• Anonym

Kan man se i obduktionen om bebisen dött pga nikotin?

Ja som rubriken lyder.
    Någon som vet?

• Svar på tråden Kan man se i obduktionen om bebisen dött pga nikotin?
  • Anonym

min dotter blev svårt sjuk efter förlossningen och genomgick en massa tester för olika substanser och kemikalier i blodet eftersom läkarna ville se hur hon kunde rena blodet.

Efter nån dag eller så så frågade jag läkarna om min rökning under graviditeten kunde orsakat hennes problem. Svaret var nej. Och de kunde inte hitta spår av nikotin i hennes blod.

• Anonym

Bebisen kan visst avlida av att TS röker, men inte som en direkt huvud orsak, men som en stor delvis orsak, självklart.

Rökning +en liten prop i moderkakan exempelvis.

Det skulle säkert gå att hitta att orsaken till döden delvis var rökning. Men det är inget som aktivt görs i dagens läge (det görs inte många obduktioner överhuvudtaget idag främst på grund av kostnadsbesparingar).

• Jag kom inte på något bättre

Ett normalt svar (har inte läst alla inlägg)

Visst, man kan se om barnet har nikotin i blodet, men sålänge du inte fått i dig 40mg nikotin i vätskeform så kan inte bebisen ha dött av det.
    (60mg nikotinvätska dör DU av, och det skulle inte ens nå bebisen i NÅGON liknande mängd!)

Och om det var ett tidigt missfall så kan det ha berott på att du rökt, då ökar risken för missfall med nästan 65%, men om det var sent elr så, så kan barnet inte ha dött av nikotinförgiftning.

Om barnet redan var fött så kan inte någon döda ett barn genom att röka sådär, utan då måste man ha gett barnet nikotinvätska.

• Anonym (Ansvarsfull)

SLUTA RÄTTFÄRDIGA RÖKNING UNDER GRAVIDITET!! Ni som påstår att fostret inte skadas eller kan dö, vad fan sitter ni och påstår, läs på innan ni uttalar er. Anonym (viktoria) till exempel, varför sitter du och skriver sådär??? Vill du att gravida rökare inte ska ha dåligt samvete medans de förgiftar sina barn? Eller vart vill du komma? Läs på lite!

"Om du röker eller snusar när du är gravid får fostret i sig många skadliga ämnen. Det kan leda till att fostret växer för dåligt eller till och med dör"

"Kolmonoxiden som finns i cigarettröken gör att blodets syreupptagningsförmåga försämras hos den som röker. Om rökaren är gravid får fostret också i sig kolmonoxid. Fostrets blod tar upp dubbelt så mycket kolmonoxid som mammans och gasen stannar dessutom kvar längre hos fostret. "

"Rökning ökar riskerna för
    ?Att fostret växer för dåligt
    ?Missfall
    ?Fosterdöd under graviditeten
    ?För tidig förlossning
    ?Moderkaksavlossning
    ?Plötslig spädbarnsdöd."

www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Livsstilsfragor/Tobak/

Jag har varit rökare själv, jag vet att det är fruktansvärt jobbigt att sluta röka. Jag har inte rökt när jag har varit gravid, för att jag tycker att det är oansvarigt. Det var en fruktansvärd plåga att sluta, kände mig inte redo, så jag vet hur ni jobbigt det är. Men jag såg inte att jag hade något annat val, varför? FÖR ATT MAN RÖKER INTE NÄR MAN ÄR GRAVID!!! Hade jag gjort mig på smällen så fick jag så lov att bita i det sura äpplet och sluta tvärt! Det kom några desperata tårar första tiden, men det är bara att bita ihop! Tillåt er inte att ta en enda rök, har ni tillåtit er en, så tar ni lättare fler. Bit ihop!! Ta en dag i taget, det handlar bara om en period!

• puss
    Anonym (viktoria) skrev 2009-07-30 11:26:14 följande:
    NÄ!!!!ett barn kan INTE dö i nikotinförgiftning pga av rökning men om du tex får i dig ren nikotin på annat vis..folk ska vara så fruktansvärda här på FL Respekt och vänd hellre ryggen till en att skriva något som sårar och som inte är sant!!!!
    johoo då.

barn kan mycket väl dö av rökning.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Mirva

Självklart kan en bebis dö på grund av moderns rökning både tidigt och sent i graviditeten, under förlossningen och efter. Barnet får konstant syrebrist i magen.

