektion efter coh slemhinnan blivit ihopväxt coh ärrad anser jag det vara skrapningen som gjort det. Jag har begärt ut min journal, men där har läkaren skrivit att hon skrapade så försiktigt... Inte mycket att gå på. Utifrån din beskrivning så verkar ditt ha sett värre ut. Men vad var det som gjorde att du fick rätt? Behövdes läkarintyg som styrkte din sak? Det kan jag glömma att få.

    Fortfarande ingen mens i sikte, börjar bli lite orolig för att det ska krocka med operationen 24 september. Känns så med den tur man har, och då är det väl bara att vänta 3 månader till. Nej, jag kanske inte ska ta ut allt negativt i förskott. Något positivt jag försöker tänka på är att min läkare sa att en slemhinna på 5-6 mm räcker för en graviditet. Så vi får hoppas på att det snart är vår tur!

    Kram Anna

  • anna06
    reserverad skrev 2009-08-19 02:41:41 följande:
    Usch vad det är tråkigt att läsa om ditt hälsobekymmer. Det är bland det värsta jag har läst faktiskt. Jag har en fråga och hoppas att någon har lust att svara. Kan man allstå få tunn slemhinna som en komplikation av en abort? Vad är det som orsakar det isf? Att läkaren är oförsiktig eller en infektion efteråt eller vad? Det är alltså inget som går att reparera om jag förstår rätt? Hur vet man om det är orsakat av en abort eller inte? Jag önskar dig all lycka i framtiden och hoppas du får ditt mirakel. Vad är en hysteroskopi förresten?
    Hej Silentwings. Att vi har tunna slemhinnor beror på att vi fått sammanväxtningar i livmodern efter skrapning, även kallat Ashermans syndrom. Skrapning kan ju göras vid både abort och vid missfall, så visst kan man få det även efter en abort. Livmodern har alltså växt ihop vilket gör att ingen ny slemhinna bildas, blir som ärrvävnad. Man kan bli bättre av det genom operation, hysteroskopi, de går då in och lossar sammanväxtningarna. Har man mycket får man oftast operera flera gånger. Anledningen till det som jag förstått är att det skrapas för mycket, att man får en infektion efteråt, eller att man har låga halter av ett hormon, minns inte om det var österogen. Eller så får man det bara ändå. För mig har symptomen visat sig genom att jag inte fått tillbaka mensen efter skrapningen, som var för ett år sedan. Hoppas detta gav lite svar på dina frågor.
  • anna06

    Hej Lisa

    Jag har tänkt i banorna tidigre att anmäla. Men har samtidigt tänkt att vem lyckas vinna över en sådan stor koloss. Men som du skriver, det skadar ju inte att göra det. Är bara lite orolig över att jag skall bli sämre bemött i min fortsatta vård iom att skrapningen gjordes på Sahlgrenska och det är där jag går nu för att få hjälp. Tom i samma byggnad. (vilket inte är särskilt trevligt eftersom allt återkommer varje gång jag är där.) Men det är ju inte samma läkare jag anmäler, så det borde ju vara fritt fram. Ska läsa på lite mer.

    Ja visst låter det postitivt med 5-6 mm! Är väl inte det optimala, men det ska iallafall räcka.

    Vad var det som gjorde att du slutade med österogen och gick över till puregon? Är nyfiken eftersom jag också får österogen. Men att det antagligen leder till utebliven ägglossning nu två månader i rad. Borde ju vara bättre att få ngt som stimulerar ägglossning och slemhinna. Jag kommer att ta upp detta med läkaren den 2 sept. Men är orolig att han kommer att föreslå pergotime. Det har jag ätit förut, och har hört att det kan leda till tunn slemhinna. Inget att rekommendera då tycker jag. Puregon är väl kanske inte förstahandsvalet men det måste ju finnas ngt annat.

