• Eisa

Vad händer om man inte avkalkar kaffebryggaren?

Jag orkar liksom inte hålla på med sånt.

OBS! Jag är ironisk i 50% av alla inlägg.
  • Svar på tråden Vad händer om man inte avkalkar kaffebryggaren?
  • BlommyNess12

Jag har aldrig avkalkat min kaffebryggare, inte min vattenkokare heller. Fast här är det inte särskilt mycket kalk i vattnet alls.

• CrazyChristina

de händer absolut inget.. morsan å farsan har inte kalkat av den någonsin och den är 10-15 år gammal.. men den går på högvarv oxå så de hinner inte hända något..

• Eisa
    CrazyChristina skrev 2009-07-28 12:24:40 följande:
    de händer absolut inget.. morsan å farsan har inte kalkat av den någonsin och den är 10-15 år gammal.. men den går på högvarv oxå så de hinner inte hända något..
    högvarv?
  • BlommyNess12

Jag känner inte heller någon som jag vet har kalkat av sin kaffebryggare nånsin.
    Men vi bor i norrland.

• Eisa
    Fidelis ad urnam skrev 2009-07-28 12:24:20 följande:
    Jag använder ättika ibland och pulver från affären ibland.Inte svårt alls.Brygger igenom först med medlet och sedan med rent vatten några gånger.
    Det låter ju verkligen inte svårt. Jag trodde det var värsta rörmokarsysslan som skulle ta 48 timmar, typ som att frosta av frysen (aldrig gjort).
  • MymlanMy
    Eisa skrev 2009-07-28 12:21:46 följande:
    Men gud vad äckligt det lät. "Lite tjockt"Hur ofta avkalkar normala svenssons sina bryggare?
    Jag undrar oxå hur ofta man bör avkalka.

Min kaffebryggare la av helt för några veckor sedan. Troligtvis pga av att jag inte avkalkat. Den stoppade helt. Jag har kasst med pengar och tänkte; sören också! ytterligare en utgift den här månaden. Men till min stora glädje och överraskning hittade jag en exakt likadan kaffebryggare utan kanna på stans loppis. Paret sa att de hade slagit sönder kannan och trodde aldrig de skulle få sålt bara bryggaren. Jag fick den för 20 spänn! Snacka om fynd (för mig)! Så nu måste jag lära mig att avkalka för att den här ska hålla ett bra tag.
  • Eisa
    BlommyNess12 skrev 2009-07-28 12:25:50 följande:
    Jag känner inte heller någon som jag vet har kalkat av sin kaffebryggare nånsin.Men vi bor i norrland.
    Jag är också uppvuxen i Norrland och har aldrig hört nån som kalkar av heller. Men nu bor jag nästan inte längre i Norrland så nu gör folk såna här saker.
  • Eisa
    MymlanMy skrev 2009-07-28 12:26:57 följande:
    Jag undrar oxå hur ofta man bör avkalka.Min kaffebryggare la av helt för några veckor sedan. Troligtvis pga av att jag inte avkalkat. Den stoppade helt. Jag har kasst med pengar och tänkte; sören också! ytterligare en utgift den här månaden. Men till min stora glädje och överraskning hittade jag en exakt likadan kaffebryggare utan kanna på stans loppis. Paret sa att de hade slagit sönder kannan och trodde aldrig de skulle få sålt bara bryggaren. Jag fick den för 20 spänn! Snacka om fynd (för mig)! Så nu måste jag lära mig att avkalka för att den här ska hålla ett bra tag.
    Hahaha härlig historia!
  • Fidelis ad urnam
    CrazyChristina skrev 2009-07-28 12:24:40 följande:
    men den går på högvarv oxå så de hinner inte hända något..
    Hinner inte hända någonting?
    Tror du inte en kaffebryggare kalkas igen om det hela tiden är ett vattenflöde genom den eller?
    Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Eisa

Det står att min kaffebryggare ska avkalkas var 40:e bryggning. Det blir ju alltså nästan en gång i månaden. Hur palla?

Men var köper man avkalkmedel? ICA?

Svar på tråden Vad händer om man inte avkalkar kaffebryggaren?