Inlägg från: Emeli |Visa alla inlägg
  • Emeli

vad är det fulaste namnet du vet?

WT-namn som t.ex. Kevin, Liam, Tindra, Engla, Nova, Cassandra och alla namn som slutar på -y (Jenny är det strålande undantaget) signalerar låg klass.

Fulast av alla fula namn är ändå BERIT. Fyyyy ... GUN skulle jag heller inte vilja heta och SIV är ingen höjdare.

• Emeli
    MansonDust skrev 2009-07-15 10:34:24 följande:
    Om man bara hör namnet, & inte gruppen, så är Metallica ett vackert namn.
    Jag lyssnar gärna på gruppen, men skulle inte namnge mitt barn efter den.
  • Emeli
    grön banan skrev 2009-07-15 13:51:14 följande:
    Snorre är väl inget förnamn?
    Jodå, Snorre är ett fornnordiskt namn. Snorre Sturlasson hette författaren av Snorres Edda (islänningasagor). Namnet är fortfarande vanligt i Norge och på Island. I Sverige är det dock ovanligt. "Det finns 27 män som har förnamnet Snorre. Av dessa har 13 namnet Snorre som tilltalsnamn." (scb) Egentligen inte värre än att heta Dick i engelskspråkliga länder.

Malin betyder elak på franska, och Marika betyder i snäll översättning fjolla på spanska.
  • Emeli
    Kusin Knase skrev 2009-07-15 17:56:03 följande:
    Nja. Le malin är djävulen och otur, men om någon är malin som adjektiv är det snarare positivt, det betyder listig, har en fransklärare berättat för mig. Fast jag har för mig att jag har sett i lexikon att det kan betyda elak. ("Pique-niquer malin" kunde för några år sen läsas på skyltar längs vägkanterna i Frankrike, det betydde att man skulle vara smart och inte skräpa ner!)
    Nja, säger jag också. Substantivet le malin betyder den onde. Adjektivet malin är varken odelat positivt eller negativt. Det finns ofta ett mått av slug beräkning med i bilden för att någon ska beskrivas som malin. "Qui se plaît à faire du mal => mauvais, méchant" (Le Petit Robert), alltså den som tycker om att skada/göra illa. I vardagligt språk används det för att beskriva någon som smart. I medicinska sammanhang betyder det elakartad (jmfr sv. malign).
  • Emeli
    Veladis skrev 2009-07-15 21:13:01 följande:
    Vi har aldrig hört några sådana pikar om dotterns namn och hon är sex år snart...
    Men tänk efter: vem vill heta Vilda eller Vilde? Det är ju elakt att ge sitt barn ett sånt namn. Typ här kommer Vilde/a Svensson. Jag uppfattar inte det som ett namn utan som en _beskrivning_ på herr/fru/fröken Svensson. Inte är det vackert heller. Stackars barn som ska bli vuxen och söka jobb, försöka göra gott intryck. Hu ...
  • Emeli
    Tullemi skrev 2009-07-15 20:26:25 följande:
    När jag var och handlade härom dagen så var det en pappa som ropade på sin dotter: "Deeeeestinyyyy"....Jag kunde inte låta bli att vända mig om för att se om det hela var ett skämt, men näää för där kom Destiny gåendes. Inte fint alls .Och i samma veva så passar jag på att lägga till liknande namn som Savannah, Tiffany, Chantalle, Melissa, Amber, Nikki, Harmony mm...
    När det gäller Nikki tänker jag iaf på Nikki Sixx, och det är kanske inte den som man vill att ens barn skall kopplas ihop med ... . Inte med Vince Neil heller, för den delen.
  • Emeli
    MrsLemon skrev 2009-07-15 20:31:45 följande:
    Filippa är ju jättefint. Rut är jättefult tycker jag..
    Håller med. Skulle nog inte välja Filippa till mitt eget barn, men namnet är helt ok. Rut är ett namn på snipiga gamla ilskna kärringar.
  • Emeli
    Nisses lada brinner skrev 2009-07-16 08:46:55 följande:
    Men vad löjlig du är, alla har ju olika smak, varför skulle det vara synd om dom barnen med det namnet. Och att det skulle vara elakt...Smaken är ju som baken som bekant med, jag menar Indra, vad är det för namn
    Tänk efter! Det handlar inte bara om en så enkel sak som smak. Du vet väl vad adjektivet vild står för, och vad substantivet vilde betyder? Jag, och många med mig, uppfattar det inte som ett namn utan en beskrivning. Även om inte den som ger sitt barn namnet ser det så, bör man kanske vara medveten om att andra kan uppfatta namnet på ett sätt som kan vara belastande för barnet. Det är bara att gå till sig själv. Jag skulle absolut inte vilja heta Vilda. Jag skulle skämmas över ett sådant namn och byta ut det.

Jag ser framför mig en sjövild unge, kanske med ADHD, som heter Vilde, eller en stökig tonåring, eller en vuxen buse. Jules Verne beskrev infödingarna i "En världsomsegling under havet" som vildar. En vilde, flera vildar.

