• OleIvars

Åh vad trött jag blir på mig själv.

HejHej!
    Jag väntar mitt andra barn. BF:21augusti...

Vet att jag är så löjlig, men jag får ångestattacker så fort jag börjar tänka på förlossningen.
    Min första gick ju bra, jag fick sy 2stygn och min dotter föddes välskapt och är idag fem år.
    Men jag är ändå rädd för smärtan jag ska "genomgå" ännu en gång. Barnet kommer ju ut vare sig jag vill eller inte och jag vill föda vaginalt och inte med kejsarsnitt.

Är det någon som kännt lika inför sin andra förlossning?
    Usch så obehagligt det är.. önskar jag kunde spola fram tiden till just när bebisen är ute och det är över. Jag vill ju njuta och mysa av min ofödda men helst inte behöva ha så ont innan ..

• Svar på tråden Åh vad trött jag blir på mig själv.
  • Flyssel

Jag är också där någonstans i tankarna och hoppas att det går över av sig självt.
    Förra gången fick jag gå hos Aurora-BM eftersom jag var så rädd, och det hjälpte mig att slappna av. Förlossningen gick bra och inget traumatiskt hände.
    Ändå bygger jag upp en rädsla och inbillar mig att en massa saker ska gå fel.
    Samtidigt har jag någon slags masochistisk tanke där jag på ett sätt ser fram emot värkarna och vill veta om jag fixar det även denna gång. Lite dubbla känslor där liksom.

Jag funderar på om det kan bero på att man har lite för mycket tid att tänka på smärtan just nu, och att det kanske försvinner när värkarna kommer för då vill man bara få ut barnet hur ont det än gör. Så upplevde jag det i alla fall förra gången, och även om det gjorde ont så överlevde jag ju.

• OleIvars

Tack för ditt svar!

Jag tror inte att något ska gå fel riktigt, jag tänker mera på smärtan jag ska utstå... det där trycket när huvudet ska ut och allt sånt...
    Men man överlever ju, och det går ju över! Man har ju inte ont i sex veckor utan det slutar ju göra ont påengång barnet är ute (om man inte spricker förståss).

Känner mig så löjlig, kvinnor har fött barn i årtusenden.... och inte bara ett utan dom har inte slutat förrän dom haft 5-6barn... och jag klagar över barn nr.2.

Jag är heltidssjukskriven p.g.a. foglossning så jag har nog alldeles för mycket "dötid". Det är nog därför...
    Sen var jag in till förlossningen i v.32. p.g.a. värkar med 3-5min mellanrum. Fick bricanyl och ordinerad vila... Det var efter det som jag vart så rädd.
    Kram och lycka till

• Flyssel

Du är inte löjlig, det är väl egentligen rätt naturligt att vara rädd för smärta även om det kommer något gott av det. Jag skulle inte kapa av ett finger frivilligt även om jag fick ett barn för besväret

Förlossningssmärtan kommer man ju inte undan och det är jobbigt att veta att man kommer få utstå den smärtan igen. Värkarna är jobbiga, men fasen för att trycka ut huvudet säger jag!!
    Men med lite tur så går det lättare nu när syskonet redan har banat väg... Jag vill i alla fall intala mig att det är så...

Jag kan tänka mig att det inte hjälper mot rädslan att sitta hemma och tänka. Men du kanske skulle försöka att träna upp dig till att styra om tankarna när du känner att du börjar ramla ner i skräckträsket?
    Alternativt så kanske det går att göra en hemmavariant av kognitiv beteendeterapi där du närmar dig rädlan i långsam takt och inte släpper den förrän du känner att ångesten försvinner.
    Jag använde mig av det mot min mörkerrädsla. Jag ställde mig och tittade ut genom fönstret i mörkret (något av det värsta jag visste) men jag tillät mig inte titta bort förrän jag kände hur pulsen sjönk och jag blev lugn.
    Det kanske går att prata om rädslan för smärta och vad du är rädd för, ända tills rädslan inte längre käns lika svår. Men man måste upprepa det om och om igen för att liksom slipa ner nivån på rädslan.

Det där blev långt och luddigt, men jag vet bara att jag blir mindre rädd av att möta rädsla och nöta bort den.

Lycka till framöver, du kommer att fixa detta galant!

• Sofiapropp

Hej. jag har bf 25:e augusti och det är också mitt andra barn. känner lite samma som dig.. nervös inför förlossningen.. och rädd för hur man ska klara av smärtan. smärtan var väldigt jobbig tyckte jag vid min förra förlossning.. nu är det länge sen iofs eftersom hon är fem nu snart.. men jag hade även oturen att få en väldigt lång och utdragen förlossning. jag var bara 17 år då.. och tycker kanske att man hade kunnat ta hand om mig och behandlat mig på ett lite bättre sätt än vad man gjorde då.. så jag oroar mig för att det ska bli långt, och smärtsamt :( man borde kunna hoppa över själva förlossningen :)

• OleIvars

Ja, jag vill också hoppa över förlossningen! Jag skulle vilja vara delaktig men helst vara liten som teskedsgumman och sitta uppe på lysrörslampan och titta ner...

Nyssel: Jag förstår ditt tankesätt och jag ska nog pröva det där... har köpt MAMA förlossningsspecial.. med bilder och hela kittet... så nu ska det tränas
    Det kommer säkert gå bra, men det är just vägen tills det har gått bra som är "guppig".
    Tack för era svar. Kram Tina

Svar på tråden Åh vad trött jag blir på mig själv.