• camillas1985

Hur göra god kräm utan potatismjöl?

Provade nyss göra kräm på blåbär/hallon och en på jordgubbar och det tyckte jag inte alls blev bra. Gjorde på potatismjöl och det blir ju jätte slemmigt, skulle inte kunna äta det där. Vill ha den osockrad också för det är min 6 månaders som ska ha.

Kollade lite på google men där är det också potatismjöl det står, kan man göra på nå annat sätt?

• Svar på tråden Hur göra god kräm utan potatismjöl?
  • skorpionen80

Nu gissar jag hej vilt, men det finns ju färdiga redningar att köpa, både ljus och mörk. Skulle det kunna funka?

• camillas1985

Menar du maizena? Har ingen aning om det skulle fungera, får se om någon annan svara som vet.

• Sigrid

Maizena funkar bra. Behövs lite mer än potatismjöl har jag för mig.

• MBert

Om den blir slemmig beror bla. på hur (och hur mycket) du blandar i potatismjölet (blandas i kallt vatten och hälls i med fin stråle under omrörning, när kastrullen är borttagen från spisen) och om du låter det koka efteråt. Den får bara bubbla till en gång, inte koka mer!

Man kan annars bara koka upp och låta pektinet i frukten göra det lite tjockare. Men då ska man ju helst ha lite socker med och gärna frukt som innehåller mycket pektin. Det gör ju inte de bären du nämner. Då kan man kanske tillsätta pektin istället.

Det funkar att reda med mjöl också, alltså både majsmjöl som Maizena och vanligt mjöl. Då blir det lite mer som gröt.

• camillas1985

Okej jag får prova mig fram så får vi se vad jag tycker blir bäst.
    Tack alla för tipsen.

• C4m1ll4

vet inte om det finns till hem hushåll. men på jobbet har vi maizena fruktredning.

Svar på tråden Hur göra god kräm utan potatismjöl?