• maj2009

Född lätt för tiden?

Jag fick en tjej som föddes i vecka 41+5 och endast vägde 2312g det dom kallar lätt för tiden.... detta verkar inte vara så vanligt och jag undrar nu om det finns någon fler som fått ett fullgånget men litet barn? Hittar väldigt lite information om det...

• Svar på tråden Född lätt för tiden?
  • Umetjejen79

Folk brukar skriva att deras barn varit tillväxthämmade och hur många procent. Du kanske hittar mer om du söker på det, det borde vara samma sak?

• Heahog

Du kanske kan öppna ny tråd med samma fråga under rätt rubrik? Då hittar folk dig lättare oxå :)

• Flamma

Melvin var lätt för tiden när han föddes. Han föddes i 41+1 och vägde 2850 gr. Har dock inte fått nån förklaring till vad det kan ha berott på.
    Vet du vad det berodde på?

• Fiviva

Mitt barn föddes tillväxthämmad. plockades ut med snitt i v 37. vägde 2175g och var 43cm.
    Att hon var liten upptäcktes tidigt iom att jag gick på extra ul pga att min son föddes i v 33, han var däremot stor för sin vecka som han föddes i.

• Längtar

Min son föddes lätt för tiden(tillväxthämmad) han föddes i vecka 38+6 och vägde 2130gram och var 45 cm lång.Vi gick på kontroll varannan dag från vecka 34.

• Maria C S 75

Jag fickoxå en liten överraskning. Fick en tillväxthämmad soni v42+1 som vägde 1970g. Väntar nu nr 2 och går på extra kontroller.

• mybaby

Hej!
    jag fick en dotter som kom 4 dagar förtidigt (igångsatt)och vägde 2230g och var 45cm lång.
    dom visste inte om det berodde på att jag fick HF eller om det var nått annat.
    men det tog jättelång tid och många ultraljud innan dom sa nått utan såg bara bekymrade ut och pratade fikonspråk. ganska jobbigt.

• hotten

tillväxthämmad beror ofta på dåligt flöde i navelsträngen så barnet inte får näring, tex så kan navelsträngen sitta långt ut i hinnerna/sidan, eller infarkter i moderkakan (som man kan veta först efter analys av den efter födelsen, men har man konstaterat det en gång så kan man försöka avhjälpa det vid kommande grav genom att äta tabletter med små mägder av acetylsalicylsyra) eller moderkaksavlossning i kanterna tex..

• Lini M

Jag hade samma med min lille (f 39veckor, 2241g),l han var jattesvag & dalig nar han kom ut, fick vara kvar pa sjukhuset flera dagar tills han blev battre.

Jag ar nu gravid med mitt andra barn. Ar radd att samma ska handa igen

• Livsglädjen
    hotten skrev 2009-08-17 00:02:26 följande:
    tillväxthämmad beror ofta på dåligt flöde i navelsträngen så barnet inte får näring, tex så kan navelsträngen sitta långt ut i hinnerna/sidan, eller infarkter i moderkakan (som man kan veta först efter analys av den efter födelsen, men har man konstaterat det en gång så kan man försöka avhjälpa det vid kommande grav genom att äta tabletter med små mägder av acetylsalicylsyra) eller moderkaksavlossning i kanterna tex..
    Nu vid min andra graviditet får jag äta Trombyl (acetylsalicylsyra) för att underlätta för moderkakan att fästa. Mitt första barn föddes tillväxthämmat och var tvungen att plockas ut i v 28+5 (så det var ingen fullgången graviditet som TS), 935 gram.
    Flödet var dåligt i flera veckor och tillväxthämningen berodde på det. Analys av moderkakan (den skickas till patologen vid vissa speciella förlossningssituationer, fast läkarna hade inte berättat det för mig, utan jag upptäckte det när jag ett år senare begärde och läste i mina journaler) visade på några små infarkter som antagligen inte hade påverkat förloppet. Däremot kan det för mig varit så att moderkakan inte hade fäst ordentligt i livmoderväggen.
    Jag går på extrakontroller på spec.mödravården den här graviditeten.
Svar på tråden Född lätt för tiden?