Emeli skrev 2009-07-16 13:19:39 följande:
Tänk efter! Det handlar inte bara om en så enkel sak som smak. Du vet väl vad adjektivet vild står för, och vad substantivet vilde betyder? Jag, och många med mig, uppfattar det inte som ett namn utan en beskrivning. Även om inte den som ger sitt barn namnet ser det så, bör man kanske vara medveten om att andra kan uppfatta namnet på ett sätt som kan vara belastande för barnet. Det är bara att gå till sig själv. Jag skulle absolut inte vilja heta Vilda. Jag skulle skämmas över ett sådant namn och byta ut det.Jag ser framför mig en sjövild unge, kanske med ADHD, som heter Vilde, eller en stökig tonåring, eller en vuxen buse. Jules Verne beskrev infödingarna i "En världsomsegling under havet" som vildar. En vilde, flera vildar. Indra är namnet på en gud i den indiska mytologin. Uttrycket Indras dotter har jag lånat av Strindberg . Det är inte mitt namn, inte heller mina föräldrars .
Men om man skall tänka så så finns det ju hur många namn som helst som egentligen är någonting annat, Björn, Stig, Sten, Axel, Tindra, Rita, Bo osv osv i all oändlighet. Vem fan vill bli förknippad med en axel liksom!