Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11
Bettan; åh vad bra att han hört av sig med positiv ide. Hoppas att det kan ge dig lite tröst i eländet.
Bettan; åh vad bra att han hört av sig med positiv ide. Hoppas att det kan ge dig lite tröst i eländet.
Krusbär; tycker absolut att du ska berätta att du tar T. Säg att du inte vågat sluta. Det bör de förstå (annars är de idioter...). Då kan du ju få råd om hur du ska göra när det närmar sig slutet. Lycka till!
Hej!
Nu är vi hemma från semestrandet. N växer så det knakar och lär sig alltmer. Vi har haft farmor som barnvakt en kväll när vi var på bröllop och det var faktiskt riktigt skönt att få bara vara sig själv ett tag.
Vill skicka en kram till er som fortfarande har det jobbigt! Hoppas verkligen att det kommer solsken över er alla snart!
BP; jag fattade inte heller vad "visa endast" innebar, måste testa...
Kram!
Krusbär och Bettan; när man blir gravid bildar celler kring embryot HcG. I början av graviditeten bevarar HcG gulkroppen som fortsätter producera progesteron och därmed behålls slemhinnan. När sedan moderkakan bildas tar den över progesteron och östrogenbildningen och står för denna under resten av graviditeten. Jag antar att om man tar prog-vaggisar så bevaras slemhinnan tills den blir så tjock att den blöder ut ändå, som när man tar minipiller(som innehåller olika typer av progesteron). Alltså en annan mekanism än när man får mens (kraftig och snabb progesteronminskning som leder till blödningen).
Det här är nog rätt förenklat, men det är så jag minns det... Kanske ger nån slags klarhet.
Kram!
Hej på er alla!
Hoppas att ni har en fin sommar och att hösten 09 blir alla kämpares höst och våren 10 trådens största baby-boom!
Poppy; hejjar för fullt på dig idag! Förstår att det måste vara jättejobbigt att åka ensam...
Bling; roligt att se dig här och att ni har framtidsplaner. Hoppashoppas (så klart!) att det ger resultat!
Krusbär; kan peppa dig med att man inte måste ha förkänningar. Jag hade inga alls och så en morgon gick vattnet. Så när som helst kan det hända!
Välkomna alla nya! Jag hänger inte med här så värst bra längre, men visst finns det alltid en liten tanke på alla här och en tumme till övers.
Det gläder mig verkligen att tråden lever vidare, att nya kommer till (inte att folk får mf, men att ni hittar hit).
Jag har nyligen mailat min doktor och frågat hur vi ska göra när vi vill ha syskon och han tyckte tack och lov att det var självklart att jag ska ha Innohep igen.
Konstigt nog ser jag fram emot att ta mig igenom minst en hel graviditet till. Det är så värt det. Och min hjärna verkar radera det värsta. Jag minns mest hur mysigt det var på slutet att känna sin räka sparka och sprattla.
Kram på er alla!
Finesssan; ja visst är det lurigt hur det känns att se gravida. Jag tänker fortfarande "Ååååh, jag vill oxå!" kanske har hjärnan hakat upp sig? Och kanske är det därför jag vill göra om det...
Hoppas att du om ni verkligen vill ha flera barn orkar med att försöka igen. Nu vet du ju iaf vilken behandling som funkar...
Kanske får vi då starta en syskontråd till den här eller nä förresten, då är det ju roligare att bara komma tillbaka hit.
kram!
Åååååh, vad spännande! Heja Krusbär!!!
Poppy; jag mådde mycket mera illa på kvällarna än på morgonen!
Hej!
GRATTIS krusbär! Underbart med en liten grabb!
LillaD; vi mår fint. Har haft en lååång härlig sommarledighet hela lilla familjen. Nea växer och utvecklas helt ofattbart snabbt. Och jag har börjat få lättare ångest över att halva min föräldraledighet nu gått...
Hur är det själv? Tänk att nu är din bebis snart här! Hurrahurrahurra!
Kramar och tumhåll till alla!
Poppy; åh, grattis till ett så bra VUL!!!
Vad gäller krämen så tror jag att all typ av kortison är ej rekommenderad under graviditet enligt FASS. Om det var en gynekolog du var hos så har denne med största sannolikhet tänkt igenom detta och bedömt att fördelarna med krämen överstiger nackdelarna. Många i den här tråden kämpar ju för att få Kortisontabletter under graviditeten och då får man ju i sig en större dos än du får via slemhinnorna.
Jag tror inte att du behöver vara rädd, men eftersom du har tvekat tycker jag att du ska ringa och fråga. Så slipper du fundera sen.
Hej Hammoleket79!
Jag hör till dem som inte längre hänger med så bra i tråden eftersom jag har fått en dotter. Såg dock att du ska göra utredning i Linköping. Jag bor här och tycker att vi har fått jättebra hjälp på KK.
