• Jemema

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Nu måste jag ställa en intim fråga... Efter mf ska man ju inte använda tampong eller ha sex. Men hur är det med sexhjälpmedel som dildo? Är det ok?

• Jemema

Ninni, så tänkte jag också
    Menar du blödningen vid själva mf eller mensen därpå? Min blödning nu direkt efter skrapningen har varit som vanligt blod, klarrött utan klumpar. Men om du menar mensen som kommer månaden efter, kan jag inte svara på din fråga...
    Shopping är alltid bra för att få upp humöret en smula

• Jemema

TT, tack för dina tankar. Det är klart, en tampong är ju också ren {#lang_emotions_dreamer} Och så desperat är jag väl inte Samtidigt vill jag komma tillbaka till ett någorlunda normalt liv...
    Hehe, skrattar lite åt de sista två orden i ditt inlägg!!

• Jemema

TT, jag tror faktiskt att blödningen har slutat redan Det är bara pyttelite brun flytning nu.

• Jemema
    TantTingeling skrev 2009-10-20 14:20:09 följande:
    J: Så bra, då behöver du inte klättra på väggarna så länge till :)
  • Jemema

NN, okej. Jag tycker det är så ledsamt när du kan jämföra med hur det var förra gången, det känns så hemskt att behöva uppleva detta mer än en gång, som om det vore nog att behöva vara med om det öht Som Bettan kommenterade i min blogg ang min blödning: "för mig brukar det gå över redan dagen efter skrapning" som om det här är vardag för oss lixom 

• Jemema

icka, tråkigt att höra om din bil, ännu tråkigare med din rygg!!
    Jag håller med TT, jag hade satsat

• Jemema

Jag har en konstig känsla... Det känns som att jag får dåligt samvete om jag för en stund är glad eller skrattar eller ser fram emot något. Då kommer jag på mig själv och tänker att jag borde vara ledsen... Jag försökte prata med Mannen om det, men han fattade ingenting Fast ni kanske förstår vad jag menar?

• Jemema

PP, tack för ditt svar, det är exakt så jag känner!

Bettan, ja man får väl hoppas att det blir bättre efter hand som tiden går...

På nåt konstigt sätt så får jag det här dåliga samvetet för Mannens skull {#lang_emotions_undecided} Det är ju mitt "fel" att vi inte får barn, så det känns som att jag inte är värd att vara glad Och att han kanske blir arg på mig om jag är glad mitt i all sorg... Fast jag vet ju att han egentligen vill att vi ska vara glada och ha det bra... *snurrigt i skallen*

Kram till ALLA fantastiska, kloka kvinnor i den här tråden {#lang_emotions_heart}

• Jemema

Liss, tack : - p : - ) fast utan mellanslag! Är man plusmedlem får man massor med roliga smileys!

• Jemema

icka, beklagar verkligen din klantiga väninna Här har du en till som ska börja "nytt liv" imorgon

• Jemema

Sanne, hoppas det går bra idag och att du får det besked du önskar! Tänker på dig.

Ninni, jag känner verkligen igen mig i allt du skriver!! Livet är på "paus" där man inte vill göra någonting annat eftersom man hela tiden hoppas och tror att man ska få bli mamma *styrkekramar*

Bettan o icka, hur går det? Jag har oooont i kroppen idag

• Jemema

Sanne, underbara nyheter!! Härligt!!!

icka, tråkigt att höra att du mår så dåligt Jag vill varna för Orudis Retard, de hämmar ägglossningen!!! Jag tog dem ganska länge mot min reumatism och det enda läkaren sa var att jag inte skulle ta dem vid graviditet. Men de kan vara orsaken till att jag inte hade äl på flera år! Fast de hjälper bra mot smärta. Jag tog Tiparol också, det är tunga grejor! Fick abstinensbesvär när jag slutade med dem, restless legs o sånt.

Bettan, skulle du inte kunna köpa månadskort eller klippkort?

• Jemema

Bettan, bra Man kan oftast frysa kortet om man har läkarintyg.

icka, jag visste inte att Orudis Retard ökade risken för mf också!! Jag hade ju inte de problemen (då) så jag noterade väl inte det. Tur att du kollade upp det! Jag tycker det är skandal att läkare inte har bättre och djupare kunskap om läkemedlen de skriver ut!!! Jag har fått veta nu i efterhand att även Methotrexate försämrar fertiliteten, och det fick jag ta i flera år också mot RA Det kan vara därför jag inte blev gravid en enda gång på vår första IVF trots 3 FET. Men att jag blivit gravid nu eftersom det har gått såpass lång tid sen jag slutade med de medicinerna.

• Jemema

icka, jag tror att jag tog tabletterna varje dag i minst ett halvår. Vet inte hur länge man kan ta dem utan att det påverkar. Men värktabletter brukar vara en quickfix dvs de hjälper egentligen inte för att bota utan lindrar bara värken tillfälligt. Hoppas du kan hitta någonting som hjälper dig utan att påverka fertiliteten, jag vet precis hur det känns att gå med konstant värk *kram*

Bettan, jag skriver in mig på ditt fertilitets-/psykologcentrum
    Det låter bra med ditt träningskort. Om man jämför med alla kostnader för fertilitetsbehandlingar och ev adoption så är ju träningskortet en fis i rymden. Och du ska ju bli en stark och frisk mamma

PP, varför måste folk säga så korkade saker??? Det påverkar ju inte ett dugg, man blir varken mer eller mindre gravid oavsett man är glad eller ledsen Men jag tycker det är så synd att man inte kan leva, vara glad och uppskatta livet under tiden. Försöker men det går inte

Ego: Jag har en riktig depphelg Satt hemma själv och grät hela kvällen igår, är så arg över vår situation och jag känner mig så maktlös!! Undrar om man kan beställa lite livsglädje och få det hemskickat med posten?

• Jemema

Liss, beklagar minuset Hoppet lämnar en aldrig... *kram*

Sanne, den där Katrin är en riktigt hemsk människa. Hur kan man uttala sig så?? Hon har ju ingen aning om vad hon pratar om

Ninni, usch och fy för äl-sex... Jag har också känt så, på den tiden vi trodde att vi kunde bli gravida spontant {#lang_emotions_undecided} Men om man ska säga nåt positivt med att göra IVF så är det att man faktiskt har sex för att man känner för det och inte för att man ska "göra barn". Sexlusten kommer att komma tillbaka, ni älskar ju och åtrår varandra. Men det här äl-sexet pajjar romantiken mer eller mindre, så är det för alla par, tyvärr. Min psykolog sa att många par måste jobba för att få tillbaka ett normalt sexliv när babyverkstan är slut. Så tvivla inte på er kärlek och åtrå!! Den finns där nånstans

icka, hoppas verkligen inte att det är en reumatisk sjukdom... samtidigt som det hade varit skönt att få en diagnos!! OM det är på det viset så kanske det finns någon behandling som inte påverkar fertiliteten?

TT, förstår verkligen din oro *styrkekramar*

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet