Katarina F skrev 2009-08-16 12:59:07 följande:
Jag har plockat detta direkt från folsams hemsida ang. medlemsförsäkring: "Grundtanken med Medlemsbarn är att alla som vill också ska få vara med. Därför tecknas Medlemsbarn utan hälsoprövning. Istället för hälsoprövning har vi infört tids- och åldersgränser vid sjukdom som är lika för alla." Det enda som sägs mera är att "För att få rätt till ersättning vid sjukdom utöver läkekostnader, resekostnader och kostnader för krisbehandling gäller att sjukdomen eller symtom på sjukdomen har visat sig tidigast efter det att försäkringen varit gällande i minst sex månader". Något om att det är något speciellt med prematurer finns inte.
Som jag har förstått det så om man vill ha ersättning så tar de in journalerna i efterhand istället för att ha hälsoprövning innan. Allt som inte kan relateras eller uppstod fr o m förlossningen och tiden till försäkringens tecknande (plus 6 månader) får du ersättning för. Men det som möjligen kan relateras till prematur födsel, behandling av denna eller förlossningskomplikationer slipper de ersätta.
Men fackets försäkring ger ersättning vid övriga sjukdomar/olycksfall så jag teckande den ändå innan jag fick igenom barnförsäkringen hos If.