Inlägg från: Saffris |Visa alla inlägg
  • Saffris

Intensiva Älskade Ungar 9 **Barn som är HighNeed eller Spirited** Intensiva Älskade Ungar 8 **Barn som är HighNeed eller Spirited** En tråd för oss med intensiva, aktiva, otåliga, entusiastiska, temperamentsfulla, utmanande och mycket bestämda barn. Live

Blev så glad när jag hittade denna tråden! Vår mellandotter, W, som nu är 16 månader, är antagligen ett high-need barn. Vi har läst dr Sears på nätet och det är som han beskriver vårt charmtroll. Livet är verkligen händelserikt med henne, på gott och ont.

Jag hoppas att det är ok att vi hoppar in här. Skulle behöva stöd, råd och höra om andra, så det inte känns så ensamt. Få i vår omgivning förstår hur vi har det, hur W har det, hur vi alla kämpar och hur mycket kraft det tar. Det är sällan vi åker någonstans med henne, dels för det brukar bli jobbigt eftersom hon aldrig sitter still utan klättrar, springer, utforskar sin omgivning hela tiden, och dels för att för mycket nytt, för många intryck, gör att hon blir orolig och sover katastrofalt dåligt. Ibland får hon intensiva mardrömar, nattskräck, som håller i sig upp till 4 timmar.

Återkommer igen. W vaknade precis, för 2 gången ikväll. Något bra tips för nattsömnen? Eller tips överhuvudtaget...

• Saffris

Vad det gäller sömnen, har vi samsovit,W har sovit i eget rum - med nattlampa, i mörker osv osv, men vi har inte provat vussanlull. Får köpa in ddem och prova! EyeQ, kan man använda det till små barn också?

Just nu väntar vi på kontakt med barnpsykolog då hon även får stora raseriutbrott och dunkar huvudet i golvet, väggarna och på oss. Hade vi inte varit "vana" vid dessa utbrott hade vi nog trott hon fått något anfall typ ep, för hon kan ligga och skaka i hela kroppen av ilska och ansträngning. Sen blir hon alldeles matt. Vi får inte röra henne för det blir bara värre, men sitter brevid så hon inte skadar sig.

Men det gör ont i en när man träffar andra vuxna, som mer eller mindre försynt undrar om det är något fel på henne, om hon har någon diagnos eftersom hon är så intensiv och igång hela tiden. Det är ju vår loppa de pratar om.

Min räddning många gånger, när tårarna bränner och jag tänker att det nog är något stort fel på henne, är att min svärmor berättar att sambon var precis likadan som W. När hon väntade hans syster, fick hon jämt kommentarer om det var så smart att skaffa ett barn till när M var så intensiv. Men idag, som vuxen, är M kreativ, lugn och trygg. Så det blir nog bra med W också, men jag önskar så att det inte behövde vara så kämpigt för henne och för oss.

Svar på tråden Intensiva Älskade Ungar 9 **Barn som är HighNeed eller Spirited** Intensiva Älskade Ungar 8 **Barn som är HighNeed eller Spirited** En tråd för oss med intensiva, aktiva, otåliga, entusiastiska, temperamentsfulla, utmanande och mycket bestämda barn. Live