• Momawi

    Tråd för oss immuniserade del 2

    Hej! Har även startat den här immuniseringssidan på Facebook. Sök på "Immunisering vid graviditet"

    Tänkte det kunde vara bra att kanske hitta fler människor också.

    Hoppas att ni alla njuter o mår bra i den härliga sommaren!

    /M

  • Momawi

    Hej på er!

    Kontaktade Professor Magnus Westgren i Stockholm på KI. Jag frågade bla om varför man inte ger sprutan till oss RH- i grav. Då fick jag svaret :


    "I Sverige han man hitills inte ansett det kostnadseffektivt att använda profylax i v 28-29. Jag skriver hitintills eftersom vi i Stockholm kommer att ändra detta senare i år. Detta pga av att vi med nya mmetoder kan fastställa om barnet är pos eller neg genom ett enkelt blodprov från modern."

    Han svarade också på min fråga om man ska vänta några år:

    Risken för immunsering vid kommande graviditeter torde ej reduceras av att du väntar.

    Hoppas att ni alla mår bra!

    /Mona

  • Momawi

    Bad min syster att kolla med några läkare i USA (Kalifornien) o de blev chockade att man inte ger sprutan i grav. i Sverige! De sa "barnet kunde ju ha dött" som i mitt fall....
    Just nu önskade man inget hellre än att man hade fått barn i USA...som min syster.

    Här kan man gå in o läsa kring "Patient redan som foster"

    ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp&a=43107&l=sv

  • Momawi
    Happiest skrev 2009-08-17 16:45:56 följande:
    Du menar att du är positiv och mannen negativ? El skrev du fel?Om både mamman och pappan är negativa borde det ju bli negativa barn,men om mamman är positiv och pappan negativ så vet jag faktiskt inte. Fast min mamma är positiv och jag tror min pappa är negativ och jag är ju negativ. Har du hört något mer från spec mödravården?
    Man har ju två anlag av sina föräldar, man kan ju vara plus-plus, plus-minus eller minus-minus. Jag tror att positv är dominant. Det finns ju ett antal immuniseringar. Rh-immuniseringen händer när mamman är RH- och pappan RH+.
Svar på tråden Tråd för oss immuniserade del 2