• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Pillan: Då ser jag fram emot januari Glömde svara på din fråga ang. kontoret. Ja, jag har bytt kontor till ett som är mycket större, ljusare och varmare. Det är mitt tillhåll i den gamla stadsdelen. Väntar på ett ännu finare kontor i den andra from november.

• icka76

Bettan: Stackars din vän, vi vet ju alla här inne vad hon går igenom. I vilken vecka var hon i? Förstår att det tar mycket på dina krafter och att du genom henne upplever din egen sorg igen, men hon har den stora fördelen att ha dig som vän, en vän som vet vad hon går igenom och som kan stötta på ett sätt som andra kanske inte kan. Min vän var oerhört rädd för mf efter att jag fått mitt första men hon kände att om det skulle gå åt skogen så skulle hon ha mig där som förstod. Kramar om dig massor och ger dig styrka här ifrån för att klara av att stötta din vän.

• icka76

Tankar: Vad bra att du känner så inför denna tråd för det är ju faktiskt syftet med den och du är välkommen att stanna så länge du vill.

Bettan: Jag läste denna tråden först igår och när jag sedan läste den andra så förstod jag nästan att det var henne du menade. Livet är bra orättvist. Som "tur" e är hon redan i en tråd där vi är många som vet vad hon går igenom och kan stötta henne. Tyvärr är det för många nu i den tråden som det gått illa för samtidigt som det tack och lov verkar gå bra för de allra flesta.

Pillan: Håller med Bettan och Ninni, prata med din vän och be henne tona ner det lite. Det finns väl andra hon kan prata bebis och graviditet med? Jag och min vän har kommit överens om att bara prata om hennes graviditet när jag drar upp den. Hon kommer sällan med något spontant vilket jag är glad över. Kan inte ni göra samma deal, för då blir det ju lite på dina villkor.

Viktoria: Jag tror som jag säkert sagt flera gånger tidigare att männen inte kan sätta sig in i hur vi känner och tänker inför bebisar och graviditeter. Vi har det så rotat i generna att vi ska få barn, någon att älska och ta hand om och när den "mattan" dras undan så är det naturligt att reagera som vi alla här inne gör. Männen har det lite lättare där för de har inte våra hormoner och deras gener är programerade till att "tömma och glömma" om du förstår mig. Deras uppgift från början var att befrukta för att få mänskligheten att leva vidare och vår uppgift var att uppfostra. Se på djuren. Inte för att våra män är lika dana när det gäller att tömma och glömma som stenåldersmännen var men jag tror att de har lättare för att se det positivt än vad vi har. I mitt fall är det ju fel på mig och det har tagit hårt på mig. Ibland önskar jag faktiskt att felet (svårigheten att bli grvaid) låg på honom så att en skuldsten hade lättat. Du har nog rätt i att din man ser det utifrån sitt perspektiv, han har redan 2 friska barn och han har därmed lyckats redan och kan glädjas med andra. Hade jag redan haft 2 barn hade jag nog inte kämpat så för ett tredje. Usch vad flummigt detta blev.

• icka76

PP: Vad bra. Tänkte på dig och din sambo för vi har det ganska lika hos oss. Sambon vill så gärna ha barn och han kan lixom inte acceptera att det kankse inte blir några. Min största skräck är att han ska lämna mig för det och jag är livrädd att föra det på tal. Innerst inne tror och hoppas jag på att han inte kommer att göra det, men det ligger ändå där och gror, otryggheten.

• icka76

Bettan: Kan det vara möjligt att du fått äl redan på dag 9? Eller kan det vara så att östrogenet putte på en redan påbörjad cykel, om du förstår hur jag menar?

Pillan: Din kurva ser jättefin ut.

• icka76

Mary Lo: Välkommen hit.

Pillan: Vi kanske ska ta och ta vara på våra män och våga tro på att de stannar hos oss oavsett. Trifatisk kurva är när kurvan ligger i tre nivåer. Om du kollar på mina gravidkurvor från nov-08 och juni-09 så ser du att runt dag 14 så stiger tempen ytterligare ett steg. Man ser tydligt att kurvan ligger i tre nivåer.

Bettan: Bra initiativ med medl.listan ska genast fylla i.

TT: Håller med Pillan, inte ska du skämmas över att du blivit gravid så snabbt. Jag har oxå lätt att bli gravid när jag får hjälp d.v.s. Blev gravid på 4e älen första gången och 3e andra, vilket får räknas som snabbt.

Sanne: Det är bästa tt börja så snart som möjligt efter första mensdagen för att ff ska kunna räkna ut äl så bra som möjligt. Jag rekommenderar verkligen tempning.

Ninni: Kände precis som dig innan detta ma:at att jag blir bara äldre och äldre. Nu är det inte lika viktigt längre, läs än. Jag har en konstig? vana att alltid kolla hur gamla andra är när det får barn. Som i tidningsreportage t.ex. Familj x har 2 barn, mamma är x år gammal, då räknar jag direkt ut hur gammal hon var när första barnet kom. Kollar även detta när det gäller kändisar. Jag har upptäckt att väldigt många som har både 2 och 3 barn fick första vid 35, det har lugnat ner mig lite.

Liss: Hej!

EGO: Kollade först på One tree hill igårdär det ju fanns med en nyfödd och sen på en film där det oxå fanns en. sambon suckade flera gånger under tiden och sa senare att tänk om man skulle haft en sån nu. Det gör ont i bröstet. Speciellt när man tänker på att tvillingarna skulle vara 2 månader nu Men vi ger inte upp tjejer!!

• icka76

Pillan: Grattis till ännu ett VG Klart att våra män inte släpper oss vi som är så underbara

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet