• kardemummakrydda

Jag blev uppsagd under min mammaledighet och behöver ni alla tips som jag kan få!

Jag blev uppsagd under min mammaledighet och behöver ni alla tips som jag kan få!

Vill skola om mig och funderar på yrke inom vården. Tänkte först receptarie men hur lång utbildning är den? I vilka städer kan man läsa den och måste man vara expert i matematik eller kemi? Var medelmåtta i gymnasiet och läste Sam-sam (ej Naturvetenskapligt).

Vill helst ha en kortare utbildning (ej för mycket studielån) och tjäna hyffsat. Gärna få en utbildning som går att använda utomlands.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Jag blev uppsagd under min mammaledighet och behöver ni alla tips som jag kan få!
  • kardemummakrydda

Jo men vilket yrke inom vården är mest smart att satsa på om man vill kunna jobba internationellt?

Alexi skrev 2009-08-04 09:50:48 följande:
    Info om olika typer av utbildningar mm är ju bättre att du själv söker på internet istället för att fråga här, tex påwww.hogskoleguiden.se/
  • DrKejs

Skippa vården, hitta något inom IT så kan du jobba i Sverige och internationellt.

• Zinara

Vad hade du för anställningstyp. Hoppas du vet att det är olagligt för företag att avskeda mammalediga? Tycker du ska ringa gratisjuristerna och kolla. Min granne var med om samma sak. Hennes företag avslutade hennes anställning under hennes mammaledighet. Hon anmälde det och fick både skadestånd och jobbet tillbaka (fast hon tackade nej)

Om du vill skola om dig så varför inte Läkar sekreterare? Det behövs över allt. Annars är IT som nämts ovan ett bra alternativ även om marknaden är mer mättad nu än tidigare.

• Tös

Är du med i facket så kolla med dem om de kan hjälpa dig o driva fallet. Som Zinara säger så är det inte ok att man gör så.

Mammalediga o sjuka kan företag inte säga upp hur som helst.

• Alexi

Det finns väl någon organisation för vårdanställda, tex fackförbund, som bör kunna ge info om vad som gäller för att jobba utomlands med olika vårdyrken.

kardemummakrydda skrev 2009-08-04 16:44:38 följande:
    Jo men vilket yrke inom vården är mest smart att satsa på om man vill kunna jobba internationellt?
  • kardemummakrydda

Trodde det var ett yrke som håller på att försvinna.

Zinara skrev 2009-08-05 15:47:07 följande:
    Om du vill skola om dig så varför inte Läkar sekreterare? Det behövs över allt.
  • Ängelii

Jag blev oxå uppsagd under min mammaledighet men uppsägningen börjar inte gälla förrän den dag som jag skulle börja jobba. Jag pratade med facket och så får de göra, men de får inte säga att uppsägning med ev uppsägningstid börjar gälla direkt.

Svar på tråden Jag blev uppsagd under min mammaledighet och behöver ni alla tips som jag kan få!