• Sundri

Epilepsitråden 9

Hej hej!!
    Skrev i tråd nr 8 men fick veta att ni flyttat hit så jag kopierar och klistrar in=)

Hej!
    Jag har lite frågor till er här inne... Min dotter som är 3,5år gjorde ett eeg sömn och vaken förra veckan för att de misstänker att hon har frånvaroattacker/epilepsi.
    Fick svaret häromdagen och de såg epileptisk aktivitet, sköterskan som ringde pratade om att det var på höger sida och jag undrar om ni vet var det innebär?
    Jag blev så chockad över beskedet så jag hörde inte allt hon sa och vi har läkarbesök den 31/8...

Kan detta vara en förlossningsskada, vet ni om man kan se vad det beror på?

//Sandra

• Sundri
    Puff 2008 skrev 2009-08-15 16:15:54 följande:
    Hej och välkommen!Orsaken till ep är oftast okänd. Tror att det om det rört sig om en tidig hjärnskada/förlossningsskada skulle märkts mycket mycket tidigare och med andra problem också. Sedan är det också så att det är "en bra ålder" att få ep i när man är 3,5 år (har hört ett spann på 3-10 år som gynnsam faktor). Missförstå mig rätt nu men är man under två år är prognosen i allmänhet sämre och samma gäller vad jag förstått om man tex är tonåring. Vad har ni gjort för undersökningar? Bara eeg? MR, CT?
    Hej, tack för svaret och välkomnandet!
    Hon har bara gjort eeg nu sen antar jag att det kanske blir fler undersökningar om det behövs... 
    Sköterskan sa iaf på telefon att det var lite men ändå, en ep.aktivitet på höger sida.
    Jag tror, men det är ju svårt att säga vad som då var reflexer eller liknande, att min dotter haft detta sen hon föddes, hon har ryckt till sen på bb men då var det väldigt sällan men nu gör hon "rycket" som hon själv kallar det flera gånger om dagen! Vi trodde det var tics/tvång och att dom bara skulle utesluta ep genom ett eeg så vi är chockade!
    Jag hade en traumatisk förlossning för hon kom inte ut och hennes hjärtljud gick ner flera gånger och sista gången innan de gjorde akutsnitt så fick dom inte upp hjärtljuden ingen så det är därför jag har en misstanke om att det kanske blev en skada då men hon har inga andra skador och har alltid varit tidig i tal och motorik... 
    Sandra
Svar på tråden Epilepsitråden 9