• Nena70

USA tråden.

Hoppsan! Jag missade visst helt att du gjort en ny tråd DC (vad skumt - jag tyckte jag hade läst alla inlägg) - nåväl, det förklarar ju varför det var så dålig fart på tråden

• Nena70

Hedda, det är faktiskt skillnad på att amma spädisar och stiga upp kl. 4 med pigga barn - jag ammar hellre spädisar själv, i alla fall (nu är ju inte Andreas en spädis längre, och har alltid sovit relativt bra, så jag kanske egentligen inte ska uttala mej).

Vi har varit till djurparken i förmiddags. Noah tyckte det var jättekul - är nog första gången han verkligen gillat det. Annars är det nu en liten 2-åring jag har att göra med - nåde mej om jag försöker ta av honom en kissig blöja när han inte är på humör för det, eller försöker få honom att inte stoppa händerna i det skitiga vattnet jag skrubbar uteplatsen med, osv. Han fyller inte år förrän 6/8, men vi ska ha kalas nu på lördag, så jag håller på med förberedelser inför detta - om någon känner för att ge tips på saker att stoppa i "goody bags" får ni gärna göra det (tänkte inte ge barnen godis, utan mer leksaksaktiga saker). Sen ska jag göra cupcakes för första gången i mitt liv, men det verkar faktiskt rätt lätt, så det ska nog gå bra (t o m Hedda gjorde ju jättefina sådana ). Och så lite kakor och en prinsesstårta i form av lastbil - det blir nog det knepigaste, men ska nog gå bra (gjorde en giraff förra året och tycker att en lastbil borde vara lättare).

• Nena70

Jättebra tips saargr - tack! Jag hade tänkt på playdoh och såpbubblor själv, men att göra egen playdoh var ju en mycket bättre idé (kanske skicka med ett recept till föräldrarna, så vet de vad som är i och kan göra mer själva).

• Nena70

Nej, sorgligt nog ligger IKEA inte längre nära till hands (tar nog 2 timmar att köra dit härifrån). Tack för de bra tipsen annars!

• Nena70

Tillbaka från shoppingrundan - nu har jag förhoppningsvis allt jag behöver. Insåg att det nog var lite överambitiöst att göra egen playdoh till kalaset (men jag ska helt klart göra det själv hemma!) när jag nu har en hel del annat att fixa, så jag köpte färdig sådan. Plus småbilar, såpbubblor, små goldfish-förpackningar och sådana där stora kritor man ritar på asfalten med (tänkte slå in ett par var i gladpack). Men de hade så bra Thomasgrejor, så nu blir det till att göra en Thomastårta i alla fall - kom på att man ju måste kunna göra en "prinsessrulltårta" till de runda delarna, så det blir nog inte SÅ knepigt i alla fall. Hoppas bara att jag har blå karamellfärg hemma.

• Nena70

Jag är också intresserad av menskopp - nu har jag bara haft en riktig mens de senaste snart 3 åren (men väl 2 omgångar med avslag...) och misstänker att det kan dröja ett bra tag tills den sätter igång igen, men då ska jag nog prova menskopp.

• Nena70

Vädernörden är väl i Sverige och fiskar krabbor för tillfället . Här har det i alla fall varit också varit en ovanligt sval sommar, vilket jag tycker är jätteskönt. Sen bor vi bara några hundra meter från Lake Michigan, så det hjälper förstås till.

Hewa, jag har ju bara varit hemma, så jag har inga goda råd att komma med, men förstår att det känns jobbigt!

Jag skulle gärna vilja höra vad ni har för tankar om preventivmedel. Jag hade tänkt sätta in en sån där hormonspiral, men känner mej lite kluven när det gäller just hormondelen. Jag gillade inte mina P-piller som jag åt i många år (upptäckte vilken skillnad det var när jag slutade med dem), och eftersom vi har haft svårt att få barn är jag nervös för att hormoner kanske kan påverka så att det blir svårt om vi vill ha ett till barn. Nu är det ju inte samma sak med hormonspiral, men ändå. Känns dock som att det nästan är det enda alternativet. Vanlig spiral känner jag mej lite etiskt kluven över, eftersom det inte är helt säkert hur den fungerar och jag personligen inte vill använda mej av en preventivmetod som kanske inte förhindrar befruktning. Använde pessar tidigare, men det är ju inte så tillförlitligt, och kondomer är inte speciellt kul (särskilt inte när man ammar).

• Nena70

Hedda, jag måste nog ta mej ett samtal med min man - mest för att jag inte har något emot att "leva farligt" eftersom jag gärna vill ha ett till barn, medan min man nog inte riktigt har samma tankar där... Just nu lever vi minsann inte speciellt farligt, för man måste nog få till det rätt mycket oftare än vad vi lyckats med för att det ska bli barn av det hela (plus att jag inte fick mens på 11 månader sist, så jag skulle tro att jag har några månader på mej än - fast jag vet förstås att det där kan variera).

• Nena70

Hewa, jo precis därför vill jag inte äta p-piller igen - kan skriva under på de flesta av de biverkningarna! Får fundera vidare på det där med hormonspiral (som de säger ger färre biverkningar)...

• Nena70

Mealla, som sagt, jag leker gärna med elden . Fast riktigt rättvist är det ju inte mot min man, så jag måste försöka ta tag i det hela. Och 3 barn på 4 år låter väl inte helt lockande ens för mej

Hedda, det ÄR gutt, så länge det nu varar! Andreas har dock en ovana att bita mej när han inte är hungrig och bara vill leka, eller vad han nu gör, och om han inte slutar med det innan han får tänder vete 17 om jag vill fortsätta amma... (Hur tidigt har era barn fått tänder förresten - jag undrar ibland om han kanske har tänder på gång, men han är ju bara 3 månader?)

Svar på tråden USA tråden.