Inlägg från: allfrida |Visa alla inlägg
  • allfrida

EEG-undersökning

De skiljer på olika EEG
    Sömn eeg och vaken eeg.
    Vid sömn ska barnen bara sova max 5 timmar natten före undersökningen. Sen ska de sova med elektroderna på huvudet för att mäta aktiviteten i hjärnan under sömn. Det görs för att se om det finns epileptisk aktivitet. Det samma gäller för vakenEEG
    Barnen går hem direkt efter undersökningen med en liten present för de varit duktiga :)) Det gör inte ont och det är inte farlig.
    Om det görs i gbg kan man gå in på östras hemsida där det finns utförlig förklaring och där man kan visa barnet hemma hur det går till.

• allfrida
    Jeanette89 skrev 2009-07-16 23:03:15 följande:
    Starkast skrev 2009-07-16 20:53:05 följande: När vi kom dit fick han först sitta och leka med en leksak som de hade där medan de satte dit alla elektroder, sen sätter de på en mössa som ska hålla de på plats. Sen slår de på som en lampa som ger ifrån sig ett pulserande sken i olika hastigheter och slutar med jämna mellanrum. Tror att de ser med hjälp av ljuset om hjärnan ger ifrån sig något som kan likna ett peplepsianfall. Sen fick han lägga sig ner och här kommer den svåra biten, de ska sova... De rekomenderar att barnen ska sova mindre på natten för att somna lättare men man vill ju inte ha ett så trött barn som är ledsen när främmande människor pillar på ens huvud. Att ta med napp och nalle eller favoritsak är verkligen att rekomendera. Sover de inte så är det inte hela världen bara de ligger stilla, man får ligga brevid och hålla om så på så vis är det inga problem. Ligger barnet helt still och undersökningen går som den sksa tar det max 1h. Det tråkiga är att man inte får veta något på en gång utan de tar bara av elektroderna och säger att en läkare ska titta på allt och att de skickar resultatet till vårdcentralen.
    Att barnen ska sova mindre på natten görs ju av just det skälet att de ska somna där. Det är ju inte för de ska vara elaka..
    Har de sovit långt på natten och har svårt att somna på sjukhuset under undersökningen är barnet mer oroligt när de väl faller i sömn och tycker du det är bättre? Är det EEG du gjort tar det inte riktigt så lång tid som du skrivit så jag undrar oxå som inlägget ovan om det verkligen är det du gjort?!
  • allfrida
    Jeanette89 skrev 2009-07-17 17:46:25 följande:
    Det jag menar är bara att man inte ska hålla barnet uppe hela natten för iaf min son blir så övertrött ibland att han inte kan somna, men det är klart att de inte ska sova för mycket heller. Allting är en tolkningsfråga, jag tycker självklart att barnet inte ska vara jättepigg när de kommer till en sån här undersökning men heller inte för trött. Baserat på hur mitt barn fungerar, inget barn är ju det andra likt.
    Nä det är sant. Vi brukar få lägga min son kl 22 och ta upp honom kl 03. Då somnar han gott väl där sen. :) Fast iofs är han rätt van vid proceduren nu som han gjör varje halvår.
Svar på tråden EEG-undersökning