    Kram Anna

  • anna06

    Hej Därför

    En hysteroskopi behövs för att konstatera Ashermans, går alltså inte att göra det via ultraljud. Vid hysteroskopi går de in i livmodern och tittar med kamera. KAn göras både under lokalbedövning samt under narkos. Vet inte om sammanväxtningarna måste komma direkt efter skrapning. Men jag skulle tro det. För mig var det så att mensen aldrig kom tillbaka efter att jag skrapats. Eller rättare sagt det blev bara en liten brun flyting. Men det kom regelbundet varje månad. Jag sökte för det och fick först pergotime som skulle göra underverk. Provade månad efter månad och varje gång lovades jag att nästa gång kommer mensen att komma igång. Till slut gjordes hysteroskopin och det konstaterades då att det var Aschermans, sammanväxtningar. Fick höra av dåvarande samt nuvarande läkare att det inte är konstigt att det dröjer med sådan undersökning iom att det är så ovanligt. Tycker du ska ta upp det med din läkare så han/hon utifrån din historik kan bedöma om det kan vara fallet. Nöj dig inte med att det är ovanligt. För några måste ju trots allt drabbas av det. Lycka till!

  • anna06

    Hej Lisa

    Ja, jag ska ta tag och göra en anmälan. Ska bara vänta tills den nya hysteroskopin är avklarad. Känns bäst så.

    Har också provat fytoöstrogen. Har 1,5 burk som står och väntar på mig, tillsammans med aloe verajuice. Men när allt började strula la jag ner allt jag inte fått ordinerat från läkare. Tänkte prova om det gjorde ngn skillnad. Men det har det ju inte gjort så nästa mån blir det att knapra diverse igen. + spikmattan som nu ligger och samlar damm. Den skulle jag iof kunna sätta igång med genast, skadar ju inte iom att ryggen är lite öm också.

    Vet du om man måste få spruta för att få igång ägglossning vid puregon? Förhoppningsvis gäller det ju bara dem som inte har ngn ägglossning i vanliga fall. Det har jag ju haft tidigare iallafall. Men det är väl inte förstahandsalternativet iallfall. MEn något Pergo stoppar jag inte i mig igen. Lär inte få något utskrivet överhuvudtaget iom att jag ska opereras senare i september. Är ju inte lönt att satsa på en dunderägglosning när de ändå ska in och rota runt lite senare. Men jag vill att de kollar upp mig och planerar för vad jag ska få efter operationen så jag inte behöver vänta flera månader igen på att få ngt.

    All denna väntan, jag blir tokig! Tänk om man var gjord av pengar och kunde gå privat! Visserligan måste det ju till lite väntan då också, kan ju inte skynda på cyklerna, men man skulle kunna bli mer kollad och få hjälp så fort det gick att göra ngt. Ja, drömma kan man ju göra...

    Massor med kramar till alla er är drabbade av detta!

  • anna06

    Hej Lisa

    Nu har mensen kommit så jag har börjat med Aloevera juice och spikmatta igen. Har bara så svårt att komma ihåg juicen. Väntar lite med fytoöstrogen iom att min akupunktör sa att utebliven ägglossning kan bero på för höga östrogennivåer. ÄVen om det inte är några höga doser man får i sig så avvaktar jag iallafall. På tisdag ska jag träffa läkaren. Likt vid de flesta andra läkarbesöken så ligger det helt fel i cykeln. Kan ju inte få ngn bra uppfattning om slemhinnan iom att det bara är dag 6, suck. Har fortfarande inte fått tiden för operationen bekräftad. Är prel den 24 sept, inte ens en månad kvar, men schemat är ännu inte lagt. Varför ska det vara så svårt?

    Vet att det fortfarande finns sammanväxningar, så det blir ytterligare några månader för mig som inte kommer att funka. Men det gör det ju inte iallafall iom ägglossningen. Månaderna bara går och går! Hade allt funkat vid förra graviditeten så hade vårt barn varit 6 månader nu. Och så har jag inte ens fått ordning på min kropp så jag kan bli gravid igen, det suger.

