Jag har en produkt ide, hur förverkligar jag den?!
Jag skulle råda dig att först starta ett aktiebolag (ett måste för att få investerare). Det kostar 100 000 kr och du registerar dig hos bolagsverket.
Sen börjar du lägga upp affäreplaner mm. för att ha något att "gå efter". Nyföretagare kan ta lån hos t.ex. Almi, men det finns också andra lånmöjligheter så som bank. För att komma igång din verksamhet finns det olika businessnätverk, t.ex. Connect Sverige som kan hjälpa dig med det mesta..
Dessutom finns s.k. inkubatorer på flera ställen i landet där företag/företagare samlas och tar hjälp av varandra för att få företaget att växa.
Patent söker du hos Patent och registeringsverket. För ett nationell patent får du betalar du en anmälningsavgift på 3000 kr, för en internationell patentansökan betalr du minst 8500.
För att göra prototyp kontaktar du de företag som du kan tänka dig tillverka produkter av likande slag. (t.ex. är din sak en plastsak, kontakta en plasttillverkare). Sen får du träffa dem och konsultera med dem hur ni ska göra med produkten..
Investerare, beror på vilken bransch du har och vad det är för potential på produkten. Investerare kallas riskkapitallister (ibland affärsänglar, private equity-investerare, venture capitalists mm).
Dessa är ofta väldigt kunniga i entreprenörsskap och kan fungera som mentor, t.ex. om du ska göra ditt bolag publikt (alltså lägga ut det på en börs så att alla kan köpa/sälja dina aktier på en samlingsplats.)
Riskkapital fungerar så att du som företag "säljer bort" en del av företaget mot en summa. Sen sätter ni tillsammans upp vilkor för vad som händer, en del riskkapitalister väljer att sälja tillbaka sin del efter ett tag för ett högre värde än den investeringen som gjordes.. En del riskkapitalister kan förhandla sig till en option (alltså ett avtal) som gör att du får sälja företag om ett visst antal år.
Riskkapitalister gör alltså detta för egen vinning, och ser de att de inte kan tjäna pengar på din verksamhet så väljer de inte att investera. Därför måste du göra bra budgets, bra affärsplan mm för att kunna locka till dig investerare.
Som sagt, börja med att starta aktiebolag.