Föräldrar till barn med kongenital katarakt (medfödd grå starr)
Det var just en sådan här tråd jag sökte efter! Vår son som föddes i april i år hade en grumlig lins (grå starr) på höger öga och kärl i glaskroppen precis bakom linsen som inte hade tillbakabildats under fostertiden (fetal glaskropp). Detta upptäcktes när han var tre dagar gammal av en barnläkare på neonatalavdelningen i Lund. Han låg där sina första dygn eftersom han haft ett litet andningsstopp och behövde övervakning. Vi är tacksamma att detta med ögat upptäcktes i tid, eftersom vi valde att låta operera honom ( och som nämnts - detta bör ske tidigt). När han var 5,5 veckor skedde ingreppet, i Mölndal (Sahlgrenska), och hittills har allt gått bra. Trycket i ögat har varit bra och nu har han fått en kontaktlins till ögat. Jag börjar så smått få in snitsen på hur den ska sättas in. Tycker nästan det är värre att få ut den. Vi lapptränar ca 30 min varje dag och tycker redan att han ser bättre med linsen än utan. Detta har vi kunnat märka eftersom vi lapptränade även innan han fick sin lins. Men det känns som att vi har en del jobb framför oss med träning och turer till ögonkliniken...