Jag gick hos G Berg (som Bettan pratar om) och tyckte att han var en fantastisk läkare. Vet att det även finns en kvinnlig läkare som är inriktad på missfall antagligen är det henne du ska till, hoppas att hon är lika bra.
Fråga på om du undrar nåt om kliniken!
Hammoleket och DND: Jag har i huvudsak haft kontakt med två riktigt bra läkare på KK i Linköping.
Visst, jag har inte fått göra någon stor utredning, men eftersom jag fick behandling med Innohep ändå så var det inte viktigt för mig att få ta fler prover.
Och att vissa läkare inte är bra håller jag med om, den första jag träffade bytte jag snabbt bort. Jag har träffat dr Falk på ett tidigt VUL, tyckte då att hon var ok, men då kontrollerade hon bara och skrev ut Innohep som dr GB redan ordinerat. Det är inte henne jag fått höra om som "missfallsexperten".
Du får gärna höra av dig sen om du vill Hammoleket, vi kan träffas oxå om du känner för det.
Lycka till med första utredningsbesöket!
Mrs Sara; Togs provet precis i samband med missfallet? Blödde du mycket? Det skulle kanske kunna förklara ditt låga Hb och erytrocyt partikelkoncentration och volymfraktion. Och vid graviditet stiger visst ofta vita blodkroppar, alltså Leukocyter.
Men om jag var du så skulle jag vilja ta om blodstatus för att se om det nu normaliserats. Har det inte det så bör man utreda varför du har anemi.
Bling; förstår verkligen dina känslor. Fy vad tufft. Och precis som nån skriver här så handlar det ju inte om att du missunnar din bror något utan om din sorg. Jag hoppas så att ditt brorsbarn snart får en efterlängtad liten kusin!
Kram till alla!
Mrs Sara; Det låter lågt i mina öron, om du inte är mer utredd än bara blodstatus så skulle jag inte bara börja knapra järn utan be om undersökning så att det inte är nåt annat du har brist på. Även folsyrabrist och B12-brist kan orsaka lågt Hb. Fast det skulle iofs göra ditt MCV förhöjt. Kanske ska man ändå kolla det för säkerhets skull och även se hur ditt järnförråd ser ut? Diskutera det med en läkare tycker jag.
Förresten vill jag berätta en sak. Jag har en vän som bor i Norge. Hon hade tre missfall under 2006. Med hjälp av Ovitrellesprutor och Fragminsprutor fick hon i september 2007 en son. Med samma behandling har hon idag fått en lillebror till sin son. En liten 090909! Och inga missfall emellan!
Hej alla som diskuterar Pregnyl!
Min kompis i Norge fick alltså oxå HcG-sprutor, tror hon tog varannan dag.
Så här var det; Först fick hon tre tidiga missfall under ett år. Hennes läkare sa sedan att han inte tyckte att de skulle utredas för att de var unga och friska (!). Han ville först prova en behandling som han tyckt sig se ha god effekt. Det var att ta Pregnyl under första trimestern. Tror hon fick sprutor till vecka 12 eller 15. Vid hennes första graviditet framkom sen att hon har ärftlighet för trombos (blodproppsbildning) och hon fick därför utskrivet Fragmin från typ v 10. Den graviditeten gick bra och när de nu ville ha syskon fick hon samma behandling igen. Och även det gick alltså bra. Det är så mycket jag vet.
Kramar!
Grattis Mamarazzi! Så underbart härligt att hon är ute hos er nu! För varje bebis som föds i den här tråden fäller jag en lyckotår. Jag tycker att Hennie var ett väldigt fint namn som jag aldrig hört förut, har lite svårt för Vicky eftersom en häst på ridskolan där jag red hette så...
LillaD; Åh så spännande! Då måste du har varit lite öppen eller mogen eller nåt för att han skulle göra en hinnsvepning väl? Hoppas att det gör susen och att det drar igång av sig självt. Annars låter väl onsdag som en fin dag att bli mamma på. Eller torsdag om det skulle bli så
Jag längtar så efter att du ska få din bebis, vi följdes ju åt ett tag och det har känts orättvist att jag har haft min underbaring här medan du fått fortsätta kämpa.
Med oss är det bara bra. Så bra att jag ibland blir rädd, rädd att det är för bra för att vara sant. Att det när som helst ska braka ihop på nåt sätt. Men när jag inte tänker så är det härligt!
Kram till er alla kämpar!
MB; hoppas att det går bra på VUL så att du får F. Jag fick mina Innohepsprutor redan när man såg att graviditeten satt där den skulle, men innan man såg Nea. Detta för att flera av mina mf slutat utvecklas redan i v 6.
Undrar oxå hur det går för DND!
Ingen som hört nåt från LillaD?!
Hurrahurrahurra! Äntligen är han här miniD-pojken!
Så himla härligt!