• HarperSeven

Min man vill adoptera mina vuxna barn,men biopappan motsätter sig det

Det här hittade jag på nätet:

Styvmamma får adoptera två vuxna barn
    Hovrätten: En styvmamma får nu adoptera två vuxna barn, trots att deras biologiska mor motsätter sig adoption. Hovrätten anser till skillnad från tingsrätten att det är lämpligt att bifalla adoptionsansökan.

Döttrarna som idag är 31 respektive 27 år växte upp med sin biologiska pappa och styvmodern. Till en början träffade de sin biologiska mor, men efter hand avtog kontakten. De har därefter inte haft kontakt med sin biologiska mor på cirka 18 år.

Styvmodern ansökte om tingsrättens tillstånd att få adoptera kvinnorna, men fick avslag i tingsrätten. Domstolen ansåg att en adoption skulle omintetgöra en eventuell framtida relation mellan den biologiska modern och döttrarna men även begränsa möjligheten till en framtida relation mellan den förstnämnda och barn till döttrarna.

Sedan styvmodern överklagat har hovrätten nu ändrat det tidigare beslutet och lämnat tillstånd för henne att adoptera kvinnorna. Domstolen anser att kvinnorna har gett ett mycket tydligt uttryck för att de betraktar styvmodern som sin mor och att de inte har för avsikt att återuppta kontakten med sin biologiska mor. En adoption kan därför inte anses olämplig, skriver domstolen.

Ombud för styvmodern var advokaten Erik Jarl, Jönköping
    Ombud för den biologiska modern var advokaten, Mats Aronson, Jönköping

www.nj.se/njab/artiklar.nsf/($All)/FB2AC948F0F929C4C125748E0041A33F

• HarperSeven

Länken fungerade inte men du kan kopiera och klistra in så fungerar det.

Lycka till! Jag hoppas att det blir som ni vill.

Svar på tråden Min man vill adoptera mina vuxna barn,men biopappan motsätter sig det