• Lindis07

    Svenskar i Lyon, Frankrike?

    Hej hej! Bor i Lyon med min sambo och vår 16 månader gamla dotter sedan mars. Har lite svårt att landa och hitta rätt... språk, ensamhet, utan familj och vänner. Någon som bor i Frankrike eller Lyon med liknader erfarenheter och helst ett facit på hur man gör :)

  • Svar på tråden Svenskar i Lyon, Frankrike?
  • Ain

    Jag bor i Frankrike, fast drygt en timme fran Lyon. Ibland aker jag dit för att shoppa dock Jag bor nära Schweiz.

    Vet inte om jag har nagot facit, men det är saklart viktigt med spraket för att känna sig hemma. Ga pa kurs, titta pa enkel TV pa franska, hyr dvd där du kan ha franskt tal med fransk text osv

    Det finns troligast svenska kyrkan i Lyon. Där kan du kanske träffa nagra andra i samma situation.

    "Svenska mammor"-grupp kanske finns där?

    Annars kanske det finns olika aktiviteter pa engelska där du kan träffa trevligt folk.

    Och det viktigaste är väl att försöka halla ut. Det är jobbigast i början, men brukar bli bättre efter ett tag.

  • mittenavapril

    Tittar in i tråden och ställer en fråga som har med Frankrike att göra....
    Är det någon som vet hur man får fram tex namn mm på farföräldrar mm?

    Alltså jag vill få fram namn på min dotters farmor, farfar, mostrar, farbröder som alla är franska. Dotterns pappa är fransman men vägrar ha kontakt med dottern....
    I Sverige kan man ju bara ringa folkbokföringen... hur funkar det i Frankrike?

  • Ain

    Hmm, ingen aning. Jag är inte säker, men jag tror inte att det finns nagot som motsvarar folkbokföringen här, men som sagt var, jag är inte säker tyvärr. Jag kommer ihag när en vän till mig skulle gifta sig i Sverige sa behövde han ett bevis fran Frankrike pa att han ej är gift (han bor ocksa här) och nagon sadan koordinerad information fanns inte. Han fick bara ett intyg fran sin borgmästare pa att han i alla fall inte hade gift sig där.

    Det beror nog ocksa pa hur mycket du vet om familjen. Har du en aning om vad de kan tänkas heta i förnamn och i vilken stad de kanske bor? Efternamnet antar jag att du vet. Om det är ett ovanligt namn är det säkert lättare.

    Du kunde ju börja med att helt enkelt söka pa www.pagesjaunes.fr/trouverunnom/RecherchePagesBlanches.do om du skriver in efternamn och stad kanske du far nagon träff.

    Jag sökte lite pa internet. Detta är tydligen siter där man kan söka personer.

    www.infobel.com/france/
    www.ouetu.com/

    Om du vet staden kan du ju pröva att ringa borgmästaren "la mairie" i den staden. (troligast "service Etat Civile" eller nagot liknande) Det finns nagot som heter "livret de famille" där föräldrarna är noterade. (som vart födelsebevis) Sa om du vet var pappan till ditt barn är född, skulle du eventuellt kunna fa nagon information. Jag är dock osäker pa om de skulle ge ut information till dig. Kanske om du har bevis pa att det är ditt barns far.

    Tydligen finns det en avdelning hos polisen som gör "recherche dans l'interet des familles" dvs sökning i familjers intresse. Det finns tydligen nagot formulär som man maste fylla i. Later lite komplicerat dock, och du bör nog kunna franska. Dessutom är jag inte säker pa om det skulle passa i ditt fall, eller om det snarare är för försvunna personer.

    Lycka till!

  • Labonina

    Jag bor också i Frankrike, men i Annecy sedan maj med en två månaders bebis. Har inte heller riktigt kommit in i det än, men så har det varit så mycket nytt med den nya bebisen, man jag tänker att det nog kommer så småningom. Det tar ju ofta ett bra tag innan man känner sig riktigt hemma på ett nytt ställe.
    Är ibland i Lyon där min sambos mormor och morfar och bror bor.
    Hur kom det sig att du hamnade i Lyon?

