• monchichi76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Skönt att det är flera som känner likadant..!

När jag går på stan så ser jag inte annats än gravida magar överallt! Och så fort man sätter sig på ett cafe så kommer det nån med barnvagn in... Och att en hel del som är yngre än mig på jobbet nyss fått barn eller går med stor mage gör ju inte det till en frizon där heller..! Bara hemma man får vara i lugn och ro..
    Men nåt fel är det då jag ändå inte kan låta bli att kolla på "unga mödrar" på tv...tala om självplågeri!!'

Nu har iaf mensen slutat (lika kort som vanligt ,men mer blödande)så nu hoppas jag på att allt kommer att stabiliseras...även sexlivet ;)

En fråga från en novis...vad äter man Levaxin för?

• monchichi76

Satt och såg på Debatt på tv om svininfluensan.

Hur har ni tänkt göra, ska ni ta sprutan? Jag tänkte mest på det där om att man försöker bli gravid...kan det inverka på det?
    Själv är jag nu utfrågad om jag vill ta den eftersom jag jobbar inom vården...har ingen aning hur jag ska göra!

• monchichi76

Ja,det är svårt det här med vaccinering eller inte! Jag har iaf skrivit upp mig nu för att ta vaccninet..får se om jag ändrar mig senare.

Satt nyss i telefon med min kompis som är i v20 (ungefär som jag skulle varit nu).Hon hade varit på UL idag..var självklart jätteglad och ville berätt allt! var jättejobbigt att sitta och lyssna på det..kände hur negativ jag var.. Är så jobbigt att jag inte kan glädjas för henne..hatar mig själv för det..
    Men jag tror att det beror på att jag känner att det är så orättvist att hon som står där ensam och utan jobb ska få vara med om detta underbara medan vi som planerar och försöker inte kommer nån vart.
    Vet inte hur jag ska ta upp det med henne? Självklart vill jag ju inte att hon ska vara rädd för attt berätta för mig, jag vill ju försöka stötta henne....men jag vill att hon ska förstå hur jobbigt det är för mig.

• monchichi76

Ninni...

Jag skrev ett sms igår och förklarade lite. Hon förstod helt och hållet som tur var..
    Och jag vill ju att hon ska kunna prata med mig om sin lycka...men bara att hon tar dfet lite lugnare. Det enda jag blev lite sur på var att hon tyckte att jag skulle försöka låta bli att vara så negativ , för jag ska ju snart få barn..
    Lätt för henne att säga! Visst har hon rätt i att det inte är lönt att gå runt å vara deppig. Men hon förstår inte känslan över att man kanske aldrig kommer att få ett barn..

Angående osäkerheten... Det jag kääner av mest är att jag inte känner mig lika attraktiv längre. Har visserligen gått upp lite efter min två graviditeter..men jag tror det mesta beror på att jag är besviken på mig själv på nåt vis..

• monchichi76

Hej brudar!

Ser att ni snackar om sex...då reagerar jag
    Nää..känner att det är så skönt att jag äntligen fått tillbaka min sexlust. Tappade den vid första graviditeten..sen hann den inte riktigt komma tillbaka efter MA´t och till andra grav. Och efter det sista MA så har jag ju haft så besvärligt med blödningar och att det gjort ont så då ville jag inte alls ha sex. Men nu känns det som min kropp hittat tillbaka igen..skönt! Och ÄL har jag nu på tors-fred. så nu leker vi på för fullt.
    Det är jättesvårt att slappna av och njuta när man så gärna vill träffa rätt... Och pliktsex är det värsta som finns!

Vi har resonerat så efter båda MA´n att kroppen själv vet när den kan bli gravid...så vi har kört på då vi själv velat. Sen hör man ju en massa olika från läkarna... Tror att de vill att man ska vänta en mens mest för att man ska komma igång psykiskt igen och för att det kan bli lättare att räkna när man blir gravid igen.
    Och inte kör vi nån varannan-dag sex heller..har ju tagit två gånger innan så helt fel kan vi ju inte göra.