Indra är namnet på en gud i den indiska mytologin. Uttrycket Indras dotter har jag lånat av Strindberg . Det är inte mitt namn, inte heller mina föräldrars .
  • Emeli
    Men ALLA namn har ju en betydelse från början!? En egenskap, ett substantiv, någto mer abstrakt osv. De gamla nordiska namnen Björn och Ulf syftar på djuren, deras styrka och andra egenskaper. Om vi tar några idag vanliga namn: Victor betyder seger, den som segrar, Anna "den nådegivande", Emma "stor, den väldiga" och Erik "mäktig, härskare" osv.
    Förvisso, men betydelserna är inte belastande för barnet. De allra flesta tycker ju om sina barn. Ingen skulle väl få för sig att ge sitt barn namnet Idiot eller liknande?
  • Emeli

Vilja har jag inga synpunkter på. Skulle dock inte ha valt det själv. Det är inte min stil. Om någon i min omgivning skulle ge sin dotter det namnet skulle jag nog inte kommentera det alls. Det är skillnad på att ha ett namn som betyder viljestark (positivt) och vild (negativt).

• Emeli
    Men vem har sagt att alla associerar "vild" som något negativt, även om du gör det. Jag gör det inte. De som ger sitt barn det namnet gör det förmodligen inte heller.Om vi då tar Sten som exempel, det kan man också asscoicera olika. Jag tänker på något stilla, hårt, kallt, opch oförändeligt medan andra kanske tänker stabilt, hållfast, evigt.
    Du coh jag lär inte bli överens. Vilde, vild, vildvuxen, vildsint, vildbasare etc. ser iaf jag inte som något positivt. Det är ord som betyder att något är okontrollerat och obehärskat, kanske till och med ociviliserat. Kan det vara positivt?

Jag skulle inte låta något barn heta Sten heller eftersom jag inte gillar namnet, men det är bättre än Vilde. "Sten är ett fornnordiskt namn som troligen betyder just bara sten eller hårdför, osårbar" (svenskanamn.se). Hellre en hårdför och osårbar viking än en vild.
  • Emeli
    Thaleya skrev 2009-07-16 17:04:51 följande:
    Men tyko är väl okej jag tänker på Tycho Brahe när jag hör det =P Går liksom inte att säga Tyko/Tycho utan att avsluta med ett tyst Brahe :P
    Tyko och Tycho kräver nästan Brahe efter sig. Låter tyket annars.
  • Emeli
    Mrs CkE skrev 2009-07-16 19:49:44 följande:
    Jo men jag tänker på bedövningssalvan
    Bedövningssalvan heter Emla.
  • Emeli
    Pantera22 skrev 2009-07-17 17:47:12 följande:
    Fula namn blir gudomliga på små älsklingar. Tänk om man döpte sina barn till:lilla Torelilla AgnetaMajken, kom in och ät!Sune och Jon... kära hjärtandes!
    Agneta och Jon tycker jag är ganska gulliga namn föstås. Skulle inte välja dem själv, men ändå. De är oändligt mycket bättre än Tindra-Glittra-Nova-Cassandra osv wt-namn, och nästan oändligt mycket bättre än "alternativ"-namn som Tuva, Sol osv.

Namn med bokstaven u är generellt ganska fula, tycker jag t.ex. Ulla, Sune, Ursula, Kurt och Knut. Ulrika är ganska ok, så ingen regel utan undantag.
  • Emeli
    liebespuppe skrev 2009-07-21 18:25:41 följande:
    Gevalia är inte så tokigt som namn egentligen. Klingar fint :)Mina föräldrar namn är inte dem vackraste och klumpiga kombinationer. Men det är ju rena släktnamn rakt igenom. Ingen omtanke eller eftertanke när dem fick sina namn inte.Pia Katarina & Göran HolgerFast det är mina föräldrar namn så dem är ju fina för mig.Min mormor hade dock ett väldigt annorlunda namn, kan vara för att hon var dansk.Men jag har mött många frågetecken när jag sagt hennes namn, Jytte.
    Pia Katarina - det är ju fint. Jag gillar det. Jytte är lite smågulligt, och väldigt danskt. Göran Holger gillar jag inte. Men Pia Katarina - wow! Ett tips till dem som vill vara lite orginella. Inte så många får de namnen idag.
  • Emeli
    Tussi80 skrev 2009-07-22 21:00:54 följande:
    Hmm undra om de skulle godkänna namn som klamydia o salmonella. Ungefär som Desiree får mig att tänka på Diaré
    Men Desirée betyder ju "den önskade", "den efterlängtade" eller "den åtrådda". Har inget med sjukdomar att göra.
  • Emeli
    Umm Elias skrev 2009-08-17 14:31:56 följande:
    Vad är det för skillnad på Tindra och ditt profilnamn (lr din mammas namn?)
    Tindra = ett verb som betyder glittra och glimra och som ofta används när man talar om stjärnor och ögon.

Indra - en gud i den indiska mytologin. OBS en gud av manligt kön. Uttrycket Indras dotter har jag lånat av Strindberg. Huvudfiguren i hans pjäs "Ett drömspel" kallas Indras dotter. Det är hon som säger "Det är synd om människorna".

Voilà, la différence.
  • Emeli

Spicy Women skrev 2009-08-24 17:27:15 följande:

Nisse . Usch stackars unge att bli kallad Nisse-pisse.
    Med tanke på rim är Nora heller ingen hit .
Svar på tråden vad är det fulaste namnet du vet?