• Zoffix

storlek till bebis född i v 35-36

Vad skulle ni ge för storlek på kläder i present till en bebis som kom en månad för tidigt?
    Har inte fått veta vikt och längd än...

• Svar på tråden storlek till bebis född i v 35-36
  • ElinOlsson

Jag skulle tippa på 44. Vet du hur stort barnet är?
    Min dotter vägde 2400 och var 46 lång, 44 passade och hon kunde ha 50, även om hon simmade lite i dem

• MeandHim

stl 44 skulle jag tro det hade min son och det var för stort till en början men det är det som finns i dom vanliga butikerna typ H&M lindex osv..
    Han är född i v 36.

• Vickan I

Skulle nog köra på strl 56 och tänka att bebisen kunde ha det om ett tag. Köpa ngt av det fina nya som kommit inför hösten . Om du inte vill köpa ngt som bebisen ska kunna ha nu på en gång för då blir det väl strl 44 alt. 50.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • ElinOlsson

Vickan I skrev 2009-07-20 11:38:52 följande:

Skulle nog köra på strl 56 och tänka att bebisen kunde ha det om ett tag. Köpa ngt av det fina nya som kommit inför hösten . Om du inte vill köpa ngt som bebisen ska kunna ha nu på en gång för då blir det väl strl 44 alt. 50.
    Samtidigt är det så kul att kunna sätta på något eget på bebisen, som passar. Jag blev överlycklig när jag fick kläder som passade min son (född v 31+3).
  • Vickan I
    ElinOlsson skrev 2009-07-20 11:40:25 följande:
    Vickan I skrev 2009-07-20 11:38:52 följande: Samtidigt är det så kul att kunna sätta på något eget på bebisen, som passar. Jag blev överlycklig när jag fick kläder som passade min son (född v 31+3).
    Ahh jag tänkte mest att man alltid får så himla mkt kläder/presenter när bebisen kommer och att de köper just den strl bebisen har (var kanske bara så för oss) och det växer de ur ganska så fort, så kul med lite saker i större strl också....men bara jag kanske . Vår skit är född när han ska (bara 8 dgr för tidigt) men var liten och drog strl 44 först. Fick en massa saker i strl 44 och 50 som snabbt blev för små...
    (¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • viseversa

Min dotter är född i v 36 och hon hadde st 50 som dom flesta nyfödda barn. Hon var 49m lång och vägde 3222 ghr. Så hadde vi fått st 44 så hadde dom varit för små.

• Zoffix

Jag tänkte sy något litet, typ omlottbody, eftersom man hört att det är så svårt att hitta prematur-kläder.
    Tror jag kör på strl 44 då, chansar lite Han ska få några andra saker också så det är inte fullständig katastrof om det inte passar.
    Tack för er hjälp!

• ElinOlsson

Det är inte svårt att hitta prematurkläder. HM har från stl 44 t.ex. Sen har vissa barnaffärer, t.ex. baby dada prematurkläder (i alla fall där jag bor).

• Written Fiction

Jag köpte egna storlek 44 kläder för det var inte någon som ens vågade ge oss några kläder (född i vecka 27) han hade runt storlek 40 44 när han väl började ha kläder på sig. Finns mindre på babyproffsen men är man så liten som 38 eller 32 som dom har så har man väldigt väldigt sällan kläder. Då ligger man fortfarande i kuvös :)

• iorlina

Jag skulle absolut INTE köpa storlek 44 då det bara är onödig och bebisen kan ha det ett par veckor... Satsa på storlek 50 men kanske muddar i ben och armslut så det kan vikas upp.

• Erkens mamma
    iorlina skrev 2009-07-20 19:46:39 följande:
    Jag skulle absolut INTE köpa storlek 44 då det bara är onödig och bebisen kan ha det ett par veckor... Satsa på storlek 50 men kanske muddar i ben och armslut så det kan vikas upp.
    Så olika på olika barn...
    Emma är född vecka 36 och hade storlek 44 i nästan två månader...
    Elias är född i vecka 29 och hade sina storlek 44 kläder i mer än tre månader.

