• Chetti

Sår i mungipan

Jag behöver tips på salva eller kräm eller liknande. Jag har ett sår i mungipan som verkar ge med sig...
    Det börjde som ett litet jack och det brukar bli bra med Inityol eller läppsyl. På Apoteket fick jag rådet om zinkpasta. Ingenting hjälper utan det känns som det bara blr värre typ. Sårigt och sådär.

Det är inte munherpes utan bara ett jobbigt jack som blev ett så som vägrar ge med sig.
    Ge mig era tips så jag blir av med skitet.

Tackar på förhand

• Svar på tråden Sår i mungipan
  • vanilla deej

Prova med Anti iaf. Det läker det mesta. Annars brukar jag använda armens hudsalva som oxå skyndar på läkningen!

• Caileag

Bara en ren chansning... men har du bytt tandkräm?
    Varje gång jag använder Colgate så får jag sådär. Så fort jag slutar med den så läker det och blir bra igen.

• Menhir

Om det inte vill läka så kan det ha blivit infekterat av svamp.

Tyvärr så är sår i munvinkeln svårläkta, det gäller att hålla det fritt från saliv och smörja ofta med salva. Jag tycker det sällan spelar så stor roll vilken salva som används men den skall givetvis inte nötas bort så snabbt.

Om det inte läker så kontakta din tandläkare, han/hon kan ofta se med blotta ögat om det är svamp och ge recept på salva.

Det kan dock ta flera veckor innan det läker, varje gång man pratar eller äter så störs ju läkningen.

Lycka till!

menhir, leg tandläkare

• Ronjas mamma

Jag hade något som påmminer om din beskrivning som jag inte kunde få bort, visade sig vara svinkoppor.. Om det är det är det bra att komma till läkare det ska nämligen behandlas och är mycket smittosamt.(tydligtvis vanligt under bl a graviditet fick jag att veta)

• Chetti
    vanilla deej skrev 2009-07-30 18:47:41 följande:
    Prova med Anti iaf. Det läker det mesta. Annars brukar jag använda armens hudsalva som oxå skyndar på läkningen!
    Tack för rådet! Får prova det om det inte blir bättre i helgen.
  • Chetti
    Caileag skrev 2009-07-30 18:48:53 följande:
    Bara en ren chansning... men har du bytt tandkräm?Varje gång jag använder Colgate så får jag sådär. Så fort jag slutar med den så läker det och blir bra igen.
    Nej, det har jag inte men jag använder Colgate faktiskt. Vilken tandkräm använder du?
  • Chetti
    Menhir skrev 2009-07-30 18:55:11 följande:
    Om det inte vill läka så kan det ha blivit infekterat av svamp.Tyvärr så är sår i munvinkeln svårläkta, det gäller att hålla det fritt från saliv och smörja ofta med salva. Jag tycker det sällan spelar så stor roll vilken salva som används men den skall givetvis inte nötas bort så snabbt.Om det inte läker så kontakta din tandläkare, han/hon kan ofta se med blotta ögat om det är svamp och ge recept på salva.Det kan dock ta flera veckor innan det läker, varje gång man pratar eller äter så störs ju läkningen.Lycka till!menhir, leg tandläkare
    Jag tror inte det är svamp. Pecis som du säger så störs läkningen när man pratar, äter, borstar tänderna m.m.
    Jag ska fortsätta med salva och blir det inte bättre blir det ett besök hos läkare.

Tack
  • Chetti
    Ronjas mamma skrev 2009-07-30 18:59:21 följande:
    Jag hade något som påmminer om din beskrivning som jag inte kunde få bort, visade sig vara svinkoppor.. Om det är det är det bra att komma till läkare det ska nämligen behandlas och är mycket smittosamt.(tydligtvis vanligt under bl a graviditet fick jag att veta)
    Nja, svinkoppor tror jag inte heller det är. Det är liksom ett jack i mungipan som öppnas upp så fort jag äter, pratar m.m. Det är även rött och irriterat runt om troligen p g av alla olika salvor och krämer jag använt...