• AronNora

det är väl inget att hymla om. det är allmänt känt att mammans rökning under graviditeten kan orsaka missfall OCH dödfödsel. och en massa andra saker, också.

• Anonym
    Mirva skrev 2009-08-22 01:10:11 följande:
    Självklart kan en bebis dö på grund av moderns rökning både tidigt och sent i graviditeten, under förlossningen och efter. Barnet får konstant syrebrist i magen.
    men det är liksom inte det Ts frågar om. Hon frågar om nikotinförgiftning.
  • Anonym (Nilli)

Anonym (Ansvarsfull) skrev 2009-08-19 15:11:01 följande:

SLUTA RÄTTFÄRDIGA RÖKNING UNDER GRAVIDITET!! Ni som påstår att fostret inte skadas eller kan dö, vad fan sitter ni och påstår, läs på innan ni uttalar er. Anonym (viktoria) till exempel, varför sitter du och skriver sådär??? Vill du att gravida rökare inte ska ha dåligt samvete medans de förgiftar sina barn? Eller vart vill du komma? Läs på lite! "Om du röker eller snusar när du är gravid får fostret i sig många skadliga ämnen. Det kan leda till att fostret växer för dåligt eller till och med dör" "Kolmonoxiden som finns i cigarettröken gör att blodets syreupptagningsförmåga försämras hos den som röker. Om rökaren är gravid får fostret också i sig kolmonoxid. Fostrets blod tar upp dubbelt så mycket kolmonoxid som mammans och gasen stannar dessutom kvar längre hos fostret. " "Rökning ökar riskerna för ?Att fostret växer för dåligt ?Missfall ?Fosterdöd under graviditeten ?För tidig förlossning ?Moderkaksavlossning ?Plötslig spädbarnsdöd." www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Livsstilsfragor.../ Jag har varit rökare själv, jag vet att det är fruktansvärt jobbigt att sluta röka. Jag har inte rökt när jag har varit gravid, för att jag tycker att det är oansvarigt. Det var en fruktansvärd plåga att sluta, kände mig inte redo, så jag vet hur ni jobbigt det är. Men jag såg inte att jag hade något annat val, varför? FÖR ATT MAN RÖKER INTE NÄR MAN ÄR GRAVID!!! Hade jag gjort mig på smällen så fick jag så lov att bita i det sura äpplet och sluta tvärt! Det kom några desperata tårar första tiden, men det är bara att bita ihop! Tillåt er inte att ta en enda rök, har ni tillåtit er en, så tar ni lättare fler. Bit ihop!! Ta en dag i taget, det handlar bara om en period!
    Men det var inte det frågan handlade om och det är ingen här som har rättfärdigat rökning. Faktum är att det inte ens framgår om TS röker och om det är av denna anledning hon frågar.

Om jag skriver så här "kan man få för höga blodfetter av att äta mycket fläskkött?". Då skulle du svara mig "men för fan, sluta vräka i dig fläskkött. Det är oansvarigt att orsaka sig själv ohälsa".

TS kanske undrar av helt andra orsaker, eller så är hon bara allmänt nyfiken
  • Mirva
    Anonym skrev 2009-08-22 01:40:38 följande:
    men det är liksom inte det Ts frågar om. Hon frågar om nikotinförgiftning.
    Vi vet ingenting mer om TS än om hennes fråga. Hon vet att bebisar kan dö på grund av mammans rökning, men hon kanske tror att det bara är av nikotinförgiftning de dör?
  • vampyria2

Ja de kan se det. Även på små nyfödda kan de se på kroppens organ om de är missfärgade m.m och det blir organen av nikotin inte av själva röken.

Det var nån som skrev att man inte anyliserar blod vid en obduktion, det stämmer inte alls. Mina barns lilla syster dog för två år sedan och hennes blod har de skickat runt överallt i världen för att få reda på vad hon dog av.

De kollar allt och de är så pass duktiga att de ser om tex vissa organ är outvecklade och ser ut på ett visst sett, så vet de att det beror på rökning, det plus blodprover gör att de kan fast ställe om det har med nikotin att göra.

Sen undrar jag vad ni får det till att det är just nikotinförgiftning som TS frågar efter, jag uppfattade det inte som det.
    Och är frågan det så är det också ett jakande svar, det ser di i sånt fall i magsäken (spår av nikotin) plus blodprover.

• Anonym (Ansvarsfull)

Anonym (Nilli) skrev 2009-08-22 01:51:45 följande:

Anonym (Ansvarsfull) skrev 2009-08-19 15:11:01 följande:
    Men det var inte det frågan handlade om och det är ingen här som har rättfärdigat rökning. Faktum är att det inte ens framgår om TS röker och om det är av denna anledning hon frågar. Om jag skriver så här "kan man få för höga blodfetter av att äta mycket fläskkött?". Då skulle du svara mig "men för fan, sluta vräka i dig fläskkött. Det är oansvarigt att orsaka sig själv ohälsa".TS kanske undrar av helt andra orsaker, eller så är hon bara allmänt nyfiken
    Nä, det var inte det TS frågade om. Men folk som t.ex. "Anonym (viktoria)" Försöker rättfärdiga rökning. Det störde mig, därför ville jag lägga fram lite fakta. För det kändes som att det började bli en diskution i klass med "Jo, det är farligt" "Nä, det är inte farligt" "Jo, det är det visst!" "Näe!" "Joho!". Det var inte TS som fick mig att skriva det där. Såg nu att jag glömde ha med Anonym (viktoria):s citat.... Men om du läst det jag skrev så ser du i alla fall att jag nämnde henne.

Så ditt exempel med flöskkött går helt bort. Som du ser så länkar jag till min informationskälla. Jag slänger inte bara ur mig påståenden. Ville tillrättavisa Anonym (viktoria).
  • Anonym

ni som skriver att barnet skadas i magen, är det det ts frågar om?
    obducerar man barn vid missfall?

• Anonym (Ansvarsfull)
    Anonym skrev 2009-08-22 14:56:45 följande:
    ni som skriver att barnet skadas i magen, är det det ts frågar om?obducerar man barn vid missfall?
    Nej, det var inte de TS frågar om, det var ett sidospår vi kom in på. Då det finns de som faktistk tror att det inte är skadligt att röka under graviditet.

Jag har fått missfall som de inte har obducerat, fast det var tidiga missfall. Är det längre gånget så kan jag tro att de kanske gör de.
  • Anonym (Nilli)

Anonym (Ansvarsfull) skrev 2009-08-22 14:52:59 följande:

Anonym (Nilli) skrev 2009-08-22 01:51:45 följande: Nä, det var inte det TS frågade om. Men folk som t.ex. "Anonym (viktoria)" Försöker rättfärdiga rökning. Det störde mig, därför ville jag lägga fram lite fakta. För det kändes som att det började bli en diskution i klass med "Jo, det är farligt" "Nä, det är inte farligt" "Jo, det är det visst!" "Näe!" "Joho!". Det var inte TS som fick mig att skriva det där. Såg nu att jag glömde ha med Anonym (viktoria):s citat.... Men om du läst det jag skrev så ser du i alla fall att jag nämnde henne. Så ditt exempel med flöskkött går helt bort. Som du ser så länkar jag till min informationskälla. Jag slänger inte bara ur mig påståenden. Ville tillrättavisa Anonym (viktoria).
    Självklart är rökning skadligt för ett foster. Rökning är skadligt för alla och det tror jag att de flesta vet om. Försöker man bagatellisera att man röker då man är gravid så är detta nog mest ett försvar.

Frågan är bara om ett foster kan DÖ av nikotinförgiftning. Att fosterdöd, underburenhet, låg födelsevikt och plötslig spädbarnsdöd ökar vid rökning det vet vi, men detta är mest troligt i kombination med andra faktorer och beror ju inte på nikotinförgiftning.
  • Anonym (Ansvarsfull)

Anonym (Nilli) skrev 2009-08-22 22:30:19 följande:

Anonym (Ansvarsfull) skrev 2009-08-22 14:52:59 följande:
    Självklart är rökning skadligt för ett foster. Rökning är skadligt för alla och det tror jag att de flesta vet om. Försöker man bagatellisera att man röker då man är gravid så är detta nog mest ett försvar. Frågan är bara om ett foster kan DÖ av nikotinförgiftning. Att fosterdöd, underburenhet, låg födelsevikt och plötslig spädbarnsdöd ökar vid rökning det vet vi, men detta är mest troligt i kombination med andra faktorer och beror ju inte på nikotinförgiftning.
    Ehmm? Va...? Jag blir bara trött, orkar faktiskt inte argumentera om det där. Liksom: "Frågan är bara om ett foster kan DÖ av nikotinförgiftning" "men detta är mest troligt i kombination med andra faktorer och beror ju inte på nikotinförgiftning." Vad har du för källa? Vart vill du komma? Påstår du att det är skadligt att röka under graviditet, men att det krävs mer än rökning för att det ska uppstå fosterdöd, underburenhet, låg födelsevikt och plötslig spädbarnsdöd och allt annat som nämns på bland annat vårdguiden.
  • Anonym (Nilli)

Anonym (Ansvarsfull) skrev 2009-08-22 23:27:39 följande:

Anonym (Nilli) skrev 2009-08-22 22:30:19 följande: Ehmm? Va...? Jag blir bara trött, orkar faktiskt inte argumentera om det där. Liksom: "Frågan är bara om ett foster kan DÖ av nikotinförgiftning" "men detta är mest troligt i kombination med andra faktorer och beror ju inte på nikotinförgiftning." Vad har du för källa? Vart vill du komma? Påstår du att det är skadligt att röka under graviditet, men att det krävs mer än rökning för att det ska uppstå fosterdöd, underburenhet, låg födelsevikt och plötslig spädbarnsdöd och allt annat som nämns på bland annat vårdguiden.
    Det är så fruktansvärt tjatigt med detta tjat om källor. Varför sitter vi här över huvud taget när det finns forskning angående allt! Jag tror att de flesta lärt sig att söka via Google vid det här laget.

I ställer för att tjafsa om källor, tänk efter själv. Det finns mammor som är storrökare och föder stora, friska barn. Det finns de som röker ytterst lite och ändå får de missfall. Självklart kan rökningen ha bidragit men mest sannolikt har den inte varit enda orsaken till missfallet.

Vissa kan röka hela livet och ändå är de friska, andra drabbas av lungcancer vid 50. Det finns får saker som ovillkorligen leder till det ena eller andra så vad är det du tycker är konstigt?

Du har en källa som säger en sak, någon annan kommer att hitta en källa som säger något annat. Anser du att det är en diskussion?
  • Anonym (Ansvarsfull)

Klart att det inte är en garanti att om du röker så drabbas du av lungcancer. Det är inte heller en garanti att om du inte röker så slipper du lungcancer. Klart att det finns andra faktorer som gör att du ökar eller minskar risken för lungcancer. Men bara för de så kan man ju inte komma och säga att rökningen inte orsakade ditten och datten, bara för att det kan ha varit andra faktorer inblandade också.

• Anonym (Nilli)

Anonym (Ansvarsfull) skrev 2009-08-23 00:33:51 följande:

Klart att det inte är en garanti att om du röker så drabbas du av lungcancer. Det är inte heller en garanti att om du inte röker så slipper du lungcancer. Klart att det finns andra faktorer som gör att du ökar eller minskar risken för lungcancer. Men bara för de så kan man ju inte komma och säga att rökningen inte orsakade ditten och datten, bara för att det kan ha varit andra faktorer inblandade också.
    Lungcancer var kanske ett dumt exempel, eftersom risken att drabbas av lungcancer om du inte röker eller utsätter dig för passiv rökning faktiskt är minimal.

Om en rökande mamma får missfall så kan du självfallet inte hävda att det är p.g.a. rökningen om du inte har belägg för detta.
  • Mirva

På nyheterna i går sa de att tusentals barn i Malawi som arbetar på tobaksplantagerna har nikotinförgiftning och att den motsvarar rökning av 50 cigg per dag. De har inga skyddskläder och de blir förgiftade när de kommer i kontakt med bladen. De jobbar 12 timmar per dag. Många av barnen är bara 5 år gamla. 80 000 barn arbetar på plantagerna. Usch.

Svar på tråden Kan man se i obduktionen om bebisen dött pga nikotin?