• SanneS

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej i tråden. Jag har inte skrivit på några dagar men läst hur det går för er andra. Har nu tagit trombyl och progesteron sedan ÄL och känner verkligen av hormonerna. Har jätteömma bröst, konstant molvärk, acne och illamående. Verkligen inte kul att proggen gör så att falska grav.symptom uppstår. Kan inte alls tolka min kropps signaler nu inför BIM eftersom proggen ger så kraftig reaktion. *jobbigt*

Vinkar till singoalla77/Lotta: Vet du vi känner faktiskt varandra lite. Vi gick i samma högstadieskola. Ska inboxa dig om vem jag är.

Har varit på Sabbatsbergs sjukhus och träffat läkaren som ska utföra undersökningen av livmodern med en liten kamera. (har glömt bort det korrekta namnet för ingreppet) Han beskrev att jag kommer att sövas ner med narkos och om de med hjälp av kameran hittar några sammanväxningar el extra vävnader i livmodern så kommer han att operera bort dem. Skulle jag vara gravid vid ingreppet så kan denna operation avbryta graviditeten. Fick en tid som ligger mellan ÄL och BIM och jag funderar på att jag boka om den utifall att jag skulle vara gravid då... Så nu har jag fått ännu en sak att oroa mig för.

Hoppas att alla andra har det bra.

• SanneS

Ninni: Jag gjorde ett vul i vecka 8 (7+5 tror jag att det var) och då konstaterade läkaren att det såg ut att vara ett ma men om jag hade räknat fel på senaste mens och graviditeten var en vecka kortare än jag trodde (alltså 6+5) så var storleken på fostret väldigt nära vad det skulle vara. Så han sa att även om det såg ut som ett ma för honom så skulle det vara brottsligt av honom att avbryta graviditeten så tidigt genom att konstatera att fostret var dött. Var tvungen att vänta en vecka till för att göra vul igen - då hade fostret samma storlek och man kunde fortfarande inte se några hjärtslag så då kunde ett ma konstateras och cytotec skrivas ut.

Av vad jag har förstått så är tidiga vul bra för att kolla att det inte är utomkveds och man kan konstatera att en graviditet existerar och på rätt ställe. Mycket mer tror jag inte att ett väldigt tidigt vul kan säga. Jo om det är fler foster. Kanske blir man bara mer orolig om det inte får att få några klara besked om det ser ut att gå bra.

Själv har jag just fått veta av läkaren som gör vår utredning att jag verkar ha en mild form av blödarsjuka. (!) Mer tester ska tas för att konstatera detta. Så nu ska jag sluta ta trombyl som jag tagit i en vecka. BIM nästa vecka och jag undrar vad som händer OM jag är gravid och tagit fel medicin första veckan av grav. Finns det nån chans att det går bra då?

• SanneS

Bettan: Låter bra om trombylen inte har haft nån negativ effekt OM det skulle bli ett plus snart.
    Ovissheten är värst kring allt det här.

• SanneS

Icka: Jag vet nästan ingenting om blödarsjuka och blev så himla förvånad när läkaren sa att det verkar som att jag har en mild form av det. Läkaren sa att om det är så att jag har den sjukdomen så kan det mycket väl vara orsaken till mina ma/mf. Han sa att han har flera patienter med mycket värre form som har fått flera barn var och det är inget problem om man vet om sjukdomen och behandlar. (sa att det var viktigt att veta vid en förlossning)
    Ska ta mer tester så det kan utrednas mer ordentligt och förhoppningsvis får jag mer information. Är ju så svårt när man bara få lite, lite information och en massa frågor uppstår och så måste jag vänta (några veckor tror jag) innan jag får veta mer. Försöker tänka positivt att det är ju jättebra om vi får veta vad som orsakat ma/mf och om det går att förhindra fler.

Var och tog cellprov idag och bm fick lite blod på testet och sa att jag blödde lite vid livmodertappen. Antar att det är mensen som är på G men det känns märkligt om den kommer tidigare än vanligt, särskilt som jag tar progesteron som borde försena mensen med några dagar.
    Funderar på om det är trombylen som gjort att jag blöder lättare (särskilt om jag nu har nån blödarsjuka). Hmmmm *grubblar, grubblar*

Pillan: Det är nog jättebra om du kan vänta ett tag med att testa om du känner att du mår bättre av det. Jag är sån testmissbrukare att jag testar när BIM närmar sig även om det är helt uppenbart att mensen ska komma.

• SanneS

BM sa bara att jag blödde lite och kanske måste jag ta om provet, kanske går det att använda. Eftersom hon inte är min vanliga BM utan bara jobbar på den mvc som jag blir kallad till när det är dags för cellprov så ställde jag inte några frågor. Tänkte bara att det måste vara mensen som är på väg. (men 7 dagar för tidigt när det tom ska bli senare än vanligt? skumt) I vanliga fall hade jag nog inte tänkt så mycket mer på det men just för att jag tar medicner nu och får höra att jag kanske har nån hemsk sjukdom så satte det fart på tankarna...

• SanneS

Pillan: Du ställer frågor som jag också vill ha svar på. Jag vet ingenting mer än att läkaren skickat en remiss till en koaguleringsmottagning som ska kalla mig för vidare tester. Har bara pratat med läkaren en kort stund i telefon (på jobbet) igår så jag vet inte så mycket mer. -Du vet väl att du får fråga vad du vill, ingenting är heligt numera. =)
    Man kallas till cellprov vart tredje år.

Icka: Jasså kan man blöda lättare pga prog?? Usch, det känns som att jag vet för lite om "allt". Får säga till chefen att jag inte har tid att jobba måste googla och familjeliva för att lära mig VIKTIGA saker.

• SanneS

TantT: von Willebrands var det läkaren nämnde att jag kunde ha någon mild form av.

• SanneS

Bettan: Jag tog sista trombylen i förrgår. Läkaren lät inte jätteoroad över att jag tagit den sedan ÄL utan sa bara att jag skulle sluta ta den nu. Kanske inte så konstigt då om det kom en liten, liten blödning om jag tagit både prog och trombyl? (det där med nid.blödning tillåter jag mig inte att hoppas på men nu kan ju gissa hur svårt det är att låta bli...)

Pillan: Det där med sträckbänken beskriver det hela bra.
    Jag har så att säga känt efter en bit in med lite toapapper och får lite, lite blod på pappret men det är inte mycket. En liten rosabrun flytning i trosorna.
    Du borde få en kallelse vart tredje år men det kan ju hända att de har haft fullt upp mvc och kallar dig efter drygt tre år.

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet