• TantTingeling

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Icka: Ja, jisses så tiden går. Fast å andra sidan tycker jag att den släpar sig fram. Har haft en riktig deppdag idag, då jag är övertygad om att det inte finns nåt därinne. Och hela 2,5 veckor till vul. Det hjälper inte direkt till att jobbet strular fortfarande, och just nu vantrivs jag sååå på nya stället, det är så lite att göra och jag klarar verkligen inte av att ha lågt tempo, det blir alldeles för mycket tid att tänka på och analysera annat :)

Hur är det själv? Och hur känns det nu efter den lilla "upprättelsen" du fått?

• TantTingeling

Icka: Jag förstår att du är besviken. Ja visst är man utelämnad. Det är verkligen ett jättekonstigt beteende att påbörja nåt och sen bara sticka. Riktigt dåligt! Låter klokt att begära in lab-svaren, normalt är ju inte alltid detsamma som optimalt:)

Nej jag har inte fått upprättelse, inte på någon av mina viktiga frågor (lönen var mest en principsak som sagt). Så jag har slutat. Jag har funderat på andra alternativ men eftersom jag är gravid så är det inte läge att söka annat fast jobb just nu. Och min nuvarande arbetsplats är en merit i framtiden så det är helt enkelt nåt jag måste igenom, om jag inte ska söka nåt helt annat jobb istället. Hur som helst så tror jag att allt vad gäller jobbet fixar sig till det bästa till slut.

• TantTingeling

Oj vad ni skriver :)

Hej Bettan, hoppas att resan var bra!

Ninni: Vart bär det av?

PP: Jag tycker inte att du är det minsta konstig som testar tidigare. Om du är konstig så är vi i så fall alla konstiga, tror jag  :)

Sanne: Skönt med besked, om än det såklart är jobbigt att veta om att nåt är fel. Livmoder som är hjärtformad eller har skiljevägg är inte alls så ovanligt. Och det är ett par procent med upprepade mf som har detta (har läst nån studie under min "forskningsperiod"). Nu vet jag ju inte om du hade något som komplicerar (som t.ex att både det yttre och det inre i livmoderna är delat) om din läkare nu verkade så konfunderad.  Är det som sagt inget komplicerat så är det iaf en rätt okomplicerad operation och missfallsrisken sjunker. Det går säkert finfint! Jag har förresten en kompis med hjärtformad livmoder, hennes barn låg jättetrångt och kunde knappt röra sig på slutet, lite kuriosa bara :)

• TantTingeling

Sanne: Så lite så :) Du behöver nog inte vara orolig att de sätter en gröngöling på att operera din livmoder, du ska nog se att det fixar sig till det bästa!

• TantTingeling

Sanne o Liss:

Här är det där från artikeln jag hade i minnet, den var från läkartidningen så det är seriöst. Jag vet inte hur vana ni är att läsa medicinska artiklar, men vill nån ha nåt förklarat eller referenserna eller länken så är det bara att be :) Uterus är livmoder, intrauterint betyder i livmodern.

"En mindre avvikelse som uterus arcuatus (hjärtformad kavitet) har sannolikt ingen betydelse för fertiliteten. Ett intrauterint septum (Figur 3) däremot utgör en dålig grund för implantationen och förekommer i 5–10 procent hos kvinnor med upprepade missfall och/eller prematura förlossningar [12].

Diagnosen kan ställas med ultraljud, magnetkamera (MRI) eller hysterosalpingografi (HSG) men bekräftas med hysteroskopi, som samtidigt gör det möjligt att dela ett intrauterint septum under ögats kontroll.

Delningen, som helst bör ske i follikelfas, ger inga vävnadsförluster utan septumet retraheras in i uterusväggen. En snabb överväxt av endometrium sker, vilket gör att fertilitetsbehandling kan påbörjas redan efter följande menstruation. En sammanställning av resultat från olika observationsstudier visade att risken för missfall var lägre hos kvinnor som opererats än hos dem som inte genomgått operation [12].

Hysteroskopisk delning av septum är en relativt enkel operation och kan utföras polikliniskt. Den kan med fördel rekommenderas till kvinnor med graviditetsönskan oavsett tidigare genomgångna missfall, prematur förlossning eller inte. När septum föreligger har man funnit att implantationsfre­kvensen minskar med 50 procent för de kvinnor som genomgår in vitro-fertilisering [3]. Delning av ett intrauterint septum bör därför övervägas innan resurskrävande behandlingar påbörjas.

Om både kaviteten och uterus’ yttre kontur är delad föreligger uterus bicornis eller uterus didelphys (dubbel uterus). Operation av uterus bicornis och didelphys rekommenderas inte, eftersom det saknas data som stöder nyttan med en sådan åtgärd. Det gäller även uterus unicornis, som förutom att den är sällsynt har sämst prognos vad gäller fertiliteten. Påpekas bör att kvinnor med kongenitala uterusanomalier också har förhöjd risk för urinvägsanomalier [2]. "

• TantTingeling
    Liss skrev 2009-10-15 08:50:23 följande:
    TT: tusen tack för text och länk! Ska prata mer med läkaren om det kan vara idé med operation vid nästa besök. Ska dit den 16 nov och få svar på hur det gick med alla andra prover.Sanne: jättesnällt att du rapporterar vidare vad läkaren säger!Jemema: Tror att det är så att livmodern kan fortsätta att växa i typ en till två månader efter att ett foster dött. Minns att jag frågade läkaren om det vid mitt förra MA eftersom magen hade hunnit börja växa fast fostret varit dött i sex veckor. Taskigt av kroppen måste man säga att "låtsas som ingenting". Lycka till på gyn idag!MaryLo: Vet tyvärr inget om detta, men är säker på att någon av de andra kan svara dig :)
    Men Liss: Du hade väl hjärtformad livmoder, och inte en med skiljevägg?! OM det bara är hjärtformad så finns ingen ökad risk för mf, och en operation skulle i så fall vara het överflödig!

Bettan: Hmm, låter skumt. Vad säger dina tempkurvor då?
  • TantTingeling

Liss: Ja, svårt att säga. Du får väl fråga läkaren mer exakt vilken typ du har, för som icka säger så påverkar ju inte hjärtformad livmoder fertiliteten, medans livmoder med skiljevägg kan göra det.

Jemema: Fy vad trist att cytotec inte hjälpte. Det går säkert fin fint med skrapningen, ska tänka på dig nästa mån! 
    Svaret du fick från läkaren låter tyvärr som ett alltför vanligt svar i sådana här sammanhang. Jag fattar inte vad det är för idioter som tycker att provtagning inte lönar sig när man faktiskt kan hjälpa de kvinnor där man faktiskt hittar nåt. Idiotiskt. Hoppas de är klokare p åstället dit remissen kommer!

Icka: Skönt att du äntligen fått ett bra bemötande och att det finns en plan för er nu! Vilket är syftet med att gå vidare till IVF? Har det att göra med överstimuleringen eller är det nåt annat? Jag väntar med allt planerande och tänk på ev. nytt jobb till efter ul om 13 dagar. Om det har skitit sig så får jag ta tag i att söka nytt jobb, om inte så behåller jag jobbet jag har.

Bettan: Oj vad konstigt. Det är verkligen frustrerande när kroppen inte funkar. Har du nåt planerat återbseök?

• TantTingeling

PP: Skrik å gråt du om du känner dig säker på din sak. Men det kan faktiskt skilja sig. Jag testade negativt på BIM -1, fast jag tidigare testat positivt vid samma tid x 2, nu är jag som bekant gravid i v. 8...

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet