Inlägg från: Jeanette89 |Visa alla inlägg
  • Jeanette89

EEG-undersökning

Min son ska på EEG-undersökning på fredag för att mäta hjärnans elektriska aktivitet under sömn och vakenhet, jag är jättenervös och orolig.
    Har ingen aning om hur det kommer gå till eller någonting sånt, vet inte ens varför de ska undersöka hans hjärna.
    Det enda som har hänt som är lite oroande är att han försvinner ibland med blicken och det går inte att få kontakt med honom, han bara stirrar rakt fram han blinkar inte ens, kroppen blir alledes stel.
    Det är riktigt oroande att inte veta någonting...

• Svar på tråden EEG-undersökning
  • Jeanette89
    HOCHM skrev 2009-07-07 14:53:23 följande:
    Han kommer att få massa elektroder som dom kopplar upp på en massa ställen på huvudet. Det kommer bli lite kladdigt i håret efteråt, dom använder en vit smörja för att få dom att sitta kvar under undersökningen. Sedan kommer ni få sitta/ligga still en stund. Dom brukar skriva att undersökningen tar över en timme men det beror på hur pass mycket barnet rör på sig. Om han sitter stilla så brukar allt ta runt 30 minuter. Så läkarna tror att han har frånvaroattacker låter det som?
    Ja de har sagt att det är något som måste undersökas men att det troligtvis inte är något att oroa sig för.
    Hoppas på det bästa.
  • Jeanette89
    HOCHM skrev 2009-07-13 12:18:10 följande:
    TS hur gick det?
    Det tar 2v innan vi får veta om det är något eller inte men det kändes bra.
    Han satt still och lekte som han skulle och låg ner så still och fint men sov dock ej...
  • Jeanette89
    Starkast skrev 2009-07-16 20:53:05 följande:
    Hur gick undersökningen till? Från förberedelse till hemgång? Du får gärna berätta ALLT så man är lite mer förberedd....
    När vi kom dit fick han först sitta och leka med en leksak som de hade där medan de satte dit alla elektroder, sen sätter de på en mössa som ska hålla de på plats.
    Sen slår de på som en lampa som ger ifrån sig ett pulserande sken i olika hastigheter och slutar med jämna mellanrum. Tror att de ser med hjälp av ljuset om hjärnan ger ifrån sig något som kan likna ett peplepsianfall.
    Sen fick han lägga sig ner och här kommer den svåra biten, de ska sova...
    De rekomenderar att barnen ska sova mindre på natten för att somna lättare men man vill ju inte ha ett så trött barn som är ledsen när främmande människor pillar på ens huvud.
    Att ta med napp och nalle eller favoritsak är verkligen att rekomendera.
    Sover de inte så är det inte hela världen bara de ligger stilla, man får ligga brevid och hålla om så på så vis är det inga problem.
    Ligger barnet helt still och undersökningen går som den sksa tar det max 1h.
    Det tråkiga är att man inte får veta något på en gång utan de tar bara av elektroderna och säger att en läkare ska titta på allt och att de skickar resultatet till vårdcentralen.
  • Jeanette89
    allfrida skrev 2009-07-17 09:08:46 följande:
    Att barnen ska sova mindre på natten görs ju av just det skälet att de ska somna där. Det är ju inte för de ska vara elaka.. Har de sovit långt på natten och har svårt att somna på sjukhuset under undersökningen är barnet mer oroligt när de väl faller i sömn och tycker du det är bättre? Är det EEG du gjort tar det inte riktigt så lång tid som du skrivit så jag undrar oxå som inlägget ovan om det verkligen är det du gjort?!
    Det jag menar är bara att man inte ska hålla barnet uppe hela natten för iaf min son blir så övertrött ibland att han inte kan somna, men det är klart att de inte ska sova för mycket heller.
    Allting är en tolkningsfråga, jag tycker självklart att barnet inte ska vara jättepigg när de kommer till en sån här undersökning men heller inte för trött.
    Baserat på hur mitt barn fungerar, inget barn är ju det andra likt.
  • Jeanette89

Fick beskedet från undersökningen idag och enligt den har han inte epelepsi!
    Känns skönt att veta nu så att jag slipper oroa mig..
    Tack alla som sänt styrkekramar och lycka till!!

• Jeanette89
    Starkast skrev 2009-08-01 00:12:40 följande:
    Vad skönt!!!!Vi håller på att förbereda för fullt. Eftersom min son har sån sjukhus/läkarrädsla kommer det inte bli lätt. Men ska få hjälp med förberedelse av lekterapin. i värsta fall drogar de ner honom, men det vill vi ju helst slippa.
    Oj, hoppas det går bra och att de slipper söva honom!!
    Lycka till!
Svar på tråden EEG-undersökning