Kan man se i obduktionen om bebisen dött pga nikotin?
Ja som rubriken lyder.
Någon som vet?
Ja som rubriken lyder.
Någon som vet?
min dotter blev svårt sjuk efter förlossningen och genomgick en massa tester för olika substanser och kemikalier i blodet eftersom läkarna ville se hur hon kunde rena blodet.
Efter nån dag eller så så frågade jag läkarna om min rökning under graviditeten kunde orsakat hennes problem. Svaret var nej. Och de kunde inte hitta spår av nikotin i hennes blod.
Bebisen kan visst avlida av att TS röker, men inte som en direkt huvud orsak, men som en stor delvis orsak, självklart.
Rökning +en liten prop i moderkakan exempelvis.
Det skulle säkert gå att hitta att orsaken till döden delvis var rökning. Men det är inget som aktivt görs i dagens läge (det görs inte många obduktioner överhuvudtaget idag främst på grund av kostnadsbesparingar).
Ett normalt svar (har inte läst alla inlägg)
Visst, man kan se om barnet har nikotin i blodet, men sålänge du inte fått i dig 40mg nikotin i vätskeform så kan inte bebisen ha dött av det.
(60mg nikotinvätska dör DU av, och det skulle inte ens nå bebisen i NÅGON liknande mängd!)
Och om det var ett tidigt missfall så kan det ha berott på att du rökt, då ökar risken för missfall med nästan 65%, men om det var sent elr så, så kan barnet inte ha dött av nikotinförgiftning.
Om barnet redan var fött så kan inte någon döda ett barn genom att röka sådär, utan då måste man ha gett barnet nikotinvätska.
SLUTA RÄTTFÄRDIGA RÖKNING UNDER GRAVIDITET!! Ni som påstår att fostret inte skadas eller kan dö, vad fan sitter ni och påstår, läs på innan ni uttalar er. Anonym (viktoria) till exempel, varför sitter du och skriver sådär??? Vill du att gravida rökare inte ska ha dåligt samvete medans de förgiftar sina barn? Eller vart vill du komma? Läs på lite!
"Om du röker eller snusar när du är gravid får fostret i sig många skadliga ämnen. Det kan leda till att fostret växer för dåligt eller till och med dör"
"Kolmonoxiden som finns i cigarettröken gör att blodets syreupptagningsförmåga försämras hos den som röker. Om rökaren är gravid får fostret också i sig kolmonoxid. Fostrets blod tar upp dubbelt så mycket kolmonoxid som mammans och gasen stannar dessutom kvar längre hos fostret. "
"Rökning ökar riskerna för
?Att fostret växer för dåligt
?Missfall
?Fosterdöd under graviditeten
?För tidig förlossning
?Moderkaksavlossning
?Plötslig spädbarnsdöd."
www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Livsstilsfragor/Tobak/
Jag har varit rökare själv, jag vet att det är fruktansvärt jobbigt att sluta röka. Jag har inte rökt när jag har varit gravid, för att jag tycker att det är oansvarigt. Det var en fruktansvärd plåga att sluta, kände mig inte redo, så jag vet hur ni jobbigt det är. Men jag såg inte att jag hade något annat val, varför? FÖR ATT MAN RÖKER INTE NÄR MAN ÄR GRAVID!!! Hade jag gjort mig på smällen så fick jag så lov att bita i det sura äpplet och sluta tvärt! Det kom några desperata tårar första tiden, men det är bara att bita ihop! Tillåt er inte att ta en enda rök, har ni tillåtit er en, så tar ni lättare fler. Bit ihop!! Ta en dag i taget, det handlar bara om en period!
Självklart kan en bebis dö på grund av moderns rökning både tidigt och sent i graviditeten, under förlossningen och efter. Barnet får konstant syrebrist i magen.
det är väl inget att hymla om. det är allmänt känt att mammans rökning under graviditeten kan orsaka missfall OCH dödfödsel. och en massa andra saker, också.
Anonym (Ansvarsfull) skrev 2009-08-19 15:11:01 följande:
Ja de kan se det. Även på små nyfödda kan de se på kroppens organ om de är missfärgade m.m och det blir organen av nikotin inte av själva röken.
Det var nån som skrev att man inte anyliserar blod vid en obduktion, det stämmer inte alls. Mina barns lilla syster dog för två år sedan och hennes blod har de skickat runt överallt i världen för att få reda på vad hon dog av.
De kollar allt och de är så pass duktiga att de ser om tex vissa organ är outvecklade och ser ut på ett visst sett, så vet de att det beror på rökning, det plus blodprover gör att de kan fast ställe om det har med nikotin att göra.
Sen undrar jag vad ni får det till att det är just nikotinförgiftning som TS frågar efter, jag uppfattade det inte som det.
Och är frågan det så är det också ett jakande svar, det ser di i sånt fall i magsäken (spår av nikotin) plus blodprover.
Anonym (Nilli) skrev 2009-08-22 01:51:45 följande:
ni som skriver att barnet skadas i magen, är det det ts frågar om?
obducerar man barn vid missfall?
Anonym (Ansvarsfull) skrev 2009-08-22 14:52:59 följande:
Anonym (Nilli) skrev 2009-08-22 22:30:19 följande:
Anonym (Ansvarsfull) skrev 2009-08-22 23:27:39 följande:
Klart att det inte är en garanti att om du röker så drabbas du av lungcancer. Det är inte heller en garanti att om du inte röker så slipper du lungcancer. Klart att det finns andra faktorer som gör att du ökar eller minskar risken för lungcancer. Men bara för de så kan man ju inte komma och säga att rökningen inte orsakade ditten och datten, bara för att det kan ha varit andra faktorer inblandade också.
Anonym (Ansvarsfull) skrev 2009-08-23 00:33:51 följande:
På nyheterna i går sa de att tusentals barn i Malawi som arbetar på tobaksplantagerna har nikotinförgiftning och att den motsvarar rökning av 50 cigg per dag. De har inga skyddskläder och de blir förgiftade när de kommer i kontakt med bladen. De jobbar 12 timmar per dag. Många av barnen är bara 5 år gamla. 80 000 barn arbetar på plantagerna. Usch.