• bollanmollan

konstigt!!

vi låg på neo 2 veckor , när vi åkte hem fick vi inte min sons journal så jag ringde och bad om den, jag fick bara ett blad som verkar vara från den dagen han blev utskriven. jag oxå 2 veckor och fick 15 sidor av min journal, är det så lite man får ?borde det inte vara vad som händer varje dag med honom?

• Svar på tråden konstigt!!
  • Miraklet09
    bollanmollan skrev 2009-06-25 13:20:46 följande:
    vi låg på neo 2 veckor , när vi åkte hem fick vi inte min sons journal så jag ringde och bad om den, jag fick bara ett blad som verkar vara från den dagen han blev utskriven. jag oxå 2 veckor och fick 15 sidor av min journal, är det så lite man får ?borde det inte vara vad som händer varje dag med honom?
    fasst de ´kan ta tid för dem att gå igenom med..
    ifall något e fel skrivit osv... tror de handla om de
    E
  • bollanmollan

vi låg där för 6 månader sen, när jag bad om den undrade hon varför jag ville ha de och vad jag skulle göra med den? brukar man inte få den?

• Dags för syskon

Du har all rätt att få ut journalen och behöver inte berätta vad du ska ha den till.

• bollanmollan

brukar det bara vara en sida?

• Miraklet09
    bollanmollan skrev 2009-06-25 13:35:42 följande:
    vi låg där för 6 månader sen, när jag bad om den undrade hon varför jag ville ha de och vad jag skulle göra med den? brukar man inte få den?
    aha.. det var ju lite skummare, ring till högsta chefen för sjukhuset och BEGÄR
     den
     du har ingen andleding att förklara dig..
    E
  • lilja26

Hejsan

Du ska begära ut omvårdnads journalen. Det är i den som alla daganteckningar finns. I ca 6 månader fick jag bråka med sjukhuset som våran son låg på första tiden innan jag fick ut denna journal.

Dom sa först att dom ville att vi skulle komma till sjukhuset och gå igenom den med en läkare. Det är 26 mil till detta sjukhus. Sa att det var helt ok. Men tiden gick och tiden som skulle komma i brevlådan till denna läkare kom inte.

Ringde denna människa och fråga vart tiden till denna läkare var,sa hon att hon hade skickat omvårdnads journalen, men när den väl kom i brevlådan så var det samma som tidigare.

Men efter påtryck från vårat hemsjukhus fick jag hem dom i brevlådan en vacker dag. Jobbig läsning men absolut värt allt bråk för att få ut denna journal.

• Frila2

De kommer inte att ge dig barnets journal bara så där. Man måste skicka en skriftlig begäran för att få ut den. Så ska det iaf fungera i hela landet.

Om man bara säga att man vill ha journalen så får man endast läkaranteckningarna och de är inte så många. Inskrivning, kanske någon ytterligare anteckning (beroende på hur länge och hur mycket vård barnet behövde) och sedan epikrisen är det som finns då. Man måste precisera vad man vill ha.

Jag skrev att jag ville ha alla anteckningar från omvårdnadspersonalen, alla läkaranteckningar samt alla konsultanteckningar. Fick 40 sidor (9 veckor på sjukhus). Hade jag inte preciserad vad jag ville ha så hade jag bara fått läkaranteckningarna på kanske 5 sidor.

Det tog inte mer än 3 dagar från att jag postat min begäran till hela journalen låg i ett stort kuvert i brevlådan.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Frila2
    Miraklet09 skrev 2009-06-25 13:45:28 följande:
    aha.. det var ju lite skummare, ring till högsta chefen för sjukhuset och BEGÄR  den du har ingen andleding att förklara dig..
    Men chefen för sjukhuset har absolut ingenting med saken att göra. Det handlar om att man måste ringa till rätt instans. Avdelningen där barnet vårdades har ingen journal sparad, den finns i datorn och personalen där kan inte rutinerna för ett utlämnade.
    Här i Göteborg skickar man en begäran till Journalexpeditionen på Drottning Silvias för barnens journaler och Centralarkivet Östra för vuxnas journaler.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • bollanmollan

jag ringde först journalexp som sa att jag skulle prata med neo för att få den. hon sa att hon ej hade den där. detta var på karolinska i stockholm. ska jag skriva till neo för att få den?

• Frila2
    bollanmollan skrev 2009-06-28 19:14:48 följande:
    jag ringde först journalexp som sa att jag skulle prata med neo för att få den. hon sa att hon ej hade den där. detta var på karolinska i stockholm. ska jag skriva till neo för att få den?
    Oj, det var konstigt och inte alls som det fungerar i Göteborg. Ring neo då och fråga vart du ska vända dig. Kanske kan avdelningens sekreterare skicka den till dig. Min dotters journal fanns hos journalexpeditionen när jag begärde ut den, två månader efter utskriving.
  • bollanmollan

pratade med en annan på neo som var jättesnäll och hon ska fixa så jag får den, kunde ta lite tid dock.

Svar på tråden konstigt!!