Inlägg från: LitetFrö |Visa alla inlägg
  • LitetFrö

Intensiva Älskade Ungar 9 **Barn som är HighNeed eller Spirited** Intensiva Älskade Ungar 8 **Barn som är HighNeed eller Spirited** En tråd för oss med intensiva, aktiva, otåliga, entusiastiska, temperamentsfulla, utmanande och mycket bestämda barn. Live

Hej! Är den här gruppen fortfarande igång? :) Jag har en kille på ett år som är väldigt aktiv, intensiv, otålig, envis, snabblärd och tidig i utvecklingen. Stark som en oxe. Han är verkligen ALDRIG stilla! :D han har svårt att varva ner och att sova på dagtid. Nätterna går bättre. Han vill ibland vara i famnen (om man står och går) men är inte kramig och pussig. Han är däremot inte särskilt klängig, rädd eller har svårt att bli passad av andra. Så det är främst hans oerhörda energi och beslutsamhet som gör honom krävande. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med andra i liknande situation! Bara för att ha någon att snacka lite med som vet hur dessa barn är. Har hittills inte träffat någon vars barn är i närheten av min sons intensitet... Så, är det nåt liv i tråden? :)

• LitetFrö

Tack för svar Kuben!
    Vad bra om ni hittar lösningen för er dotter! Förstår om hon har svårt med koncentration och beröring om hon har ont.
    Våran kille är oftast en glad liten krabat! Det är hans otroliga energi som är en utmaning (och utmattning!!) för oss föräldrar. Han är A. L. D. R. I. G. still! Jag är helt slut på kvällarna, har varit på benen hela dagen, försökt se till så att han inte klättrar ramlar och slår ihjäl sig. Han är sååå charmig, rolig och fin också såklart...men jag känner att jag behöver snacka av mig.
    Hur gör man för att orka hålla jämna steg med sådana här intensiva barn? Hur gör ni? Goda tips och råd?

• LitetFrö

Javisst blir man uppfinningsrik!
    Jag tycker jag hanterar hans energi helt ok med undantag för när det gäller att sitta vid matbordet. Han är ju aldrig stilla och detta gäller även i matstolen...vi kan aldrig äta tillsammans som en familj, vi får äta i skift. Vad gäller lillkillen är jag nöjd om jag hinner få i hobom litegrann innan han bryter sig ut ur matstolen. Jag har aldrig kunnat sitta ner och fika på föräldragruppen eller med någon kompis. Rekordet är väl i så fall 2-3 minuter. Jag är faktiskt riktigt ledsen över detta. Det gör ju att vi inte kan hitta på vissa saker. Hur är det för er andra, har ni det likadant med detta? Vad göra?
    I övrigt som sagt så hanterar jag hans energi bra, och tycker även att det är kul! Vi är ute mycket och har får springa av sig så mycket det bara går! Jag låter honom testa nya saker och "hjälpa till" hemma :)

• LitetFrö

Haha "liv i luckan" - så är det på pricken! :)
    Ja det där med att undra vad andra tänker och att tycka vissa (många) situtioner är pinsamma...det har jag försökt lärt mig att skita i, annars hade hela siuationen varit helt ohanterbar. Nä, min son är som han är och andras barn är wsom dom är :) Jag kan inbland komma på mig själv med att tycka att de flesta andra barn är rätt tråkiga....förstår du hur jag menar?
    Har du/har du haft problem med sömnen med din dotter?

• LitetFrö

Tack Myrizz för att du delar med dig av er erfarenhet!
    Jag hoppas att även min kille kan tagga ner lite om ett tag. INte så att jag vill att han ska vara "nån annan" men liksom att bara ta bort topparna så att säga haha! Jag tror det ärsom intensivast nu innan han kan kommunicera och så. men ibland kommer den där gnagande tanken om det är nåt fel, överaktivitet eller så...:/

Svar på tråden Intensiva Älskade Ungar 9 **Barn som är HighNeed eller Spirited** Intensiva Älskade Ungar 8 **Barn som är HighNeed eller Spirited** En tråd för oss med intensiva, aktiva, otåliga, entusiastiska, temperamentsfulla, utmanande och mycket bestämda barn. Live