Inlägg från: Katarina76 |Visa alla inlägg
  • Katarina76

Äntligen barnförsäkring!

Vi fick beviljat barnförsäkring hos If idag!

Jag som nästan hade gett upp efter alla försök, If orkade jag inte ens ringa och prata med. Jag ringde upp och frågade (lite osmidigt kanske) om de verkligen läst hälsodeklarationen. Det hade de gjort. Kanske blev den beviljad för att vi har hus- och bilförsäkring hos dem?

Skönt att få det gjort, de andra bolagen ville ha ny ansökan mellan 9 mån och 3 års ålder. Folksam var de som tyckte att 9 mån kunde räcka, för då går de mer på BVC-jouranlerna än neo-journalerna.

• Svar på tråden Äntligen barnförsäkring!
  • Katarina76
    TessanS skrev 2009-07-29 21:52:49 följande:
    GRATTIS!! Hur gammalt är ditt barn? Själv har jag ansökt om försäkring hos Länsförsäkringar eftersom vi har alla andra försäkringar där. VI får se hur det går...behandlas just nu!
    Hon är nu 7 mån okorr och föddes i v. 31.
  • Katarina76

För att du inte ska blir besviken, (fast det blir man ju ändå) så tänkte jag bara säga att Länsförsäkringar hade hårdast kriterier för oss. De ville inte ha ny ansökan förrän tidigast vid 3 års ålder. Mitt tips är att söka hos alla bolag.

• Katarina76

Katarina F skrev 2009-08-16 12:59:07 följande:

Jag har plockat detta direkt från folsams hemsida ang. medlemsförsäkring: "Grundtanken med Medlemsbarn är att alla som vill också ska få vara med. Därför tecknas Medlemsbarn utan hälsoprövning. Istället för hälsoprövning har vi infört tids- och åldersgränser vid sjukdom som är lika för alla." Det enda som sägs mera är att "För att få rätt till ersättning vid sjukdom utöver läkekostnader, resekostnader och kostnader för krisbehandling gäller att sjukdomen eller symtom på sjukdomen har visat sig tidigast efter det att försäkringen varit gällande i minst sex månader". Något om att det är något speciellt med prematurer finns inte.
    Som jag har förstått det så om man vill ha ersättning så tar de in journalerna i efterhand istället för att ha hälsoprövning innan. Allt som inte kan relateras eller uppstod fr o m förlossningen och tiden till försäkringens tecknande (plus 6 månader) får du ersättning för. Men det som möjligen kan relateras till prematur födsel, behandling av denna eller förlossningskomplikationer slipper de ersätta.

Men fackets försäkring ger ersättning vid övriga sjukdomar/olycksfall så jag teckande den ändå innan jag fick igenom barnförsäkringen hos If.
  • Katarina76

Katarina F skrev 2009-08-16 16:40:04 följande:

Menar du då att vara prematur är en sjukdom???
    Nä, skrev jag det någonstans? Jag kanske uttryckte mig otydligt.
    Jag hoppas förståts att Folksam betalar ersättning även till prematurer vid sjukdomar. Men om de kan hitta något som liknar ett "symptom" på sjukdomen i journalerna innan försäkringstillfället (+ 6 mån) så behöver de betala.

TessanS: Jag håller med cloudberry79, det är ju mycket bättre än inget att teckna via facket.
Svar på tråden Äntligen barnförsäkring!