• TantTingeling

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Och så har jag också hittat hit. Såg Irmas inlägg i andra tråden och snokade runt lite... {#lang_emotions_smile}

Här är en till där ålderspaniken börjar lura så tråden passar mig perfekt.
    Icka och bettan känner jag ju sen tidigare. Och monchichi har jag stött på i en tråd, vilken jag nu lämnat pga. 20-25-åringar som får panik om det tar 3 månader att bli gravida med sin 2:a efter sitt enda mf. (ja, jag är hemsk - jag vet)

Humlan - jag beklagar sorgen. Kan bara ana hur hemskt det måste vara att få ett så sent mf.

Jag är 31. Och sambon 37. Har "lindrig" PCOS diagnosticerad -07. Aktivt försökt sen juni -08. Gravid november -08 - missfall v. 6. Gravid igen mars -09, missfall april i v. 7. Fortfarande oregelbunden mens. Överväger starkt att börja med pergo. Har inte fått 3 mf så jag kvalar egentligen inte in i kategorin upprepade mf/ma, men känner att jag har åldern emot mig och gör (liksom Icka) därför allt jag kan för att försöka förhindra mf nr 3.

• TantTingeling
    alexia78 skrev 2009-08-24 21:27:27 följande:
    Hej!Hoppas man kan få vara med i denna tråd, har åldern inne i.a.f ...31 år.Har i fredags fått vårt 3:e m.f...ett i dec.2008 (v.11)=skrapning, ett i maj (v.6) och ett nu ihelgen (v.6).Har idag ringt till min bm, som inte kunde få tid hos förrän om 2 veckor...så jag ringde vidare till kvinnokliniken. De sa att de skulle höra av sig en doktor i slutet på veckan å ge besked...antar att de menar att vi får en tid.Vi har en son sedan tidigare, som fyller 2 nu i augusti, efter hans ett års dag började vår lycka mot syskon, men som sagt hittills är det ngt på vägen som avstannar utvecklingen för oss. Ska bli lite "skönt" att få en utredning då jag tror mkt i vårt fall att det har blivit till en psykisk spärr...hoppas innerligt att man får rätt hjälp å proffsigt bemötande!!!HOPPAS SOM NI, ATT VI PLUSSAR IGEN Å LÅTER OSS GÅ ALLA 40 V.UT!!! /KRAM
    Hej Alexia. Beklagar dina missfall men vill artigt påpeka att denna tråd endast är för barnlösa. Men jag har ett bra tips på en annan tråd med bästa tjejerna med och utan barn och som drabbats av upprepade mf/ma:
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
  • TantTingeling

Monchichi o Icka: Man kan börja äta dem när som helst, men jag tror att de flesta bara gör uppehåll för mensen. Jag gör så. Bettan - hur gör du?

• TantTingeling

Icka: Ja, det är onödigt att börja innan, det är bättre att ta proverna först. Blödningsstatus påverkas ju tex.

Ninni: Välkommen! Jag har liksom Icka "bara" haft 2 mf.

Bettan: Nu ska jag också ta mig i kragen och beställa bibeln, har tänkt många gånger men det har inte blivit av. Ska beställa den ikväll tillsammans med lite böcker för höstens projekt.

• TantTingeling

*Vinkar till MB*

Monchichi: Trist med mens, men jag säger som andra redan sagt: BIM -3 är tiiidigt...

Icka: Usch och fy för din *vän*. Du får ursäkta, hon kanske har andra kvalitéer, men det där var riktigt uselt gjort.  Om man nu ska sätta grader på livets helveten så tror jag på nåt sätt att det är värre att få mf/ma än att inte bli gravid alls (menar inte alls någonsin, inte som i MBs fall efter op).  Men nu vet jag ju inte hur det känns att inte bli gravid alls...

När det gäller adoption så har vi pratat om det, men insett att eftersom jag finns tyvärr med i polisregistret så känns det som att det inte är nån idé att ställa sig i kö. Att vi inte är gifta är liksom ett enklare problem att lösa. Och att det vare en skitgrej i min vilda ungdom och att jag är högst skötsam svenssonfröken nu uppväger nog inte.

• TantTingeling

Bettan: Det var i övre tonåren, kanske var jag 18. Menar du att det försvinner efter 10 år? När man är åtalad och dömd för nåt? Jag är inte så insatt i vårt rättssystem och har tagit för givet att en dom alltid finns kvar. Ska kolla upp det där nån dag. Hahah, jag låter verkligen som en liten gangster, och jag som är lugn som en filbunke {#lang_emotions_laughing}

Bettan: Fy vad arg jag blir då ja gläser om din idiotiska till läkare. morrar*. Kvinnor med högt TSH får ju Levaxin utskrivet utan knussel, och har de varit omedicinerade så är det ju nåt som har felat (och den felande länken är ju inte svår att räkna ut)

Jag vet att vi med 2 mf/ma har statistiken på vår sida. Men i det här fallet så har jag en stark känsla att det inte bara är oflyt. Dels är det så att jag har haft en del proppar i släkten, har själv haft ett avvikande koagulationsprov en gång i tiden, samt att mina mf har startat med 3 dagars diff.  Nu hoppas jag såklart av hela mitt hjärta att min kvinnliga intuition har fått fnatt, men jag vågar inte chansa.

Det är skittrist att du hör till "den förlorande sidan". Och jag kan inte ens föreställa mig hur överjävligt livet måste ha känts när du fick ditt 5:e mf/ma. Men eftersom du gillar statistik och är påläst så har du ju också koll på att man i mf-studier med innohep/fragmin alt prednisolon har mycket lovande resultat. Det gäller bara att inte tappa hoppet utan att hitta igen det igen...

• TantTingeling
    Ninni1974 skrev 2009-08-25 18:08:45 följande:
    Får jag fråga vad TSH är?
    Bettan har redan svarat men jag "försvenskar": Hypotyreos, dvs högt TSh brukar även kallas låg ämnesomsättning, kallas ibland även något felaktigt struma.
  • TantTingeling

Bettan: Oj, så fint då. Då är jag alltså inte längre kriminell {#lang_emotions_laughing}. Se där vilken tur att jag bekände mina synder.
    Ja det var ju mest piloter, men visst har jag sett sånt. Jag ska gräva djupt och visa. Ja, visst ökar ju risken med varje mf, men sen har vi ju många exempel på att det går oxå, med rätt behandling.
     Vi håller tummarna för levaxin alltså!

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet