• TantTingeling

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Icka: Tack vännen! :)

Fy vad lätt det är att fastna framför datorn när man är ledig, istället föt att ta tag i alla 1000 saker som borde göras. Nu ska jag ta lite egentid och läsa en tidning, sen blir det flit med dammsugning, tvätt, och matlagnin

• TantTingeling

Viktoria: Bara att mysa på i sänghalmen, det är mest infektionsrisken som är orsaken till att man ska avhålla sig då man blödder. Men finns det ingen väg in ut för bllod så finns det ingen väg in för bacillusker. Håller oxå tummarna för att TSH ligger fint.
    Jag antar att du menar progesteron (Gestagen är ju ett syntetisk variant, men har ju annat syfte.) Ja, det tar jag. Vad undrar du?

Ninni: Hoppas du får det bra på kursen gravidmagar till trots. Instämmer med dig om att det är skönt att ha människor som er.

Ego: Tack för grattis :) Har bokat tid till gyn 29/10, om allt går som det ska. *Hoppas*

• TantTingeling

Viktoria: Progesteronbehandling ger viss ökad risk för genitala (dvs. köns-) missbildningar, men risken är rätt liten. Jag kan skicka dig nån studie om det sen. I övrigt är det hyfsat riskfritt.

Jag skulle vilja anklaga din gynnis för att inte ha läst på, om hon tycker att det inte ens är värt att prova vid upprepade mf...

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18425891?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=4&log$=relatedreviews&logdbfrom=pubmed

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16820108?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_TitleSearch&linkpos=1&log$=pmtitlesearch4

Har fler om du behöver, men jag hinner inte nu. Du får påminna mig i så fall.
    Ska åka och luncha med sambon :)

• TantTingeling

PP: Eftersom jag är lite av en sköldkörtelnörd så tar jag åt mig av ickas kommentar och förklarar vidare.
    TSH: Thyroidea Stimulerande Hormon. Thyroidea är detsamma som sköldkörteln. Sköldkörtelfunktionen kallas i folkmun för ämnesomsättning och man kan ha för låg eller för hög sådan. TSH frisätts från hypofysen och stimulerar de andra hormonenra som heter T4 och T3. Har man underfunktion får man hormonet i tablettform, levaxin. Då måste man kolla att man får rätt dos och det gör man genom att ta prover, ffa TSH och T4. TSH är intressant i sammanhanget eftersom rubbningar i sköldkörtelfunktion ökar risken för mf.

Tack för gratulationerna!

Icka: Jag vet inte om jag ska säga grattis, men jag gör väl det. {#lang_emotions_smile} Har själv 15% fysisk funktionsnedsättning så jag fick oxå en "fin ersättning". Pengar som man gärna skulle vara utan men ska vi nu vara lite småinvalida så är det väl lika bra att vi får lite lön för mödan {#lang_emotions_tongue_out} Kul med drömmen!

• TantTingeling

Bettan: Kul att det inte var katastrof iaf. Hon blev säkert asstressad av det fakut att du oxå är psykolog. Hoppas det blir bättre med det nästa v. Vad läser du för kurs?

Tack Sanne :)
    Låter konstigt att du ska gå och vänta så länge, ring och fråga vad som händer vettja!

Ego: Verkar som att röran på jobbet kanske reder ut sig. Nu har flera kollegor engagerat sig i orättvisan som jag slagit bakut över, så nu blir det möte med chefen och chefens chef och facklig representant och jag och så en kollega med pondus, makt och f.d. chefsposition. Den senare har även pratat med chefens chefs chefs (ja, det är ju landstinget vi pratar om) som verkar vara på vår sida. Ska bli spännande imorron, blir skönt om denna energibov försvinner.

• TantTingeling

Bettan: Det lät riktigt intressant!

Ninni: Fy vad okänsligt, jäkla människor. Ibalnd undrar man verkligen om man kan vissa verkligen kan ha undgått att det finns nåt som heter ofrivillig barnlöshet... *kramar om*

• TantTingeling

Tankar: håller med bettan, fy vilken människa. Man får ju hoppas hon har andra kvalitéer, annars skulle då jag iaf säga upp bekantskapen...

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet