Inlägg från: lille08 |Visa alla inlägg
  • lille08

Augustibebisar 2008, del 8

jeng skrev 2009-08-26 22:23:34 följande:
    dumma dumma sd.... dumma dumma sd... varför kommer dom när jag ligger på soffan och vilar på kvällen?????
    Stackare!! Jobbigt när de kommer så ofta.
  • lille08

Lina: Nääe fy vad surt att ni inte fick huset! Hoppas att det snart dyker upp ett annat hus som ni ännu hellre vill ha!

MissH: Hoppas håret blir bra!

VT: Tre år är nog ungefär vad William hinner bli innan han börjar på förskola. Har inga planer just nu på att ha honom på förskola sen när bebisen har kommit. Fast idag var vi och hälsade på en stund på mitt jobb och oj vad han älskade att vara där! Vi satt även med och åt mellanmål och det tyckte han var gott.

• lille08
    Vilda Tiger skrev 2009-08-28 09:47:07 följande:
    Jamen det där är ju så olika. Barn kan självklart ha vänner utan att gå på förskola och om man som mamma eller pappa vill vara hemma med sitt barn så ser inte jag någon nackdel med det. Jag själv tycker att det är super att förskola finns men det är inte något MÅSTE att gå på förskola. Det handlar väl om hur bra man är som förälder på att hitta på saker med sina barn. 
    Jag tänker precis som du gör. Det ena behöver ju inte utesluta det andra liksom. Jag tycker absolut att förskola är bra för många barn och de allra flesta trivs där och har roligt. De lär sig mycket att vara med andra barn och vuxna.

Som det ser ut just nu kommer William vara hemma tills han blir 3 år, men jag tror inte han kommer fara illa av det. Vi träffar andra som har barn, går på öppna förskolan, är ute och hittar på en massa saker m.m. Man får inte underskatta sin förmåga som förälder och jag tror att oavsett om man väljer att vara hemma med sitt barn eller om man har det på förskola så blir det förhoppningsvis ett bra val.

Sen när det gäller lite äldre barn så kan det ibland vara svårt att tillgodose allt detta hemma. Mycket för att det knappt finns några barn i den åldern som inte går på förskola.
  • lille08

Carina: Fast skaffa barn för att få pengar stämmer inte alls här. Vi skulle haft mycket bättre ekonomi om vi inte hade haft några barn!

Att ha barnen på förskolan kostar också pengar för samhället, så det är väl därför en del kommuner har infört ett vårdnadsbidrag då föräldern själv kan få en summa för att vara hemma. För när det gäller förskolan betalar man ju själv bara en liten summa i avgift mot vad platsen egentligen kostar.

• lille08

Carina: Men jag håller med dig - förskolan är bra för barnen! Jag jobbar ju själv på förskola och hade ju inte gjort det om jag inte tyckte att det var bra.

Sen skulle den dock kunna vara ännu bättre! Det är hela tiden besparingar och indragningar som gör att det blir brist på personal och vikarier och barngrupperna är för det mesta alldeles för stora. Man vill kunna göra och hinna med så mycket mer med barnen än vad man gör.

• lille08

Carina: Det jag menade med vad en förskoleplats kostar är inte den summan vi föräldrar betalar i barnomsorgsavgift utan vad platsen egentligen kostar. Har för mig att jag läst nån summa på över 10 000:-/mån för ett barn som går heltid. Så oavsett om man är hemma eller om man har barnet på förskola så kostar det pengar.

Även om ett barn börjar på förskola först vid 2-3 års ålder hinner ju hon/han ändå gå där i några år innan det är dags att börja skolan, så jag tror inte att barnen missar så mycket om de är hemma de första åren. Men sen har ju de flesta inte möjlighet att vara hemma längre än ca 1-1½ år eftersom föräldradagarna tar slut och man behöver börja jobba igen.

• lille08
    Melva skrev 2009-08-28 11:19:59 följande:
    sthlmstjejen: men jag kan ta ett exempel. Vi bor som sagt billigt, har en hyra på 3000:- i månaden. .
    Då har ni samma hyra som vi har!

Fast det kommer bli dyrare boende för oss sen när vi flyttat... å andra sidan kommer vi ha mycket lägre utgifter för bensin. Eventuellt kommer vi även klara oss med bara en bil sen och då sparar vi in ytterligare. Nu har vi två bilar för att jag inte ska bli helt låst här hemma när min sambo jobbar. Det går dåligt med bussar här och min sambo åker 5:30 på morgonen och är oftast inte hemma förrän mellan 17-18.
  • lille08

sthlm: Visst är det skoj med lite debatt i tråden! Men man får respektera att alla inte alltid tycker som man själv gör och de val man gör är ju de som man tycker och tror är bäst för en själv och ens familj.

Att skaffa barn bara för att få pengar kanske man kan göra ett litet tag... men i långa loppet lär nog verkligheten komma ikapp de tjejerna... för som sagt, det kostar att ha barn! Och ju fler barn man har desto större boende, bil och sånt behöver man ju.

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8