hotten skrev 2009-08-17 00:02:26 följande:
tillväxthämmad beror ofta på dåligt flöde i navelsträngen så barnet inte får näring, tex så kan navelsträngen sitta långt ut i hinnerna/sidan, eller infarkter i moderkakan (som man kan veta först efter analys av den efter födelsen, men har man konstaterat det en gång så kan man försöka avhjälpa det vid kommande grav genom att äta tabletter med små mägder av acetylsalicylsyra) eller moderkaksavlossning i kanterna tex..
Nu vid min andra graviditet får jag äta Trombyl (acetylsalicylsyra) för att underlätta för moderkakan att fästa. Mitt första barn föddes tillväxthämmat och var tvungen att plockas ut i v 28+5 (så det var ingen fullgången graviditet som TS), 935 gram.
Flödet var dåligt i flera veckor och tillväxthämningen berodde på det. Analys av moderkakan (den skickas till patologen vid vissa speciella förlossningssituationer, fast läkarna hade inte berättat det för mig, utan jag upptäckte det när jag ett år senare begärde och läste i mina journaler) visade på några små infarkter som antagligen inte hade påverkat förloppet. Däremot kan det för mig varit så att moderkakan inte hade fäst ordentligt i livmoderväggen.
Jag går på extrakontroller på spec.mödravården den här graviditeten.