Inlägg från: LAV0LINA |Visa alla inlägg
  • LAV0LINA

Arbetslös efter föräldraledighet!

Anubisa skrev 2009-07-30 22:26:07 följande:
    Men betyder detta (som ngn skrev ovan) att då förlorar man alla sina a-kasse dagar och måste jobba ihop nya? Altså, vad händer när jobbpraktiken är över så att säga? Har man ingen a-kassa då?
    Nej du förlorar inte dina a-kassedagar pga att du hamnar i nån åtgärd (förutsatt att du nu inte säger upp dig/går ur a-kassan/fuskar osv). Jag har själv varit arbetslös (arbetssökande) och efter 90 dagar fick jag komma i ett sånt där åtgärdsprogram. När åtgärden var över, utan att ha lett till nått jobb, fick jag "börja om" och stämpla på mina resterande dagar. Nu var det i och för sig våren 2006 jag senast stämplade så jag vet inte om det kommit nya regler om just det där i och med att det byttes regering..? Men så var det i alla fall.
  • LAV0LINA

Men va?! Det låter ju helt vansinnigt att man då bara har "rätt" att stämpla i 90 dagar! För att tacka nej till en åtgärd gör ju att man blir av med ersättningen. Och inte fasen leder åtgärderna till jobb så många gånger heller! Ska man då stå "nollad" trots att man tidigare jobbat ihop en ok/hyffsad a-kassa och fått 350 stämpeldagar men bara får stämpla 90????
    Vari finns logiken??? Om det är så måste ju alla söka sochjälp efter avslutad åtgärd för om man har hus/hem/familj osv klarar man sig ju inte om man inte får fortsätta på sina stämpeldagar!

Svar på tråden Arbetslös efter föräldraledighet!