• HOCHM

EEG-undersökning

Han kommer att få massa elektroder som dom kopplar upp på en massa ställen på huvudet. Det kommer bli lite kladdigt i håret efteråt, dom använder en vit smörja för att få dom att sitta kvar under undersökningen. Sedan kommer ni få sitta/ligga still en stund. Dom brukar skriva att undersökningen tar över en timme men det beror på hur pass mycket barnet rör på sig. Om han sitter stilla så brukar allt ta runt 30 minuter.

Så läkarna tror att han har frånvaroattacker låter det som?

• HOCHM
    Jeanette89 skrev 2009-07-07 18:44:49 följande:
    Ja de har sagt att det är något som måste undersökas men att det troligtvis inte är något att oroa sig för.Hoppas på det bästa.
    Alltid bättre att dom tar det säkra före det osäkra:)

Håller tummarna att det går bra. Svaret brukar ta ett par dagar.
  • HOCHM
    Jeanette89 skrev 2009-07-16 20:51:26 följande:
    Det tar 2v innan vi får veta om det är något eller inte men det kändes bra.Han satt still och lekte som han skulle och låg ner så still och fint men sov dock ej...
    Min dotter har inte sovit någon gång när hon har gjort EEG, hon har gjort det 5-6 ggr.
    Va bra att det kändes bra:) Då håller vi tummar och tår inför resultatet.
  • HOCHM

Jo, det är 2 olika undersökningar men när man gör vaken EEG så brukar personalen alltid informera att det vore bra om man fick barnet att sova någon minut på slutet.

Det har dom i alla fall alltid gjort dom ggr min dotter har gjort EEG, 3 ggr på Uppsala Akademiska och 2 ggr på Karolinska.

• HOCHM

Det är inte VEPP du har fått göra? Min dotter har även gjort VEPP och då fick hon glasögon på sig, en massa lampor som blinkar framför ögonen.

• HOCHM

Jo jag gick in på Akademiska och kollade på EEG undersökningar, fanns tydligen en hel uppsjö olika. Även med blinkande lampa. Hade faktiskt ingen aning om det, vi har alltid gjort utan lampa förutom när vi gjorde just VEP.

• HOCHM
    Jeanette89 skrev 2009-07-31 20:03:26 följande:
    Fick beskedet från undersökningen idag och enligt den har han inte epelepsi!Känns skönt att veta nu så att jag slipper oroa mig..Tack alla som sänt styrkekramar och lycka till!!
    Va sköönt....
Svar på tråden EEG-undersökning