Tack för rådet
  • Brainstorm

Jag har själv haft precis som du ett jack i mungipan länge. Jag har dock järnbrist och sår i mungipor kan vara ett tecken på just detta. Detta kollar man lätt med ett blodprov.

• Chetti
    Brainstorm skrev 2009-07-31 14:07:23 följande:
    Jag har själv haft precis som du ett jack i mungipan länge. Jag har dock järnbrist och sår i mungipor kan vara ett tecken på just detta. Detta kollar man lätt med ett blodprov.
    Tack för ditt inlägg!

Kan visst vara järnbrist, har haft järnbrist förut speciellt under mina graviditeter.

Hur gör du för att öka ditt järnintag?
  • Caileag

Jag kan använda i princip vilken tandkräm som helst, utom just colgate. Och besvären började för typ 5-6år sen så jag har inte haft så jämt.
    Nu använder jag sensodyne... eller pepsodent. =)

• Ronjas mamma

Nej mitt började som ett jack och gick över till ett sår på storlek med en femtio öring och gjorde skitont så det låter inte helt som det.. Hoppas du slipper av med det snart.

• Chetti
    Menhir skrev 2009-07-30 18:55:11 följande:
    Om det inte vill läka så kan det ha blivit infekterat av svamp.Tyvärr så är sår i munvinkeln svårläkta, det gäller att hålla det fritt från saliv och smörja ofta med salva. Jag tycker det sällan spelar så stor roll vilken salva som används men den skall givetvis inte nötas bort så snabbt.Om det inte läker så kontakta din tandläkare, han/hon kan ofta se med blotta ögat om det är svamp och ge recept på salva.Det kan dock ta flera veckor innan det läker, varje gång man pratar eller äter så störs ju läkningen.Lycka till!menhir, leg tandläkare
    Måste bara säga att när jag funderat lite och tittade närmare så ser det ut som små jack precis som man kan få mellan tårna ibland (svamp)
    Så jag har kletat på svampkräm nu någon dag och det är mycket bättre =)

Det var kanske svamp? Jag fortsätter kleta på så hoppas jag det är helt borta om några dagar.

Tack för tipset!
  • Menhir
    Chetti skrev 2009-08-02 18:25:56 följande:
    Måste bara säga att när jag funderat lite och tittade närmare så ser det ut som små jack precis som man kan få mellan tårna ibland (svamp)Så jag har kletat på svampkräm nu någon dag och det är mycket bättre =)Det var kanske svamp? Jag fortsätter kleta på så hoppas jag det är helt borta om några dagar.Tack för tipset!
    Bra om de hjälpte!

Det är troligen inte svamp som orsakat såret men ibland blir såret infekterat av svamp som hindrar läkningen och då måste svampen åtgärdas först.

Ha nu stoort tålamod och forsätt smörja med mjukgörande salva flera veckor efter att det läkt - trots att såret är borta är huden väldigt tunn i början och spricker lättare upp.
  • Viewsonic

Bisalva eller Elisabeth Arden Eight Hour Cream

• FruStolpe

Hejssan...
    Har haft samma problem då jag varit gravid...Här i Finland rekommenderar de en salva som heter Bepanthen. Lägger man p den så är såret borta på morgonen...salvan är super. Hoppas ni ar nåt motsvarande hos er. Lycka till!!

Googlade och hittade:
    www.bepanthen.se/sv/index.html

• Brainstorm
    Chetti skrev 2009-07-31 14:15:14 följande:
    Tack för ditt inlägg!Kan visst vara järnbrist, har haft järnbrist förut speciellt under mina graviditeter.Hur gör du för att öka ditt järnintag?
    Jag äter järntabletter, spenat och jordgubbar. Dessutom dricker jag C-vitamin då kroppen måste ha det för att kunna ta upp järnet.
Svar på tråden Sår i mungipan