Hej alla! Vad roligt med svar! (Här kommer ett låååångt för den som orkar läsa )
Flipper: Hur har ni tacklat komplikationer som efterstarr o högt tryck? Om sanningen ska fram så är jag rädd för sekundärglaukom (trycket), det låter som en så vansinnigt otrevlig komplikation Blir ledsen då jag tänker på komplikationer... Men som sambon säger, varför oroa sig i förväg... Skönt att höra att er sons syn förbättrats "lite, lite..." från gång till gång
Majmamman: Hade ni blivit rekommenderade att lappträna innan op? Eller gjorde ni det på eget bevåg, så att säga? Känner igen det där du säger om att det är svårare att ta ut linsen, tycker själv det (linsbärare)...
Vil70: Usch, låter som en dramatisk upplevelse det där! Då är man kanske inte så fokuserad på just ögonen! Gråstarren upptäcktes alltså först på BVC? De gjorde alltså inte en sån där "vanlig" ögonscreening på BB för er del? Jag har för mig att barn med dubbelsidig gråstarr inte behöver opererats lika snabbt? Utifrån det du skriver (om jag tolkar det rätt, att "starren står still") så har Alice inte genomgått operation? Hur kommer det sig? (Många frågor )
Allmänt: Utredde de varför era barn föddes med gråstarr? Enligt litteraturen kan det ju vara "slumpen" (oftast), ärftligt, att modern fått en infektion under graviditeten som smittat fostret eller att barnet har ett syndrom (katarakt förekommer i högre frekvens i olika syndrom, ex Peter's och Lowe's syndrom). Vi har nu varit på "utredning" och får provsvaren i veckan. De har tagit blodprov på mig och dottern, dels en fullständig kromosomodling (enbart dottern förstås) och även ett TORCH-test vad gäller infektioner (Toxoplasmos, Rubella, Cytomegalovirus, Herpes). Kommer fullständigt få dåndimpen om det visar sig vara pga toxoplasmosinfektion... jag som varit så j-la noga med livsmedelsråden!
Vår dotter har som sagt också ensidig gråstarr (Flipper o Majmamman). Vi har läst något om intraokulär lins som opereras in? Vi hade hoppats på att vi skulle slippa joxa med linser... Men så är alltså inte fallet? Hur avgörs detta (inopererad lins eller "lös, avtagbar" lins)?
Förstår inte varför vissa barn drabbas av efterstarr och andra inte... Bara slumpen? Sen skrev någon här på FL att om man drabbats av starr på ena ögat så är det ökad risk för det andra... Inte för att dra ned stämningen här inne eller göra er oroade (inte min avsikt), men det verkar ju vara lite väl mycket "slump" vad gäller denna åkomma! Och jag som har sånt kontrollbehov... Dags att släppa det nu kanske...
Vår lilla sötnoss är nu 11 dgr gammal och på torsdag läggs vi in på Astrid Lindgrens. Op på fredag... TYPISKT att hon nu har åkt på en ögoninfektion! Vi behandlar med ögondroppar (antibiotika) men jag tycker inte att det hjälper. Är lite orolig för om de kommer välja att operera/söva henne då hon nu är "sjuk". Vet inte vad ögoninfektion klassas som?
Vi bor hyfsat nära Stockholm, ca 1 1/2 h körväg. Hade blivit jobbigt med längre sträckor. Vi ska försöka göra något positivt av Stockholmsbesöken som ju kommer bli rätt många i framtiden... Typ äta på någon mysig restaurang och så (inte nu när hon är spädis och infektionskänslig dock).
Det var väl allt för nu Må gott och njut av sommarvärmen (själv håller jag på smälta bort).