Inlägg från: Anjonen |Visa alla inlägg
  • Anjonen

sent tal

Denna tråd är för dem som haft barn som börjat tala SENT, inga "lillan började prata redan när hon var ett" inlägg nödvändiga!

Har en tös som fyllde 3 i februari som inte pratar än, hennes hörsel är det inget fel på vad vi vet och hon träffar andra barn och vuxna dagligen... hon har några ord i förrådet men oftast gör hon sig förstådd på andra vis :) annars utvecklas hon som vanligt, det är bara talet som är sent...

Finns det några med samma erfarenheter som har lust att skriva och berätta lite va det berodde på å när dom väl började prata hur fort gick det då etc... vore skönt att höra från andra som vart i min situation för det börjar bli frustrerande för oss alla här hemma inklusive henne att hon inte kan göra sig förstådd ibland..

• Svar på tråden sent tal
  • Anjonen

på treåskontrollen gjordes ingen hörselkoll men vi fick remiss till logoped men eftersom det är sommar nu så ser det ut som vi får vänta till hösten med det... lär väl bli nån ordentlig koll av hennes öron då också men jag tror inte hon hör dåligt..

börjar bara bli frustrerad i almänhet för man försöker ju med bilderböcker å andra grejjor att få fram orden men ingenting verkar funka, vill väl mest höra andras erfarenheter å så...

• Anjonen

Hon har dagmamma... en toppenkvinna så hon hjälper nog mer än gärna till :)

problemet är att jag har 12 mil till närmaste logoped så hur man ska lösa allt för så täta träffar veti tusan, ännu värre för en riktig hörselcentral... dit ha vi 23 mil... suck...

jo ja ska njuta av sommarn... vet ju ändå att ja inte kommer att få nån hjälp innan hösten så det e väl lika bra att släppa det för tillfället...

• Anjonen

Det verkar vara väldigt olika, min älsta talade i 3-ords meningar när hon va bara lite mer än 1 år medan lillan som faktiskt nu är 3½ bara säger mamma, pappa, hejdå och hej helt "rent" sen babblar hon ju en massa :)

på 3-års kontrollen kontrolleras talet och förståelsen och där tas beslut om logoped ska sättas in... men 1 år e nog tidigt att börja tala å 3 alltså lite sent så du behöver nog inte börja va orolig än... verkar ju som om han säger massor å det e ju ett tag kvar innan han blir 3

• Anjonen
    Dr Mupp skrev 2009-06-28 13:04:41 följande:
    Vår 2,5 åring har precis börjat med tvåordsmeningar i stilen Akta mamma, lila båten. Men det mesta är inte rent och en hel del saker heter som det låter enligt honom. tex heter buss det pysande ljudet som kommer från bussar som stannar och öppnar dörrar.
    det e precis så vår lilla gör... härmar ljuden så man förstår vad hon menar eller ochså visar hon med kropp å händer vad hon vill å det e nog lite en nackdel att vi förstår henne så bra :) men på BVC sa dom att det viktiga va att vi säger ordet när hon gör "tecknet" så hon förstår att koppla ihop det....
  • Anjonen
    Neko skrev 2009-07-01 20:23:32 följande:
    Min son fyller tre om några dagar och har varit hos logoped en gång. Väntar på tid för utvecklingsutredning men troligtvis är det bara språket det är fel på. Han förstår/säger några få ord (kanske 5 st och inte rent) men lär sig ett nytt ord kanske varannan månad och byter då ut ett av de gamla. Dvs ordförrådet/förståelsen blir inte större. Jättekonstigt. Som att han skulle ha problem med minnet eller något men han har inga problem att minnas andra saker. Vi har provat stödtecken men de verkar han ha lika svårt med som vanliga ord. Tror egentligen att han kan uttala ord för han har väldigt nyanserat nonsensprat och att det är i förståelsen som det brister.
    jag tror intr det är nån fel på förståelsen hos min lilla, utan här är det språket som felar... hon verkar veta vad mycket är men kan inte sätta ord på det utan allt låter nästan likadant... säger jag hämta en tesked så kommer hon med en liten sked å ber jag henne komma med sandalerna så kommer hon inte med tennisskorna om du förstår va ja menar :) det verkar som om hon bara har några få bokstäver i sitt ordföråd för som sagt var vad man än pekar på å frågar "vad är det" så låter svaret från henne nästan alltid på samma sätt... förutom då man hittar dom få ord hon kan som vovve tex... det e konstigt... får väl bara härda ut till i höst då man kanske får lite hjälp...

Lycka till med ditt :)
Svar på tråden sent tal