• monchichi76
    BettanB skrev 2009-09-07 18:39:55 följande:
    .Vill bara tillägga att jag vänder mig oerhört mot uttrycket "Du blir gravid när din kropp är redo för det "; känns otroligt verklighetsfrämmande när man just fått sitt femte missfall. Jag tror på att ge kroppen allt stöd och alla möjligheter man kan. I mitt fall; mediciner, ingen träning som gravid och uppehåll (minst en mens) mellan missfallen (speciellt efter skrapning).
    Där håller jag inte med...jao, lite.. Men jag tror fullt ut på att man blir gravid då kroppen är redo...efter ett MF/MA. Men problemt för mig, dig och många andra är ju sen att kunna behålla graviditeten. Och där håller jag med dig om att ge kroppen all den hjälp som den kan få! Jag ser det som två skilda saker..
  • monchichi76

Hej Liss...välkommen in till oss. Så ledsen att du fått uppleva eländet ännu en gång!

Nåt om utredning vet jag inte så det lämnar jag över till nån av de andra tjejerna.

Men angående AlbylMinor (barnalbyl som e blodförtunnande) har jag läst på en del.
    Många som får hjälp med fertiliteten får Trombyl utskrivet av läkaren. AlbylMinor ska ge samma efftekt fast det är receptfritt.
    Man äter 1/4 tabl.varje dag från ÄL fram till BIM..om man blir gravid fortsätter man att äta till ungefär v20 (vissa kortare ,vissa längre). Om mensen kommer så slutar man äta tills nästa ÄL.
    I Fass så står det att under 100mg är det ingen fara för fostret, 1/4 tabl är ca 64mg.

Själv kommer jag att testa att äta Albylén från jag får mitt nästa plus, hoppas på att det ska hjälpa den lilla att stanna kvar...

• monchichi76

Icka...
    Vilken jobbig läkare ni verkar ha haft först! Men tur att du verkar vara påläst och stark i dig som person..att du orkade säga emot.
    Sen var det ju underbart att den andra läkaren kom med positiva besked!! Skönt att få träffa på nån vettig person!
    Själv har jag ju inte haft så stora problem ännu att bli gravid så jag har lite svårt att sätta mig in i din sits..

En fråga...fattade inte det du/ni skriver om bindvävssjukdom och reumatologen!?
    Kan reumatiska sjukdomar ge upphov till mf? Har själv en ev reumatism på uppgående..(och en mor med svår reumatism)...de vet inte ännu...tänkte om det är nåt man bör kolla upp?

• monchichi76

Funderade på det...men var den inte på engelska...har så svårt att fatta fakta på engelska

• monchichi76

Oj....har aldrig hört talas om att reumatism kan inverka på graviditet. Men undra om det är nåt de bryr sig om då jag ännu inte har på papper att jag har nån sån sjukdom?!

Usch Icka! Så besvärligt det låter med din sjukdom! Stark av dig att du iaf känner att di vill försöka få barn trots svårigheterna du kan få!

• monchichi76

Välkommen Singoalla!..trots att vi "möts i tråkigt omständigheter..
    Känner definitvit igen det du menar med att känslorna svänger!

Jag har oxå "bara" två MA. och kommer inte få nån hjälp förren det blir en tredje. Och där jag bor finns inte några privata kliniker
    Men nu har ÄL nyss varit och vi har sexat på som bara den...så jag försöker se frammåt ihopp om att det ska ha tagit sig.
    Men eftersom jag har haft turen att bli gravid lätt de andra två gångerna har jag svårt att tro att det ska gå lika lätt denna gång..

Håller med Ninni...det är lite lättare nu att veta vad alla symtom i kroppen betyder då man varit med om det förr..MEN, förra månade blev jag grundlurad! Alla grav.symtom fanns men bara pga hormonrubbning..
    Men denna gång ska det inte ske!

Så..nu är det till att vänta ut dessa två veckor och se vad som händer.! (har fått symtom på dag6 förut, så förhoppningsvis behöver jag inte vänta så länge)

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet