Inlägg från: Nisses lada brinner |Visa alla inlägg
  • Nisses lada brinner

vad är det fulaste namnet du vet?

Malin
    Tekla
    Carl
    Hugo
    Elin
    Oskar
    Adrian

b.la

• Nisses lada brinner
    Emeli skrev 2009-07-15 23:27:12 följande:
    Men tänk efter: vem vill heta Vilda eller Vilde? Det är ju elakt att ge sitt barn ett sånt namn. Typ här kommer Vilde/a Svensson. Jag uppfattar inte det som ett namn utan som en _beskrivning_ på herr/fru/fröken Svensson. Inte är det vackert heller. Stackars barn som ska bli vuxen och söka jobb, försöka göra gott intryck. Hu ...
    Men vad löjlig du är, alla har ju olika smak, varför skulle det vara synd om dom barnen med det namnet. Och att det skulle vara elakt...Smaken är ju som baken som bekant med, jag menar Indra, vad är det för namn
  • Nisses lada brinner

Axel är ju fullständigt absurt namn, väldigt fult.

Ragge är väl ingen höjdare heller.

Rigmor

Lillebil

Sibylla

Sylvia

Erik

August

Linnéa

Agnes

Matilda

Ingrid osv osv osv

• Nisses lada brinner
    Emeli skrev 2009-07-16 13:19:39 följande:
    Tänk efter! Det handlar inte bara om en så enkel sak som smak. Du vet väl vad adjektivet vild står för, och vad substantivet vilde betyder? Jag, och många med mig, uppfattar det inte som ett namn utan en beskrivning. Även om inte den som ger sitt barn namnet ser det så, bör man kanske vara medveten om att andra kan uppfatta namnet på ett sätt som kan vara belastande för barnet. Det är bara att gå till sig själv. Jag skulle absolut inte vilja heta Vilda. Jag skulle skämmas över ett sådant namn och byta ut det.Jag ser framför mig en sjövild unge, kanske med ADHD, som heter Vilde, eller en stökig tonåring, eller en vuxen buse. Jules Verne beskrev infödingarna i "En världsomsegling under havet" som vildar. En vilde, flera vildar. Indra är namnet på en gud i den indiska mytologin. Uttrycket Indras dotter har jag lånat av Strindberg . Det är inte mitt namn, inte heller mina föräldrars .
    Men om man skall tänka så så finns det ju hur många namn som helst som egentligen är någonting annat, Björn, Stig, Sten, Axel, Tindra, Rita, Bo osv osv i all oändlighet. Vem fan vill bli förknippad med en axel liksom!
  • Nisses lada brinner
    Emeli skrev 2009-07-16 13:42:31 följande:
    Förvisso, men betydelserna är inte belastande för barnet. De allra flesta tycker ju om sina barn. Ingen skulle väl få för sig att ge sitt barn namnet Idiot eller liknande?
    Men jämför du namn som Vilda o Vilde med ett uttryck som idiot?
    Och vem har sagt att inte Björn tycker det är jobbigt att ständigt relateras till just en björn. Eller Rita, tänk vad ungarna i skolan skall tracka henne...om man tänker som du. Vad som du anser vara "belastande" för nån behöver ju inte betyda att personen i fråga tycker det.
  • Nisses lada brinner
    Lilja0709 skrev 2009-07-16 13:52:30 följande:
    ...min son heter türkay i andranamn. någon som blir avundsjuk? pappans val...
    Ursäkta, men det var ett....vad skall jag säga, delikat namn Storsint av dig att gå med på det!
Svar på tråden vad är det fulaste namnet du vet?