• gosnosens mamma

NAN 2, när?

När har ni andra med förtidigt födda gått över från nan 1 till nan 2?
    Det står ju från 4 månader på nan 2! Min lille skrutt e 4 och en halv månad! (kor 1 och en halv). Känns väldigt länge att vänta till han är 7 månader!

• Svar på tråden NAN 2, när?
  • Viktorsmamma

ammar du? annars kan du ge de direkt..

enligt bvc så ska man ge nan2 direkt om man inte ammar!

Viktor 26/10-08
  • gosnosens mamma

Ja det kanske e dax att byta till 2:an! Men man blir ju lite nojig hur hans mage ska ta nan 2. För någon skillnad måste det ju vara! Väntar bara på ett bakslag av något slag! Ni med väldigt förtidigt födda vet vad jag menar! E lite pessimistisk idag!
    Jag ammar inte, tyvärr! :(

• LizzieT

NAN 2 kan man ta från födseln, står på baksidan =) När vi var på neonatalavdelningen så drack alla prematurbarn NAN 2 =P

• Written Fiction
    LizzieT skrev 2009-08-03 13:28:06 följande:
    NAN 2 kan man ta från födseln, står på baksidan =) När vi var på neonatalavdelningen så drack alla prematurbarn NAN 2 =P
    vad säger du? Inte dom minsta hoppas jag...
  • T inne

Nää men de kan man inte ge till en nyfödd prematur bebis, dem har ju jättekänsliga magar....

• LizzieT

T inne skrev 2009-08-03 20:12:51 följande:

Nää men de kan man inte ge till en nyfödd prematur bebis, dem har ju jättekänsliga magar....
    Tror dom blev sondmatade och sen matade dom prematurbarnen med NAN 2. Det var det enda som fanns, min dotter fick också NAN 2 när hon bara var några dagar gammal - på BB och sen när vi kom till neonatalavdelningen så fick jag mata henne utöver min bröstmjölk med NAN 2 då den inte räckte i början. :-S
  • Written Fiction
    LizzieT skrev 2009-08-03 21:16:34 följande:
    T inne skrev 2009-08-03 20:12:51 följande:
    Tror dom blev sondmatade och sen matade dom prematurbarnen med NAN 2. Det var det enda som fanns, min dotter fick också NAN 2 när hon bara var några dagar gammal - på BB och sen när vi kom till neonatalavdelningen så fick jag mata henne utöver min bröstmjölk med NAN 2 då den inte räckte i början. :-S
    Ingen bankmjölk??!

Jag trodde _alla_ mycket för tidigt födda eller extremt för tidigt födda fick bankmjölk.
  • Written Fiction

Nu när jag tänker efter. De prematurer som är liite större, Börjar man inte med Pre Nan hy?
    och pre nan?

• gosnosens mamma

Written Fiction skrev 2009-08-03 22:06:46 följande:

Ingen bankmjölk??! Jag trodde _alla_ mycket för tidigt födda eller extremt för tidigt födda fick bankmjölk.
    Jo så måste det vara! Det är ju en himla skillnad på att vara född i vecka 36 och 26!
    Jag menar när vår skrutt föddes så började vi med att mata honom med 1,5 ml (bankmjölk/min mjölk) var tredje timma! De har ju jättekänsliga magar! Deras magar skulle ju inte ha tagit hand om mat på veckor egentligen! Och utanför magen måste man ju vännja dem låååååångsamt! Så nan 2 till alla prematurer kan inte stämma!?
  • Written Fiction

gosnosens mamma skrev 2009-08-03 23:19:17 följande:

Written Fiction skrev 2009-08-03 22:06:46 följande:
    Jo så måste det vara! Det är ju en himla skillnad på att vara född i vecka 36 och 26!Jag menar när vår skrutt föddes så började vi med att mata honom med 1,5 ml (bankmjölk/min mjölk) var tredje timma! De har ju jättekänsliga magar! Deras magar skulle ju inte ha tagit hand om mat på veckor egentligen! Och utanför magen måste man ju vännja dem låååååångsamt! Så nan 2 till alla prematurer kan inte stämma!?
    precis min tanke... vågar knappt tänka på hur min lille fis reagerat. han började med 1 ml han också
  • Spicy Women

Min son började med baby semp 2 när han var 4 månader. 1 månad korrigerad. Jag frågade dietisten om det gick bra och det gjorde det enligt henne.

• T inne

Min dotter är född i v.33 och hon fick bank mjölk den första veckan, sen pr nan hy + bankmjölk ,allt blandat med de lilla som jag lyckades pumpa ut. Och först när vi kom hem (dock med hemsjukvård) fick vi nan 1. Och när hon blev 5månade (okorr) fick vi gå över till Nan2 som vi har nu.
    Så ja tycker de låter konstigt
    På vilket BB låg ni?

• gosnosens mamma

Nu har vi bestämt att vi ska börja med nan 2! Är lite nervös!:s Knäpp man e! :p Tänkte jag skulle ringt vår bvc sköterska, bara för att få hennes "godkännande", men hon har semester, och hon som e istället gillar jag inte direkt! Så nu i natt gäller det, premiär för nan 2! Lillskrutten är idag tisdag 4 månader och 19 dagar ( 1 månad och 19 dagar kor)

• idisb

det är ju ingen större skillnad på dom, bara mer näring i 2 an. här ges nan 2 med på sjukhuset men inte till de extremt tidiga då

• Maria C S 75

Hejsan!
    Så här var det för oss. Fick en tillväxthämmad son 1970 gram i v42+1 så ej prematur men ändå. På neo (Östra & Mölndal i Göteborg) fick han mjölk från mjölkbanken i ca 7 dagar. Kunde inte amma för mjölken bara försvann. Dag 8 gick vi över till NAN1 (neo rekommenderade NAN framför Semper) och det fick han tills han var runt 4 månader därefter gick vi över till NAN2. När vi gjorde övergången så sa BVC till oss att blanda NAN1 och NAN2 första dagarna för att det skulle bli skonsammare för magen. Kommer inte ihåg exakt hur det var men har för mig att de sa att NAN2 var tyngre för magen och lite mer svårsmält? Det var 2 1/2 år sen så minnet sviker mig Mycket kan ha hänt på 3 år, detta var ju ett tag sedan

Började samtidigt med lite gröt och smakportioner runt 5 månader.

Svar på tråden NAN 2, när?