• dirpower

Slangad bil. Har ni några tips?

Jag lägger detta i pappagruppen eftersom att kvinnor samma tänk som en man då man blir utsatt för brott.

Just nu gäller det min parkering på Enkelstuguvägen i Västerås där det slangas hejvilt.

För ett tag sedan blev min bil med centrallås på tankluckan slangad på ca 25 liter bensin och luckans lås var förstört. Sedan dess har jag alltid parkerat så att tanklocket syns tydligt från gården där det är mera liv och rörelse och ingen mer bensin har blivit stulen.

Varje vecka har jag sett andra bilar stå med uppbrutna tanklock på vår parkering och fortfarande härjar bensintjuvarna fritt!

Igår fick vi problem med frugans bil och vid tillfället gick det inte att starta den så vi lät den stå på en parkeringsruta där tanklocket inte syntes så bra. Förra veckan köpte jag ett bensinlock med lås från Biltema. Ett sådant lock som bara roterar när man försöker skruva loss det utan nyckel. Jag tänkte "Men en natt måste väl bilen klara sig, den har ju ett låst tanklock!".

I morse när jag kollade om något hade hänt så var det låsta tanklocket borta och ca 25 liter bensin saknades i frugans bil.

Jag åkte till Biltema och de sa att det inte finns någon garanti på locket och att det räcker med en skruvmejsel för att få upp locket! Här går man och köper ett lock med lås som är helt värdelöst enligt dem själva! Varför står det inte på förpackningen!? Ibland är Biltema verkligen sämst i världen.

Jag blir fruktansvärt arg av detta. Frugan är på jobbet just nu och sover där eftersom att hon jobbar på ett behandlingshem. Barnen ligger och sover här hemma och jag sitter hjälplös här hemma. Säkert slangas det just nu.

Jag kan inte gå ut och försöka konfrontera tjuvarna eftersom att en förälder inte ska lämna sina barn och blir man nerslagen och liggandes så är man inte en bra förälder då barnen fortfarande behöver någon hemma. Lyckas man ändå få tag på en tjuv så vet jag inte om han ens kan gå på sina egna ben efter mötet för jag skulle tappa all behärskning och då åker man väl själv dit på det.

Polisen lär ju knappast bry sig om att patrullera hela nätterna och skulle man hålla fast en tjuv och invänta polisen så hamnar han väl knappas i fängelse utan går fri nästa dag. De prioriterar knappast vår säkerhet att göra utan går endast på larm.

Så vad ska jag göra!!?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-03 23:35
    I början av inlägget skulle det stå "Jag lägger detta i pappagruppen eftersom att kvinnor inte har samma tänk som en man då man blir utsatt för brott".

• Svar på tråden Slangad bil. Har ni några tips?
  • dirpower
    trollkarl skrev 2009-08-14 12:42:32 följande:
    varför krångla? finns bättre sätt som tar 20 sekunder att lösa ungefär..
    Och de är...?
  • Mailer

Ett tips som funka för min polare..

han har en Audi som står dumt till ibland.. och när han bytte till en nyare audi så bad han säljaren ta bort "emblemet" bak där det står 3,0 TSI
    Och sen satte verkstan dit nytt emblem med 3,0 TDI

då ser det ut som en bil som går på Diesel... och vips så var han av med problemet..

nya emblem kostade ca 200 kr..

