• Dina

Linköping??

Hej!

Jag undrar om det finns någon som varit inlagd på Linköping och hur tiden var där och vad de gör?

Jag ska ev. dit för jag har lite fostervatten och de misstänker tidig vattenavgång. Jag är i v.22+2 idag.

• Svar på tråden Linköping??
  • JennyLS

Jag flögs till Linköping för prematura sammandragningar i vecka 31+0 och låg där en vecka, tiden bestod av medicin för att stoppa sammandragningar och CTG 1 gång/dag. ett ultraljud av lillen bjöd de också på.
    Fick ligga sängläge och gå på toa, maten och fikat kom till mig.
    Hade tur som hade min sambo där med mig annars hade tiden lätt blivit tråkig.
    Maten är ingen höjdare (om jag jämför med mitt hemsjukhus)
    Se till att du har läsning och eventuellt dator med internet för det får du ha.
    Vi fick ensamrum för att jag skulle få lugn men det finns de som får ligga tillsammans med andra också.
    Hoppas allt går bra för dig!

• Dina

Ok en vecka lät ju ändå underbart.. :)
    Vet du nåt om hur anhöriga får stanna där eller bo någonstans?

• englamamman

Hej!

Jag har varit inlagd där med för tifig vattenavgång (sängläge) i knappt 1 månad. Tiden var okej, men man kunde haft roligare :)

Lycka till

• Dina

Vilken vecka var du i?
    Jag kan behöva ligga där i 10 veckor :(

Vad bör jag tänka på?
    Hur fungerar det med anhöriga som vill hälsa på?
    Finns det tv, vilka kanaler? Behöver veta mycket så jag vet hur jag ska packa..

• mina12

Hej!
    Jag hann inte ligga där så länge, efter 2 dygn kom lilltjejen, så jag kan inte berätta om hur det är att ligga och vänta i 10v. MEN om ditt barn föds för tidigt och du hamnar på neonatalavdelningen i Linköping, så kan jag garantera att både du (och pappan) och barnet är i goda händer! Ni får då bo på avdelningen tillsammans med ert barn eller i ett anhörigrum ifall barnet behöver vara på intensivvårdssalen.

Glöm inte kamera, så att du kan fota massor när barnet väl kommer. Vi hade kamera och fotade en hel del från neotiden, men alldeles för lite de första dagarna.

Hoppas du får ligga länge länge, så att din bebbe växer till sig så mycket som möjligt i magen. Min tjej föddes i 24+0 och är nu 6,5mån och mår jättebra. Hon är givetvis väldigt liten, men har i övrigt inga ännu synliga men efter sin för tidiga födsel. Hör av dig om det är något särskilt du vill veta!

• englamamman

Hej igen!

Jag var i vecka 23+0 när jag blev inlagd med för tidig vattenavgång. Jag låg där från 7 december till 1 januari. Tiden var som sagt okej. Personalen hade inte tid att prata dösnack med mig utan man blev en riktig tvnisse. Kanalerna som fanns var nog 1,2,4,6,tv4+ och kanske en sportkanal. Man fick använda sin mobil på avdelningen, men jag hade fast telefon också. Man fick ta med sig dator med mobilt bredband om man ville.

Eftersom jag hade 12 mil till Linköping fick jag ta emot besök när som helst (de få gånger någon kom). Men jag tror att de var ganska schyssta med besökstiderna till alla.

Maten var enligt mig under all kritik, fast då åt jag vegetariskt och kanske var normalkosten bättre. Men jag hade en megapåse med frukt och en megapåse med godis under ständig påfyllning.

Bra saker att sysselsätta sig med var för mig korsstygnsbroderier (vilket jag kom på när jag flyttat till Ryhov i Jönköping) eftersom man kan ligga och sy. Mamma hade med sig söta barntavlor med ganska stora korsstygn. Andra som låg där höll på med scrappbooking. Och så läsa går ju alltid hem.

Det fanns Tv på alla rummen (tror jag), man kunde koppla in dvd om man ville (?) och de hade säkert filmer också.

Jag hade en helt underbar läkare när jag låg där som hette Susanna någonting, träffar du henne så hälsa från mamman till hennes prematura tvillingar december 07.

Lycka till och knipp så länge du bara kan, det är garanterat värt det.

• JennyLS

Min sambo fick bo med mig där på specBB men det kostar 50 kr/dygn och fast avgift på 250 kr första dygnet och då ingick frukost och kvällsfika.
    Maten var precis som englamamman skriver under all kritik så köp med frukt och annat smask =)
    På mitt rum fanns 3:an också men inte 5:an.

Påhälsning av anhöriga får du nog ha så mycket du vill om du ligger i eget rum.

Hur går det för dig nu? vet du mer?

• englamamman

Dina: Hur går det för dig? Är allt okej?

• Dina

Jo jag är kvar hemma än, torsdag går jag in i v.23+0 så då kommer till Linköping.
    Funderar på hur jag ska packa än..

• Rafiiki

Har läst lite i din tråd och undrat lite hur d går för dig!
    Har tyvärr ingen egen erfarenhet fr att ligga på special BB innan men jag har legat 11 v på avd 15 neo i Linköping efter att min dotter föddes!
    Kan bara säga att det är världens bästa avdelning och personalen är helt underbar!!!! De kommer ta så bra hand om dig och ditt barn!!
    Änglar finns
    Jobbar själv på förlossningen så man har ju lite erfarenhet men allt har ju
    JennyLS skrivit så bra!
    Tips är att ta med lite böcker att läsa, då går ju dagarna lite fortare...
    Besök får man ha, tror d är fria besöks tider men man ska väl undvika för tidigt på fm då de rondar och för sent!
    1,2,3,4, 6:an och 4 plus är de tv kanaler som finns.
    Hoppas allt går vägen och du får gärna fråga mer om d är något som jag kan hjälpa dig med!

Svar på tråden Linköping??