    Det enda postitiva med det just nu är att jag defenitivt kommer att hinna få influensa vaccinet innan jag kan bli gravid. Iom vad man hör att det kan innebära för gravida att få vaccinet så känns det bra. Men jag hade ju inte tackat nej till att vara gravid nu!

    Ta hand om dig!

  • anna06

    HEj Lisa

    Ska försöka få till en tid till. Men tror inte det kommer att gå. Bokade denna tid i början av aug, och det var den första de hade. Kanske kan läkaren som ska operera mig den 24 kolla, och så kanske jag kan få komma och ta ett test runt dag 21 för att se om det varit ägglossning. Ska iallafall försöka det. Jag blir som du. Räcker att jag kommer in i rummet så bryter jag ihop och får inte fram något vettigt. Min sambo kan tyvärr inte följa med denna gång, men jag ska ta med mig min syster istället. Efter att ha suttit ensam med en läkare som sa att "somatiskt är det inga problem, men det är inte säkert att det går att få barn" som slutreplik när jag skulle gå därifrån, går jag aldrig själv igen. Både ser fram och fasar inför besöket. Men jag måste ju ändå dit för att få ngn hjälp.

    Hur är det själv då? Hur går det med sprutorna?

    Kram Anna

  • anna06

    Hej

    Var hos läkaren idag. Har ett nytt härligt citat att minnas "var glad att du inte är 40 och barnlös". Det var kontentan av det hela. Han tyckte att jag inte skulle ha bråttom och det var inga problem att inte ha ägglossning på några månader, det ordnar NOG sig. Om inte ska jag höra av mig. Får då vänta ytterligare 1,5 mån på ny läkartid, men så ska det visst va. Efter att ha brytit ihop flera ggr och att min syster sa att han var oproffessionell med uttalandet om 40 och barnlös gick han till slut med på att jag ska få göra progesterontest denna månad. Men iom att cykeln är rubbad är det inte säkert att det ger ngt. Gick absolut inte att få ta det flera ggr, dvs en gång i veckan för att absolut träffa tiden för när ev ägglossning skulle ske, så gör man inte fick jag till svar. Han tyckte inte jag skulle fortsätta med fermanestet, vet inte vad min ordinarie läkare tycker om det, men så får det väl vara. Ev kan ju det göra att ägglossningen kommer igång igen.

    Han berättade även att antagligen kommer man inte få hjälp med ägglossning på Sahlgrenska längre om man redan har barn. Så med det problemet får jag vända mig till privat mottagning. Var bra att han kunde klämma ur sig det. Då kan jag redan nu kontakta ngn privat iom att de också har långa väntetider numera. Är idag 8-10 veckor där jag gick tidigare. Hade inte velat få det beskedet om 2-3 månader.

    Operationstiden var heller inte bekräftad. Det velade de fram och tillbaka om. Men de har fortfarande inte fått några läkarscheman. Så har jag otur så jobbar inte läkaren då. Eller så blir det en annan som opererar, coh det vet jag inte vad jag tycker om. Å ena sidan vill jag ha det avklarat, men iom att hon anses vara expert vill jag ju att hon gör operationen. Var ju trots allt en tidigare op som ledde till allt detta.

    Lite positivt var det dock, han sa att det såg ut som att jag skulle få ägglossning denna månad, coh att slemhinnan var 3-4 mm. Och det tycker jag är positivt så tidigt i cykeln. Men jag vill ju som sagt var få besked om det verkligen blir ägglossning iom allt strul. Och så hade det varit trevligt att få veta hur tjock slemmhinnan är vid ägglossningstid.

    oj vad långt det blev idag, hade visst behov att skriva av mig. Är helt slut efter denna dag.

    KRam på dig!

Svar på tråden Skadad/tunn slemhinna - Ashermans