• Anonym (Skitarg)

Är det bara jag som blivit illa behandlad på KK i Malmö?

Jag ska försöka fatta mig kort. För ett tag sedan fick jag ett missfall. Jag tog det väldigt hårt.

Tyvärr bor jag i Malmö som har Sveriges sämsta Kvinoklinik, eller i varje fall sveriges otrevligaste personal.

Jag har flera exempel på otrevlighet men det otrevligste var efter mitt MF. Jag kommer i blodiga kläder och en blodig handduk runt mig i ett försök att dölja det. Det var mitt i natten och jag hade ringt dem ett flertal gånger eftersom jag först hade svåra smärtor och då var de inte pigga på att be mig komma in.

Den första frågan jag får är hur jag kom in i byggnaden?
    Svar: En lika otrevlig sjuksköterska från förlossningen som stod och rökte utanför entrén (förbjudet) hade släppt in oss efter att först ha påpekat för blodiga jag som knappt håller balansen själv att vi måste flytta bilen.

Den andra frågan lyder; Men du ringde aldrig och sa att du skulle komma in.
    Svar: Nej för jag svimmade på hallgolvet efter att jag bytt bindor och byxor två gånger på en halvtimme för att blodet forsade.

Jag kommer in på avdelningen som är tom. Just det helt tom. Efter att först på telefon rått mig till att ta någon starkare värktablett än alvedon hemma (jag förmodar att de flesta har det, tyvärr inte jag) så vill de inte ge mig något smärtstillande förrän läkaren kommit.

Om det ändå vore slut här. Men nej. Jag frågar innan jag åker hem om altl är borta. De säger ja. Det kommer klumpar men de hävdar att doktorn gjort sitt jobb. Jag blöder i tre veckor och har ont. Jag ringer och de säger att det är normalt. Jag går till min egna gynekolog som är åter efter semestern som bekräftar att det finns rester kvar.

Det värsta är inte strulet utan att de är så avvisande per telefon och även när man kommer dit. Jag trodde att de var utbildede till att jobba med människor.

Är det för att de är födda otrevliga eller är de bara arbetsskygga skithögar?

• Svar på tråden Är det bara jag som blivit illa behandlad på KK i Malmö?
  • Anonym

Vilken hemsk upplevelse.
    Jag tror problemet är att personalen ser ett misfall som något naturligt och något man inte kan göra något åt, medan den som råkar ut för det ser det som något fruktansvärt hemskt, både psykiskt och fysiskt.
    Jag tycker du ska skriva ett brev till HSAN och berätta om din upplevelse. Även om det inte går att göra något åt det så bör man ju behandla mäniskor på ett medkännande sätt.

• Gelé Hallon

umas kk har väl skånes dåligaste rykte. Många av mina vänner valde att föda i lund och ystad t.ex. enbart för att slippa malmö...

Jag håller med, har också väldgt dålig erfarenhet av personalen.

• Anonym (Positiv)

Jag har enbart positiva upplevelser av KK, har fött båda mina barn där! Har också ett missfall i bagaget och åkte även dit för det. Jag tycker visserligen att deras resurser bör riktas mot det som är akut, dvs att förlösa bebisar, akuta åkommor såsom operationer etc. Det handlade ju trots allt inte om liv eller död..... Och kroppen tar som oftast hand om missfall själv. Har nyligen en väninna som genomgått ett missfall och hon blev också väl omhändertagen där, så vi är också ett gäng som faktiskt har positiva upplevelser. Jag har hört dåligt om Lund, så jag tror inte att det ena stället har bättre vård att erbjuda än det andra. Däremot tror jag, och det är min egen teori, att KK UMAS har myckete problem med "folk" som inte verkar respektera de regler som KK faktiskt har och därav kanske upplever dem som att dem påpekar saker som felparkerade bilar etc. Vilket jag tycker är BRA!

• Anonym (Skitarg)

Jag tänker samma sak. Om jag blir gravid igen vill jag inte sätta min fot där. Sköterskan på förlossningen gjorde inte heller särskilt gott intryck.

Faktiskt så hörde jag av en tjej i Kiruna som sa at thon hört att KK i Malmä är hemskt.

Några har sagt att jag ska göra en anmälanmen jag har inte vetat var. Det ger säkert inget men om fler som upplevt samma sak anmäler får de kanske lite mer press i alla fall.

• Anonym (Skitarg)

Tur att det är någon som har possitiva upplevelser.

Angående bilen så är det så att min manhar jobabt på sjukhusområdet och känner det bra och vet var akutingångarna för ambulanser etx ligger. Sedan var det bara för att följa mig upp som han parkerade där.

OCH hon som sa det stod själv och rökte utanför entrén så hon respekterade ju knappast reglerna själv. Schysst att ha en sådan sjöterska på sin förlossning.

Det var knappast fullsmockat kl. 4-5 på morgonen.

• Anonym (minna)

Vad tråkigt bemötande du fick, stackars dig. Jag har också nästan bara hört negativt om kk i Malmö, dels att lokalerna har varit dåliga och ofräscha (detta har väl dock blivit bättre efter renoveringen) men framför allt att personalen har varit sur, stressad och allmänt ovilliga att hjälpa till lite extra. Själv födde jag mina barn i Lund och visst finns det de som säger att personalen där också är otrevlig, men överlag har jag dock mest hört positivt om Lunds KK. För mig har det i alla fall varit bra upplevelser och bemötande där.

• Anonym (Skitarg)

Ja, Lund är det första alternativet som dyker upp i tankarna eftersom det är närmast. Jag är ingen skåning så jag har begränsad koll så det är bra med rekomendationer.

• Anonym

Du är inte den enda som tycker att personalen är vidrig.
    Jag åkte in akut (de bad mig komma) efter att jag börjat blöda tidigt i graviditeten. När jag ligger där och blir undersökt kommer en sjuksköterska in, utan att hälsa eller nått, bara klampar in mitt under undersökningen. Hon går fram till läkaren och säger med spydig röst "Hon ska ta ett klamydia test va?"

Det kanske inte låter så farligt. Men hela attityden att bara klampa in och sen antyda att jag skulle ha en könssjukdom mitt i allt. Hon hade bara kunnat fråga eftersom man blir testad under den första grav.undersökningen mot allt. När läkaren sa nej, suckade hon bara och gick ut.
    Tack för den liksom.

• Gelé Hallon

minns själv en läkare, fan vilken skit han var. som undersökte mig under imn graviditet, jag hade hemskt ont i magen av någon anledning. Fan asså han var så otrevlig så jag grät när jag gick därifrån,. När jag sa att han var hårdhänt och att det gjorde ont unde vul, så sa han att han gjort detta så många gånger o att han vet att det inte gör ont...

oook liksom.... men jag har ont ju..... du överdriver fick jag höra.

Jahapp.

Svar på tråden Är det bara jag som blivit illa behandlad på KK i Malmö?