  • Labonina

    Vid schzewiska gränsen bor du ser jag, det är ju nära! Hur trivs du och hur länge har ni bott där?
    Jag bodde i Bern innan, men flyttade nyss till Annecy.

  • Ain

    Jag bodde 1.5 ar i Bern när jag pluggade

    Vi bor nära Jurabergen, du har nog inte hört namnet pa byn. Men det hör till Ain (01). Jo, nu med motorvägen tar det ju inte saa lang tid att aka till Geneve fran Annecy. Känner endel som bor i Annecy men jobbar här. Fast det later lite jobbigt tycker jag.

  • Labonina

    Ja, pendling mellan Annecy och Geneve är inte helt bra, det går inte många bussar och köra bil i Geneveär ju väldigt mkt köer. Jag ska söka jobb framöver och då blir det antagligen Geneve, men vi har sagt att vi ska diskutera var vi vill bo då så ingen av oss behöver lägga alltför mkt tid på pendling.

    Hur kom det sig att du hamnade i Schweiz/Frankrike?

  • Ain

    Min man doktorerade pa CERN och sedan blev vi kvar...

    Jo, köerna är väldigt jobbiga. Om jag skulle jobba inne i stan, skulle jag nästan behöva en timme för att ta mig dit Nu har jag ungefär 40 minuter, vilket ju är jobbigt nog.

  • Labonina

    Kul, min sambo jobbar också på CERN, fast delvis också i Annecy så han pendlar bara ibland. Är han också svensk? Vad jobbar du själv med?

  • Ain

    Nu snor vi lite denna trad kænns det som, men du far væl hojta Lindis om du tar illa upp...

    Nej, han ær fran østerrike.

    Jag jobbar pa en diplomatisk mission, som admin. Fast bara fram till September, sedan ska jag vara hemma lite med dottern.

    Vad gør du? Och hur hamnade ni i Annecy om han jobbar pa CERN?

  • Labonina

    Ja, detta kanske inte hör till denna tråden, vi kanske borde inboxa..?

    Skönt att vara ledig med dottern när hon är lite äldre också kan jag tänka mig. Ska du söka nytt jobb sen?

    Jag håller på med forskning inom biologi och avslutade ett projekt i Bern innan jag flyttade ihop med min pojkvän som har bott i Annecy i många år. Han är anställd i Anncey, men samarbetar med CERN så han är bara nån eller några dagar i veckan på CERN.

  • CME21

    Hej!
    Jag bor i närheten av Lyon sedan 2.5 år och jag förstår hur du känner. Jag kom hit utan att kunna ett dugg franska, så även om det är bättre så är det fortfarande en barriär. Jag förstår också vad du menar med att känna sig ensam och ibland verkligen längta hem.
    Jag skulle gärna ses, då jag verkligen börjar sakna ett svenskt sammanhang. 

  • Kodiany
    Lindis07 skrev 2009-06-28 19:16:48 följande:
    Svenskar i Lyon, Frankrike?

    Hej hej! Bor i Lyon med min sambo och vår 16 månader gamla dotter sedan mars. Har lite svårt att landa och hitta rätt... språk, ensamhet, utan familj och vänner. Någon som bor i Frankrike eller Lyon med liknader erfarenheter och helst ett facit på hur man gör :)


    CME21 skrev 2024-01-07 18:15:07 följande:

    Hej!
    Jag bor i närheten av Lyon sedan 2.5 år och jag förstår hur du känner. Jag kom hit utan att kunna ett dugg franska, så även om det är bättre så är det fortfarande en barriär. Jag förstår också vad du menar med att känna sig ensam och ibland verkligen längta hem.
    Jag skulle gärna ses, då jag verkligen börjar sakna ett svenskt sammanhang. 



    Tråden är från 2009... Men hon kan ju i och för sig bo kvar! Tryck på "citera" så ser du när ett äldre inlägg har skrivits.
Svar på tråden Svenskar i Lyon, Frankrike?