• Jemema

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

icka, jag har gjort 3 IVF och fått tillbaka totalt 9 embryon. Gjorde akupunktur de två gånger jag blev gravid, och det var också då slemhinnan blev bättre.
    Lustigt att du inte alls får äl på egen hand men blir överstimulerad av pergo?
    Vi ville inte heller göra IVF till en början, det var ju inte så det skulle gå till att göra barn Men det växer fram efter hand, och sen känns det som den mest naturliga sak i världen.

• Jemema

Sanne, tråkigt att ni stött på problem, men samtidigt skönt att det verkar gå att göra någonting åt! Min gissning är att IVF inte är ett alternativ just pga det här. Läkarna har försökt placera embryot strategiskt vid något av mina FET, på det ställe där slemhinnan var lite tjockare. Men det tar ju ett par dagar innan det fäster, och det kan flytta på sig under den tiden. Det kan till och med vandra ut i äggledaren så man får utomkveds. Så min gissning är att vi får hoppas operationen funkar!
    Jag förstår inte, fortsätter livmodern att växa om fostret dör? Jag fick för mig att den inte gör det, och det är så man kan misstänka att man fått ma, dvs att magen inte växer. Och, om din livmoder fortsatte växa, då borde ju inte fostret ha dött av platsbrist? *spekulerar*

PP, beklagar ditt testresultat Hoppas det blir ett annat idag!! Kissa ska man ju göra ändå, så varför inte göra det på en sticka när man ändå är igång

Idag ska jag på återbesök efter mitt ma. Funderar på att fråga efter en mf-utredning. Förmodligen kommer de att säga att man inte gör det förrän efter tredje gången. Men OM vi skulle få för oss att göra privata IVF så känns det som bortkastad tid o pengar. Det skulle vara hemskt onödigt att slösa bort ett försök bara för att få ett mf till och SEN få göra en mf-utredning...
    Min man är på tjänsteresa så jag får gå till gyn själv idag

• Jemema

Sanne, jag tycker absolut att du ska fråga läkaren om dina tankar kring IVF och embryots placering. Jag hade ju inte samma problem som du, så det kanske kan vara nåt i ditt fall?

Jag är tillbaka från sjukhuset, och Cytotec-behandlingen hade inte hjälpt Skrapning på måndag. F*n också, varför går ingenting som man vill...

Någon mf-utredning blir det inte heller. Läkaren skulle skicka en remiss med en förfrågan men sa att jag inte skulle hoppas på det. Dessutom sa hon att de prover man tar vid en mf-utredning är till stor del de man tar i samband med en IVF-behandling och då menade hon hormonproverna. Jag undrade över kromosomfel och koagulationsprover, och då sa hon att det är så sällan man upptäcker något fel i en sån utredning så de är säkert bara bortkastad tid ändå

• Jemema

PP, har du testat igen?

Jag är hemma igen efter skrapning. Jag har varit hemskt ledsen och nervös igår och i natt, men det var inte så farligt. Personalen på Östra var jättegulliga och gav mig till och med ett eget rum.
    I väntrummet satt en liten tonårstjej som skulle göra abort Hon pladdrade på med sin kompis sådär som tonåringar snackar. Varför kunde jag inte få hennes graviditet om hon nu ändå inte ville ha den?

• Jemema

Ja, det var tyvärr på abortkliniken jag hade hamnat Egentligen skulle jag inte ha fått tid förrän på fredag, men jag tjatade till mig att få komma idag istället, även om det blev till en annan avdelning. Själva operationen skedde ju på samma ställe.

Idag ringde en bm från IVF-kliniken på SU och hade fått min remiss för mf-utredning! Hon visste inte om jag skulle få någon utredning, men jag fick i alla fall en telefontid med en läkare Hon undrade vilken läkare jag önskade, men ingen av dem som jag önskade fanns i mitt "team". I själva verket hade jag bara två att välja på, den ena är en idiot som helt saknar empati och den andra har jag inte träffat på ett och ett halvt år. Sen tog det bm över en kvart (!) medan jag väntade i telefonen innan hon hade hittat en tid. Hon skulle nämligen först titta på en dag i kalendern, sen kolla om det fanns några telefontider på just den dagen, och sen kolla på varje tid för sig om det var rätt läkare... Jag tyckte att jag kunde väl få vilken läkare som helst, jag har ju varit hos dem alla ändå, men icke. Men efter en kvart hade hon i alla fall hittat en tid. Wow. 26 november.

Liss, den egna situationen blir så påtaglig när man träffar andras barn *styrkekramar*

• Jemema

PP, beklagar

Bettan, nja, jag är inte helt nöjd med den läkare jag fick. Jag har träffat de flesta läkarna på SU, och jag hade hellre haft t ex Krystof eller Snorri. Krystof gjorde både äp och grav-vul den här gången men det spelade tydligen ingen roll eftersom jag inte är i hans "team". Fattar inte varför de har sina team när man ändå blir kastad runt alla läkarna.
    När ska du ta nästa prov?

Ninni o Liss, tack Ja, det är SU i ett nötskal...

• Jemema

TT, det känns ganska okej. Det är en dryg månad kvar och då får jag lite mer tid att fundera. Och OM vi kommer att göra någon mer IVF så tror jag att det kommer att dröja ett bra tag ändå.
    Håller tummarna inför ditt vul!

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet