-
Jag blev rekommenderad octaviakliniken av de som jag träffade på SÖS. De sa att de är de bästa. Lycka till!mizzvictory skrev 2009-08-03 19:41:36 följande:Usch låter inge kul, jag fick en tid på octavia kliniken nästa tisdag så får se vad de säger! men jag hoppas att det sitter rätt den här gången så man slipper operation igen!
-
Mizzvictory, hur har det gått?mizzvictory skrev 2009-08-03 19:41:36 följande:Usch låter inge kul, jag fick en tid på octavia kliniken nästa tisdag så får se vad de säger! men jag hoppas att det sitter rätt den här gången så man slipper operation igen!
-
Åh! När man får läsa sådant så får man hopp! Går igenom samma som du har gått igenom innan, och att få läsa att det gått så bra ger mig all hopp o styrka i världen. Jag önskar dig verkligen all lycka, jag vet hur, mycket sorg och smärta som föregått!mizzvictory skrev 2009-08-11 18:07:32 följande:Det var en liten tuss på skärmen med tickande hjärta så allt såg jätte bra ut, ska tbx om 2 veckor igen bara för att jag haft en så lång väg...så allt känns jätte bra just nu! Tack för omtanken
Stor kram!! -
Ligger inlagd nu efter att ha akut åkt in med brusten äggledare. Cytistatikan hade inte verkat med andra ord. Ont i hela kroppen o känner mig rätt stukad. Hoppas att den äggledare jag fått behålla funkar.
-
Ja, cytostatikan fick jag på Södersjukhuset i Stockholm, är egentligen från Göteborg och är här för tre veckors semseter. När jag fick mina magsmärtor i förrgår kväll åkte jag akut in till Sahlgrenska sjukhuset och fick ta bort hela äggledaren. FIck träffa den läkaren som hade opererat mig i morse. Han sa att han tyckte det var mkt märkligt att de ger cytostatika fortfarande på SÖdersjukhuset då studier visar att fertiliteten är i princip densamma med bara en äggledare. Han sa precis som du beskrev att det är bättre att helt enkelt ta bort en äggledare där ett ägg fastnat för om itne äggledaren varit skadad innan, så blir den det definitvt av X:et. Tycker det är mkt märkligt attman bedriver så olika behandlingsmetoder i olika städer och sjukhus. När jag opererades var min äggledare ca 6 cm i diameter och alldeles blåsvart. Som läkaren sa hade cytostatikan endast bidragit till att sänka hcg en smula, hämma tillväxten av embryot, men absolut inte helt stoppat tillväxten vilket lurade testerna att få det att se ut som graviditeten var på tillbakagång. Den hade alltså inte spruckit helt men hade börjat att blöda ut i buken. Detta kan ju bli direkt livshotande, så tycker det ehla är mycket märkligt att de gav mig så extremt annorlunda information och behandling i Stockholm. Min läkare avslutade med att säga att han tänkte skicka en vårdsammanfattning till SÖS, och det lät på honom som han därutöver tänkte ge dem en avhyvling för att ha valt denna behandlingsmetod.emem81 skrev 2009-08-13 10:21:59 följande:Hej. Jag tycker era berättelser låter helt otroliga! Jag hade ett x i nov 07 och efter att först ha blivit hemskickad med va de trodde va ett missfall så fick jag åka in akut igen en vecka senare. Blev opererad och då sög de ut allt blod jag hade i magen och skrapade mig. Blev sedan gravid och fick en dotter i nov 08. Nu i juli blev jag gravid igen och ringde gyn för att få göra ett vul. På morgonen när jag skulle dit fick jag svåra smärtor i höger sida. Berättade detta för läkaren som gjorde vul men han verkade inte bekymrad. Han kunde inte se någon grav i livmodern men sa att jag skulle ta lite prover och komma tillbaka ett par dar senare. På kvällen åkte jag in akut pga smärtorna och då såg läkaren att ägget satt i höger äggledare igen. Morgonen efter opererade de bort min högra äggledare. Läkaren ifrågasatte då varför i hela friden de inte hade tagit bort den vid första op. Det e tydligen ganska vanligt att det fastnar ett ägg i den igen eftersom den med största sannolikhet blev skadad vid första x et. Jag har aldrig hört talas om cytostatikabehandling eller liknande!Nu väntar jag på att bli gravid igen, mensen är4 dagar sen men det kan ju bero på det jag precis har gått igenom.Hoppas verkligen att ni som har blivit drabbade snart mår bättre igen. Jag känner verkligen med er!1000 styrkekramar!
-
Ok, men hade du X på båda sidor? Beklagar verkligen det som hänt dig!
Till mig sa de att den andra äggledaren såg bra ut genom titthålskirurgin, men att de så klart aldrig kan säga hur den ser ut på insidan. Har hört att spolning gör mkt ont, sås om du beskriver, funderar på att skippa det. Funkar det så funkar det liksom.
Annars får jag ju föröska IVF.
Såg att du inte fick göra fler gratis IVF,v ad beror det på?
Är du 81:a? Tänker att det kanske sker en lagändring inom itne alls för lång tid, du är ju itne så gammal så förhoppningsvis kanske du kan få fler IVF om några år?
Annars, om du verkligen vill ha fler barn, spara o låna! Eller ställ dig i kö för adoption. Själv har jag bestämt mig för, oavsett vad som händer, om jag får egna barn eller inte, så ska jag oxå adoptera i framtiden. -
Först som ett diskret nyp i sidan som ofta kändes mer om jag rörde mig. När jag åkte in akut så var det ingen tvekan om saken, som stark mensvärk men väldigt fokuserad mot ena sidan, plus väldigt ont i bäckenbottenmuskulaturen. Hade klarröda/mörkröda färska blödningar som var snarare klar vätska än den blandning av blod och slemhinnaman har när man har mens. Dessa blödningar under en period av tre veckor. Vissa uppehåll med några dagar, sedan kom svarta, bruna flytningar och sedan var det klarröda blodet igång igen.cilla83 skrev 2009-08-14 07:48:33 följande:Ni som haft X hur ont hade ni? Molande mens värk eller mycket värre?
Misstänker man något så måste man ligga i dessutom har jag lärt mig av denna upplevelsen. Alltså inte nöja sig med en gynekologs bedömning utan gå till flera, läsa på ordentligt, lyssna på sin kropp och kräva att bli tagen på allvar.
Vill tillägga att den smärtan jag ahd enär jag åkte in var påtaglig, men inte så illa att jag itne kunde gå eller stå. Ändå beskrev läkarenb att min äggledare hade varit blåsvart i färgen i ca 5-6 cm i diameter. Och jag hade blod i buken. Flera av d egynekologerna som jag träffade sa att om man ahr utomkveds tar man inte miste, det gör så ont att man itne kan stå. Jag skulle vilja säga att smärtorna kan vara mer diskreta, och det är bättre att åka in i onödan än att åka in försent. -
vixon, fick du metotrexat? För det fäljer de helt enkelt upp under en längre period. Att hcg sjunker kan indikera att nehandlingen har lyckats, men det är därmed itne säkert, utan man måste soms agt följas under en längre period.
-
Stella 78 skrev 2009-08-22 11:07:50 följande:
Läste din pres. Usch! Du har verkligen fått gå igenom massor! Hoppas ni får ett syskon genom IVF! Vixon; JAg ville göra IVF redan långt innan vi fick utomkved (bekosta själva). Vi gjorde utredning redan för 1,5 år sedan därav att i äntligen är framme i kön för distansstimulering här i Stockholm. Sambon har velat testa naturligt men inser nu i efterhand att mycket lidande hade kunnat hoppats över om han gett med sig... Lätt att vara efterklok. Men nu är vi iallafall på gång!I torsdags planerades vårt första IVF-försök så vi drar igång om en månad. Egentligen var jag perfekt i cykeln för att börja samma dag, men det fanns inga tider på Huddinge för äggplock förren v. 43. Så vi får ett eget försök till innan jag börjar med nedregleringen av mitt egna system. Undrar du något så är det bara att fråga! När livet var som mest pissigt så fick jag 80% av mitt stöd här inne på FL av folk som faktiskt gått igenom liknande grejer som jag själv och de kom inte med massa klyschor...Hej vännen!
Ser att du fått tid för ivf, och jag kan inget annat än önska dig STORT lycka till! Nu är det din tur!
Får jag fråg bara, hur kommer det sig att ni bekostar det själva? -
Stella:
FÖrstår dig fullständigt att du gjorde test igen. Dunderhoppas verkligen att du är gravid ändå. Annars är det itne långt kvar till ivf o då smäller d definitivt... -
Stella, ja nu jäklar är det din tur!
-
volvo bm 814 skrev 2009-10-24 10:35:55 följande:
Jag har plussat idag. Väldigt svagt, men ändå.Bara hoppas det sitter rätt och vill stannna kvar. Kan knappt tro det. Oron börja gäcka.Åh hoppas, håll oss uppdaterade.
Stella: hur har det gått efter blödningarna? Hur mår du? -
Jag har lite kvar på de där tre månaderna som min misslyckade cellgiftsbehandling påtvingat mig :) Men vi kör fyra månader för å vara på säkra sidan så jag väntar tills december med att försöka. Det är nog bra så, har fortfarande känningar i magen efter snitten, behöver nog vila ut traumat efter operationen lite till.
Skönt att höra att du mår bättre. Jag har ju själv varit med om mf, så förutom att numera ha läst allt som läsas kan om utomkveds så har jag en historia av att läsa allt som läsas kan om mf. Minns att jag lsäte på flera ställen att chansen att bli gravid är något större månaden efter ett mf. Vet inte vad det beror på exakt, men chansen ökar från typ 25% till ca 40% så du kan inte ha helt fel om din skugga!
Kul ändå att vara i testträsket även om det är en sjukt jobbig period. Jag längtar efter att få hängivet kasta mig in i räkna dagar för ÄL-träsket och testa livet ur mig.
Har f ö ÄL nu, men inget jag soms agt kommer att göra något med denna månad...
Jag tror nog din högra äggledare svänger runt, de ska ju vara grymt bra på det där sägs det ju :D -
Ps: Stella, hur vet du förrästen vilken sida du ahr ÄL? Har duv arit på VUL?
-
Stella 78 skrev 2009-10-25 16:34:46 följande:
Nej, denna månad har jag inte varit på vul, men har varit det tidigare och då fått bekräftat att det jag känner stämmer. Får liksom som dragningar och spänningar och molvärk på den sidan som släpper ägget. När jag hade vä sida kvar så kände jag sällan på hö sida. Fick nyligen veta att den ena ofta är dominant. Efter mitt X fick jag samma känsla på hö sida, så det kan ju stämma. Ja, nu får det räcka med mf och X. 3 mf och ett X borde räcka för en person...Ah, det där känner jag igen, jag har ofta blivit orolig att det gör ont på just samma sida, att det skulle vara något problem. Tänk att det kan vara så enkelt logiskt!
Och ja, du har fått din dos av olycka nu räcker det! -
www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html
Ny tråd, fortsättning på denna!