• bobobebis

bricanyl för att stoppa värkarna

Var inne i går på ks och fick 2 st bricanyl sprutor. ska dit igen i kväll o få 2 till och kanske tom bli inlagd.
    Är nu i vecka 30 och undrar hur länge sprutorna förlänger graviditeten?
    är det så att varje gång jag känner verkar, att jag åker in o får sprutor?

Mitt första barn kom i v 34, då vattnat gick... och vill helst inte att jag föder tidigt denna gång...

• Svar på tråden bricanyl för att stoppa värkarna
  • TissTassTess

Jag åkte in med ryggsmärtor i v 23 och fick bricanyl... Värkarna kom aldrig igång men ca 15 timmar senare vid en undersökning var pojken halvvägs ute. Så jag har inga bra erfarenheter av bricanyl, skulle inte lita på det igen!

• Eisa

Jag fick en vidrig hjärtklappning av Bricanyl och tänker aldrig mer ta det. Det stoppade upp mina värkar i 6 timmar i alla fall. Alltid nåt.

• pyretochbönan0809
    rödnos skrev 2009-08-01 07:06:43 följande:
    Nej jag har noll koll. Jag har bara haft astma sen jag var 12. va sjutton menar du med att vara snäsig? Den vidgar luftvägarna i mitt fall. vidgar den din mutta eller? Moron!
    Bricanylen gör att den glatta muskulaturen slappnar av så under ett astmaanfall så vidgar det luftvägarna och under sammandragningar så lättar dem.
    Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade bönan i magen, bf 30/8-09
  • pyretochbönan0809
    Eisa skrev 2009-08-01 07:40:44 följande:
    Jag fick en vidrig hjärtklappning av Bricanyl och tänker aldrig mer ta det. Det stoppade upp mina värkar i 6 timmar i alla fall. Alltid nåt.
    Jag får också hjärtklappning en stund efter jag tagit dem men om jag ska få sova på nätterna nu så måste jag ta....Men jag tar den en timme innan jag lägger mig så hinner hjärtklappningen gå över innan läggdags
  • rödnos

little squirrel skrev 2009-08-01 07:44:59 följande:

Bricanylen gör att den glatta muskulaturen slappnar av så under ett astmaanfall så vidgar det luftvägarna och under sammandragningar så lättar dem.
    TACK! Det avr bara det jag ville veta! Sen funderade jag ju på om det kunde vara skadligt men det verkar ju kanske ijnte så då eftersom dosen jag tar är så mycket mindre. :)
    Hur stor dos får man vid värkar? nån som vet?
    Jag får ganska bra hjärtklappning av min 0.5 inhalator som är den starkaste för astma, funderade bara på hur man skulle må av ännu starkare i så fall. Verkar lite läskigt.
  • pyretochbönan0809
    rödnos skrev 2009-08-01 17:06:12 följande:
    little squirrel skrev 2009-08-01 07:44:59 följande: TACK! Det avr bara det jag ville veta! Sen funderade jag ju på om det kunde vara skadligt men det verkar ju kanske ijnte så då eftersom dosen jag tar är så mycket mindre. :)Hur stor dos får man vid värkar? nån som vet? Jag får ganska bra hjärtklappning av min 0.5 inhalator som är den starkaste för astma, funderade bara på hur man skulle må av ännu starkare i så fall. Verkar lite läskigt.
    7,5 mg tar jag nu på kvällarna för att få sova.
  • lugna gatan

Efter att man fått bricanyl och det inte skulle hjälpa så finns det ett annat medel de ger, heter nåt som börjar på T ?
    Hoppas att värkarna avstannar för dig! Se till att du får kortisonsprutor annars, för barnets lungmognad.

• FruEdberg

lugna gatan skrev 2009-08-01 22:01:55 följande:

Efter att man fått bricanyl och det inte skulle hjälpa så finns det ett annat medel de ger, heter nåt som börjar på T ?Hoppas att värkarna avstannar för dig! Se till att du får kortisonsprutor annars, för barnets lungmognad.
    Tractocile heter det har jag för mig. Jag fick det ett par dygn.
  • sofia 82

Ni som åkt in och fått bricanyl och åkt in med värkar.
    Har livmodertappen varit påverkad/öppen eller nåt då också..
    Jag är i v 33+6 och var in igår då jag hade värkar med 4 min emellan blev undersökt och allt såg bra ut sa läkarn men fick ändå massa bricanyl och tabletter med mig hem...

Tilägger att det är 3 barnet och mina andra barn är födda i v 35+6 och v 36+5. Första stoppades från v 33+5 med bricanyl. andra kom när det kom och hade inte hunnit stoppas.....

men undrar hur har era livmodertappar varit påverkade när ni kom in...

• cloudberry79

Bricanyl i tablettform hjälpte mig inte alls, fick hjärtklappning och mådde illa. Kände inte av sammandragningarna, men när jag kom tillbaka till gyn efter tio dagar hade jag öppnat mig 2cm och hade 1 cm kvar av livmodertappen. Fick utskrivet när jag var i 25+6. 27+4 blev jag inlagd och fick bricanylsprutor när jag kände av sammandragningar. Det hjälpte inte heller, utan jag öppnade mig mer och mer och barnet blev fixerat. Transporterades med flyg till närmaste universitetssjukhus där jag fick Troctociledropp i 48 timmar. Ett par timmar efter utsättningen av Tractocilen startade förlossningen.

If you love me - please don't feed me!
  • Katarina76

sofia 82 skrev 2009-09-12 19:20:40 följande:

Ni som åkt in och fått bricanyl och åkt in med värkar. Har livmodertappen varit påverkad/öppen eller nåt då också.. Jag är i v 33+6 och var in igår då jag hade värkar med 4 min emellan blev undersökt och allt såg bra ut sa läkarn men fick ändå massa bricanyl och tabletter med mig hem... Tilägger att det är 3 barnet och mina andra barn är födda i v 35+6 och v 36+5. Första stoppades från v 33+5 med bricanyl. andra kom när det kom och hade inte hunnit stoppas..... men undrar hur har era livmodertappar varit påverkade när ni kom in...
    Min tapp var inte påverkad när jag kom in, hade små värkar och vattnet hade gått. Fick bricanyl och sedan något dropp, men det hjälpte inte. Värkarna tilltog och jag födde inom 7 timmar.
  • SaJo81

jag fick en extrem hjärtklappning av bricanyl så d var absolut inte trevligt, speciellt när d var mitt i natten o man bara vill sova, ett dygn var allt lugnt för mig efter bricanylet, men mitt vatten hade oxå gått fyra dagar innan, födde tvillingar i vecka 30+1 den 3 spetember -09

• anju79

Jag åkte in första gången i v 28, fick kortison och bricanylinjektion. Värkarna stoppade. Tappen förkortad. Åkte hem. Åter in i v 33. Fick bricanylinjektion igen. Påverkad tapp. Värkarna stoppades och tappen blev bättre. Åkte hem igen (tillägg :läkarna här är restriktiva med att skriva ut bricanyltabletter då men till sist blir "resistent" mot dom) Min son kom sen i v 34+6

Svar på tråden bricanyl för att stoppa värkarna