• dirpower
    Mailer skrev 2009-08-15 17:54:49 följande:
    Ett tips som funka för min polare.. han har en Audi som står dumt till ibland.. och när han bytte till en nyare audi så bad han säljaren ta bort "emblemet" bak där det står 3,0 TSI Och sen satte verkstan dit nytt emblem med 3,0 TDI då ser det ut som en bil som går på Diesel... och vips så var han av med problemet.. nya emblem kostade ca 200 kr..
    Perfekt! :D Jag har funderat på hur man kan göra det snyggt. Köpa ett tanklock som det står diesel på men att sätta på ett snyggt emblem var ju smart!
  • trollkarl
    dirpower skrev 2009-08-15 17:10:08 följande:
    Och de är...?
    det är att öppna skuffen och göra en snabb anslutning till tankröret. så när du ställer bilen, öppna skuffen och vrid röret. eller skaffa racetank.
    gällande dieselemblem etc, så är det ju bra om det finns modeller av din bil med just dieselmotor. annars faller det med en gång.
  • dirpower
    trollkarl skrev 2009-08-15 19:32:04 följande:
    det är att öppna skuffen och göra en snabb anslutning till tankröret. så när du ställer bilen, öppna skuffen och vrid röret. eller skaffa racetank. gällande dieselemblem etc, så är det ju bra om det finns modeller av din bil med just dieselmotor. annars faller det med en gång.
    Verkar komplicerat och tidskrävande. Har du några erfarenheter? En Kul tanke ändå. Man vill ju inte skapa åverkan på bilen så att den senare inte går att sälja.

Själv funderar jag på att köpa en trådlös dörrklocka och modifiera knappsatsen till att passa luckan. När någon öppnar luckan så låter det "ding dong" här hemma och så kan jag gå ut och möta de illasinnade med ett minst lika illa sinne. Eller om man vill komma undan billigt så kan man montera ett överfallslarm för 40 kr i tankluckan. Men då försvinner nog tjuvarna innan man hinner ta upp en "diskussion" med dem.
  • Husse

Hej!
    har haft problrm med att få bilen slangad.
    Jag gjorde som följande.
    1. Vanligt tanklock utan lås (slipper brytskador).
    2. Lindade ett "glest" nystan av ståltråd (rostfritt) så pass att det med motstånd gick att trycka ner i röret.
    3. SLUT PROBLEM

• dirpower
    Husse skrev 2009-08-18 13:38:28 följande:
    Hej! har haft problrm med att få bilen slangad. Jag gjorde som följande. 1. Vanligt tanklock utan lås (slipper brytskador). 2. Lindade ett "glest" nystan av ståltråd (rostfritt) så pass att det med motstånd gick att trycka ner i röret. 3. SLUT PROBLEM
    Låter vettigt. Blir det problem vi tankning? Att man måste låta bensinen rinna undan? Tanka försiktigare?
  • trollkarl
    Husse skrev 2009-08-18 13:38:28 följande:
    Hej! har haft problrm med att få bilen slangad. Jag gjorde som följande. 1. Vanligt tanklock utan lås (slipper brytskador). 2. Lindade ett "glest" nystan av ståltråd (rostfritt) så pass att det med motstånd gick att trycka ner i röret. 3. SLUT PROBLEM
    funkar inte, för att man trycker istället det ner i tanken så får du bara mer problem...

nä det bästa är att på enkla medel kunna "knäppa" loss röret från insidan. vilket som sagt är enkelt med lite finess och fantasi.
  • dirpower
    trollkarl skrev 2009-08-19 10:42:31 följande:
    funkar inte, för att man trycker istället det ner i tanken så får du bara mer problem... nä det bästa är att på enkla medel kunna "knäppa" loss röret från insidan. vilket som sagt är enkelt med lite finess och fantasi.
    Jag kollade i hjulhuset där slangen till tanken går. Det är så skitigt där. Man vill ju inte ens ha den minsta dammpartikeln i tanken. Det kan ju täppa igen bensinrör och pumpar. Man kanske ska försöka ändå. Jag förstår inte riktigt vad du menar. Ska det vara något sorts vred inne i bagageutrymmet som stänger igen slangen?
  • dirpower

Jag har kommit fram till att det blir nog en dörrklocka.

Med 200 meters räckvidd, och modifiering av ringknappen så att den passar tankluckan, så kommer det att fungera. Undersökte hitta.se med satellitöversikt. Zoomade in och beräknade att avståndet till parkeringsrutorna, utan radioskugga, ligger inom intervallet 78 - 108 meter.

Nu måste man spara ihop pengar så man kan köpa en dörrklocka och ett ordentligt slagträ. Det är inte gratis men det är ju inte bensinen heller.

Svar på tråden Slangad bil. Har ni några tips?