Så mina storlek 44 kläder är mycket använda.
  • Tezz3

Våran dotter föddes 1 månad innan bf men var ganska stor. Vägde 3050. Strl 50 var något för stort men i våran lilla stad hittade man inte mindre kläder. Vet inte riktigt vad storleken under 50 är? jag hade nog köpt det isf. Mycket roligare att kunna sätta på kläder som passar och inte är för stort.

• JennyLS

Jag säger bara omlott! Vilken storlek du än bestämmer dig för att köpa så är omlott det bästa som finns!
    Min son föddes för övrigt i v 34+0 och var 43 cm lång. Nu är han en månad och strl 44 är ännu lite för stora samtidig som många strl50-kläder passar utmärkt.

• gosnosens mamma

Written Fiction skrev 2009-07-20 15:15:24 följande:

Finns mindre på babyproffsen men är man så liten som 38 eller 32 som dom har så har man väldigt väldigt sällan kläder. Då ligger man fortfarande i kuvös :)
    Vår kille låg inte i kuvös vidare länge, 2 veckor. Och han är född i vecka 26+5. Han hade en massa kläder i storlek 38, fast de var lite förstora! ;)
  • Written Fiction

gosnosens mamma skrev 2009-07-28 10:20:11 följande:

Written Fiction skrev 2009-07-20 15:15:24 följande:
    Vår kille låg inte i kuvös vidare länge, 2 veckor. Och han är född i vecka 26+5. Han hade en massa kläder i storlek 38, fast de var lite förstora! ;)
    undantaget som bekräftar regeln? :) nä skämt åsido. jag sa oftast. det är få som klarar sig utanför kuvösen i kläder så tidigt i den storleken ;) Dom är sällan så duktiga på att hålla värmen ;)

Min lillfis låg i kuvös väldigt länge. Men han var också väldigt sjuk.

Synd är dock att priserna på 38 kläderna och 32 är så sjuuukt höga :(
  • gosnosens mamma

Written Fiction skrev 2009-07-28 11:25:08 följande:

gosnosens mamma skrev 2009-07-28 10:20:11 följande: undantaget som bekräftar regeln? :) nä skämt åsido. jag sa oftast. det är få som klarar sig utanför kuvösen i kläder så tidigt i den storleken ;) Dom är sällan så duktiga på att hålla värmen ;) Min lillfis låg i kuvös väldigt länge. Men han var också väldigt sjuk. Synd är dock att priserna på 38 kläderna och 32 är så sjuuukt höga :(
    Ja han är nog det! ;) Han höll värmen väldigt bra, låg bara i vattensäng i en dag efter kuvösen, sen var den också för varm! Det e verkligen inte klokt att det kan vara så dyrt med prematurkläder, går ju knappt åt något tyg
  • Written Fiction

gosnosens mamma skrev 2009-07-28 12:23:16 följande:

Written Fiction skrev 2009-07-28 11:25:08 följande:
    Ja han är nog det! ;) Han höll värmen väldigt bra, låg bara i vattensäng i en dag efter kuvösen, sen var den också för varm! Det e verkligen inte klokt att det kan vara så dyrt med prematurkläder, går ju knappt åt något tyg
    antagligen säljs det väl så lite premmiskläder att dom måste få igen den förlorade vinsten genom att höja priset såpass :( snålt!
  • FamÅsling

Min son är född i v 36+4 och hade storlek 46 (va det minsta som fans där vi bor) Dom va stora men han växte ganska snabbt i dom. han vägde vid födsel 2660g och va 46 lång

• Pineapple

Vår tjej föddes i v 36+2 och var då 48 lång o vägde som minst 2500g. Vi hade stl 50 på henne.

Svar på tråden storlek till bebis född i v 35-36